عصر خودرو

رفتار متناقض بورس بعد از توافق

عصر بازار: بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که مهم ترین و حساس ترین خبر تاریخی در آن منتشر شد، واکنش های متفاوتی از خود نشان داد و باعث تعجب فعالان تالار شیشه ای شد.

رفتار متناقض بورس بعد از توافق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بورس تهران که از ابتدای سال تاکنون با ابهامات ناشی از مذاکرات هسته‌ای دست و پنجه نرم کرده و بی صبرانه منتظر آغاز دور بعدی مذاکرات بود، در هفته ای که مهم ترین خبر سیاسی در آن منتشر شد واکنش های عجیبی از خود به نمایش گذاشت.

    بنابراین بورس تهران که در ابتدای هفته گذشته و قبل از توافق تاریخی با قدرت های جهانی، خود را برای جهشی بزرگ آماده کرده و با افزایش قیمت و تقاضا خوشحالی سهامداران را رقم زده بود، یک روز بعد از اعلام نتیجه مذاکرات هسته ای در میان ناباوری سهامداران روند نزولی در پیش گرفت و یک دست قرمز شد.

    بر این اساس سهامداران بورس تهران که از دی ماه 1392 گرفتار رکود شده و زیان‌های شدیدی را متحمل شده بودند، در ابتدای هفته مجددا تحرکات خود را برای خرید سهام شرکتها افزایش دادند تا بعد از لغو تحریم‌ها بتوانند زیان‌های خود را جبران کنند، اما عوامل مختلف دست به دست هم داد و باعث رفتار متناقض بورس بعد از توافق هسته‌ای شد به طوری که علی رغم انتشار اخبار مثبت از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، میل فروش در حقیقی‌ها قوت گرفت و اکثر سهامداران دست به فروش سهم‌های خود درست یک روز بعد از توافق زدند.

    رفتار سهامداران بعد از توافق هسته ای در حالی غیر قابل پیش بینی بوده و اکثر کارشناسان بر آغاز روند صعودی بورس بعد از توافق تاکید می کردند که گفته می شود رفتار متناقض بورس تهران بعد از توافق هسته ای به دلیل پیش خور شدن افزایش قیمت‌ها قبل از توافق و فروش سهم توسط سهامداران بعد از کسب سود، در پیش رو بودن مجامع شرکتها در 31 تیر ماه و همزمانی آن با تعطیلات عید فطر و نیز فروش سهم توسط حقوقی ها بوده و این روند در روزهای آینده بهبود می یابد.

    با این حال علی رغم ریزش 600 واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، شاخص بورس توانست به مدد خوش بینی ناشی از مذاکرات در ابتدای هفته گذشته رشد بیش از 2 هزار واحدی را تجربه کند و با رسیدن به کانال 68 هزار و 827 واحدی، بازدهی سهامداران خود را تا سطح 10 درصد افزای دهد.بنابراین در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای موجب شد تا بورس تهران بعد از ماه ها رکود، در 5 روز معاملاتی گذشته رشد 3 درصدی را تجربه کرده و از کانال 66 هزار و 761 واحدی به 68 هزار و 827 واحدی برسد.

    همچنین خوش بینی ناشی از مذاکرات موجب رشد ارزش و حجم معاملات در هفته مورد گزارش شد به طوری که در هفته گذشته ارزش و حجم معاملات به ترتیب 43 و 28 درصد رشد کرد و در مجموع 5 هزار و 569 میلیون سهم به ارزش 11 هزار و 915 میلیارد ریال داد ستد شد.

    از سوی دیگر دفعات معاملات رشد 11 درصدی را تجربه کرد و تعداد خریداران به امید کسب سود و جبران زیان ماه های اخیر با افزایش بی سابقه 47 درصدی مواجه شد به طوری که خوش بینی سهامداران از حصول توافق هسته‌ای موجب هجوم آنها به بازار سرمایه و تمایل آنها به خرید شد که در نهایت تعداد آنها را به بیش از 100 نفر افزایش داد.

    علاوه بر این جهش مجدد بورس در هفته معاملاتی گذشته موجب شد تا ارزش بازار سرمایه به مدد رشد قیمت‌ها و تقاضا بهبود پیدا کرده و بعد از ماه‌ها مجددا به سطح 300 هزار میلیارد تومان برسد.

    برچسب ها