عصر خودرو

به‌رغم بهای پایین نفت، قیمت‌های پایه افزایشی اعلام شدند

شوک دلاری به قیمت‌های پایه پتروشیمی‌ها

عصر بازار- قیمت‌های پایه جدید در حالی اعلام شد که رشد محسوس قیمت دلار در بازار داخلی در کنار ثبات نسبی و همچنین نوسان محدود برخی از گریدهای پلیمری در بازارهای جهانی، باعث شد تا اغلب گریدها با افزایش نرخ رو‌به‌رو شوند.

شوک دلاری به قیمت‌های پایه پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این شرایط در حالی به ثبت رسید که قیمت دلار در نرخ‌های پایه جدید بر مبنای ارز 3678 تومانی محاسبه شد، بنابراین هنوز تا واقعیت‌های این روزهای بازار فاصله دارد بنابراین احتمال ادامه یافتن این روند صعودی وجود خواهد داشت. در بازار داخلی نیز افزایش قیمت‌های پایه به تقویت نرخ‌ها منجر شد ولی با توجه به بالابودن حجم عرضه‌ها و برخی رخدادهای دیگر که به کاهش قیمت تمام شده و افت نرخ‌های پیشنهادی منجر شده است، هنوز نمی‌توان از جهت‌گیری افزایشی قیمت‌ها در بازار سخن گفت.

    در قیمت‌های پایه جدید اغلب گریدها با افزایش نرخ رو‌به‌رو شده‌اند و کاهش نرخ‌ها به گریدهای محدودی مربوط می‌شود هرچند که باید شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. هم‌اکنون مدتی است که کاهش روزشمار قیمت‌ها در بازار نفت به بحث رایج اغلب محافل اقتصادی در جهان تبدیل شده تا جایی که قیمت نفت خام ایران با رسیدن به کف 26 دلاری، مجددا تا 28 دلار رشد کرده است. حال در این شرایط سخت که افت قیمت‌ها به بازار پلیمرها یا سایر محصولات پتروشیمی و شیمیایی سرایت کرده است، رشد قیمت‌ها در بازار داخلی را باید فاکتوری بسیار خطرناک ارزیابی کرد که از همه بیشتر برای صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده مضر و زیانبار خواهد بود.

    البته افت قیمت محصولات پتروشیمی همیشه با یک فاز تاخیر به نسبت بازار نفت خودنمایی می‌کند، ولی هنوز این تاثیرگذاری به‌صورت کامل مشاهده نمی‌شود. در تکمیل این طرز فکر باید افزود که در روزهای اخیر قیمت دلار در نرخی بالاتر از 3700 تومان نوسان کرده و به نظر می‌رسد که در این قیمت‌ها تثبیت شده باشد. این در حالی است که قیمت‌های پایه مورد محاسبه 3678 تومان لحاظ شده یعنی هنوز با فرض قیمت‌های حال حاضر، 4/ 1 درصد افزایش قیمت‌ها در نرخ‌های پایه پیش رو متصور خواهد بود، بنابراین اختلاف قیمت‌ها در بازار داخل با بازارهای بین‌المللی به تبعیت از نوسان قیمت ارز هر روز تعمیق خواهد شد که قطعا برای تولیدکنندگان در صنایع پایین‌دستی نکته مثبتی به شمار نمی‌رود.

    درخصوص محصولات شیمیایی نیز روند عمومی قیمت‌ها افزایشی است و گریدهای معدودی همچون متانول، سود کاستیک، اوره گرانوله و پریل و محلول آمونیاک، زایلین مخلوط، SBR و دی اتانول آمین کاهش قیمت داشتند. درخصوص پلیمرها پلی‌اتیلن‌های سنگین فیلم، سنگین تزریقی، سنگین دورانی و پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی نیز کاهش قیمت داشتند. پلی‌پروپیلن شیمیایی با 4/ 2 درصد افت و همچنین پلی‌پروپیلن نساجی با 1/ 3 درصد کاهش را می‌توان مهم‌ترین ریزش قیمت‌ها در نرخ‌های پایه جدید دانست.

    اگر به روال تغذیه بازار داخلی از ارز توجه کنیم و همچنین با توجه به حجم صادرات محصولات پتروشیمی، صحبت‌های پیشین مقامات دولتی و همچنین روند تغذیه بازار از ارزآوری صنعت پتروشیمی، می‌توان به این شائبه رسید که شاید در تزریق ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی وقفه‌ای ایجاد شده که به افزایش ادامه‌دار قیمت‌ها منجر شده است. نکته دیگر که این احتمال را تقویت می‌کند سودآوری افزایش قیمت ارز برای صنعت پتروشیمی است زیرا هم سودآوری حاصل از صادرات را افزایش داده و هم قیمت‌های پایه را تقویت خواهد کرد. این موارد در کل این احتمال را مطرح خواهد کرد که رفتار قیمتی در بازار ارز دست ساخته بوده و تنها از سوی برخی از بازیگران خاص بازار ایجاد شده که باز هم شائبه فشار بر دولت در زمینه نرخ خوراک را نیز افزایش می‌دهد، البته این موارد تنها یک احتمال است و نیاز به بررسی بیشتری دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

    در بازار داخلی محصولات پتروشیمی مخصوصا پلیمرها پس از افزایش قیمت‌های پایه شاهد رشد محدود نرخ‌ها هستیم هرچند که این افزایش قیمت‌ها از توانمندی و عمق بالایی برخودار نیست. فاصله قیمتی موجود بین بورس و بازار، افزایش حجم معامله در هفته گذشته در بورس کالای ایران، شرایط سخت نقدینگی در بازار و تقویت آرام و محدود حجم تولید در صنایع پایین‌دستی مواردی است که بر نوسان قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

    با توجه به شرایط خاص معامله در بورس کالا در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که قیمت‌هایی پایین تر از قیمت تمام شده در بورس در بازار داخلی اعلام نرخ شده هرچند که چندان هم گسترده نیست. این رخداد را باید جدی گرفت زیرا مهم‌ترین‌ دلیل این مطلب را باید وجود کدهای معاملاتی در مناطق آزاد یا منطقه ویژه دانست که مهم‌ترین‌ ویژگی آن را می‌توان عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دانست. همین ویژگی ساده می‌تواند قیمت تمام شده محصولات مورد معامله در بورس کالا را تا 9 درصد کاهش دهد که سودآوری را از بسیاری از فعالان بازار و خریداران اصلی در بورس کالا دریغ می‌دارد. با توجه به این شرایط شاید قیمت‌های پایین فعلی باز هم در بازار داخلی خودنمایی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها