عصر خودرو

معاون وزیر حمل‌‌ونقل افغانستان خبر داد

سرمایه‌گذاری ۲۱۰میلیون دلاری افغانستان در‌ چابهار

عصر بازار- معاون وزیر حمل و نقل افغانستان با بیان اینکه توسعه خطوط ریلی ترانزیتی در کشور ایران مطلوب ارزیابی می‌شود، گفت: ۱۴۸ شرکت و تاجر افغانستانی‌ از حدود ۵ سال پیش مبلغ ۲۱۰ میلیون دلار در بندر چابهار و پس‌کرانه آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.‌

سرمایه‌گذاری ۲۱۰میلیون دلاری افغانستان در‌ چابهار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، امام محمد وریماچ‌ درباره تکمیل سهم افغانستان در راه‌آهن خواف-هرات اظهار داشت: داشتن خط‌آهن و شبکه سراسری ریلی برای کشور افغانستان بسیار مهم است، در بخش سوم و آخر خط‌آهن خواف-هرات کشور افغانستان متعهد شده است تکمیل پروژه را بر عهده بگیرد اما ظاهراً مشکلات فنی و تدارکاتی دارد.

    وی ادامه داد: در سفر برگشت خود به افغانستان تکمیل راه‌آهن خواف-هرات را به صورت ‌جدی پیگیری می‌کنیم و از شرکت برنده مناقصه اجرای این خط ریلی می‌خواهیم توضیح دهد که ‌چه مشکلات حقوقی و یا فنی داشته‌اند که کار را اجرا نکرده‌اند.

    * آماده همکاری در ‌تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان-میلک هستیم

    معاون وزیر حمل و نقل افغانستان با اشاره به همکاری بزرگ سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان در توافق‌نامه چابهار، ادامه داد: خواست ما ‌از ایران به عنوان کشور دوست و همسایه و همچنین هندوستان این است که همانگونه که برای تکمیل و ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیزات در بخش حمل و نقل دریایی‌در بندر چابهار تلاش زیادی داریم در حمل و نقل ریلی و توسعه آن هم تلاش کنیم تا هزینه‌های حمل کاهش یابد.

    وی تأکید کرد: باید سرعت‌های بیشتری در بخش حمل و نقل ایجاد کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم؛ همچنین بندر چابهار باید به سرعت به ریل متصل شود، ضرورت دارد تکمیل این خط ریلی که احداث زیرساخت‌های آن را کشور جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد و هندوستان هم ‌کمک ‌می‌کند، تکمیل شود تا شاهد تردد روان میان چابهار، افغانستان و آسیای میانه باشیم.

    * توسعه خطوط ریلی ترانزیتی در ایر‌ان مطلوب است

    وریماچ در ارزیابی تلاش ایران برای تکمیل حلقه‌های مفقوده ترانزیت ریلی و تأثیر آن در تسریع و کاهش هزینه‌های حمل کشورهای منطقه و اروپا نظیر احداث خط‌آهن قزوین-رشت که موجب اتصال ریلی خزر به خلیج فارس و دستیابی کشورهای CIS به ‌آب‌های آزاد می‌شود، گفت: اتصال بنادر به شبکه سراسری ترانزیت ریلی مطلوب است، به هر حال تقاضای مردم و تجار این است که زیرساخت‌های ریلی در کشور ایران به نحو احسن و البته سریع توسعه یابد.

    معاون وزیر حمل و نقل افغانستان ادامه داد: برخی موارد اداری وجود دارد که موجب می‌شود پروژه زمان‌بر شود، از سوی دیگر برخی مشکلات فنی موجب تأخیر پروژه‌ها می‌شود ضمن آنکه در مقایسه با شرکت‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی سریع‌تر عمل می‌کنند.

    وی اضافه کرد: امیدواریم کارها در مورد توسعه خطوط ریلی ترانزیتی که در ایران‌ به شکل جدی شروع شده است، سرعت یابد و بدین ترتیب ما هم‌ شاهد تغییرات بسیار خوبی در حوزه ترانسپورت افغانستان باشیم، در این‌باره ما در خط‌آهن خواف-هرات هم امور را خصوصاً در بخش‌های مدیریتی‌ به صورت جدی پیگیری می‌‌کنیم و ما به آینده این پروژه بسیار خوشبین هستیم.

    * سرمایه‌گذاری 210 میلیون دلاری تجار و سرمایه‌گذاران افغان در بندر ‌چابهار‌

    وریماچ درباره سرمایه‌گذاری تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی در بندر چابهار توضیح داد: در حال حاضر تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی در بندر چابهار‌ حضور دارند؛ حدود 148 نفر از سرمایه‌گذاران‌ از 5 تا 6 سال پیش در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    معاون وزیر حمل و نقل افغانستان اظهار داشت: 148 شرکت و تاجر افغانستانی‌ 210 میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.‌

    وریماچ بیان کرد: حوزه‌های سرمایه‌گذاری تجار و شرکت‌‌های افغانستانی در بندر چابهار در بخش‌های کارخانه‌های صنعتی، بسته‌بندی، انبارداری، تجارت، واردات و صادرات، حمل و نقل و کشتیرانی است که کشتیرانی را به تازگی شروع کرده‌ایم.‌

    معاون وزیر حمل و نقل افغانستان تأکید کرد: همه این سرمایه‌گذاری‌ها در پس‌کرانه بندر چابهار‌ است.

    برچسب ها