عصر خودرو

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تشریح کرد؛

نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد/بخش خصوصی چگونه به جرگه تولیدکنندگان فولاد پیوست؟

عصر بازار- بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که راه اندازی بورس کالا و عرضه فولاد در این بورس، دو مزیت بزرگ برای صنعت فولاد داشت؛ نخست، واقعی شدن قیمت ها و انتقال سود از واسطه ها به تولید و دوم، ایجاد انگیزه برای ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت فولاد.

نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد/بخش خصوصی چگونه به جرگه تولیدکنندگان فولاد پیوست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخصوص نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد گفت: قبل از راه اندازی بورس کالا در شهریور سال 82، فولاد مشمول قیمت گذاری بود که این امر تفاوت قیمت قابل توجهی را میان قیمت درب کارخانه و قیمت های کف بازار ایجاد کرد.

    وی افزود: این شرایط سبب شد واسطه گران با ترفندهایی حواله خرید دریافت کرده و با قیمت های نازل خرید خود را انجام داده و با قیمت بالا در بازار به فروش برسانند. در نتیجه سودی معادل ارزش کل کالا نصیب دلالان می شد و در مقابل تولیدکننده نه تنها سودی نمی برد بلکه زیان نیز می داد.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: از شهریور 82 که بورس کالا راه اندازی شد و مکانیزم عرضه در بورس و کشف قیمت از طریق رقابت میان خریداران مطرح گردید، قیمت به یکباره از نرخ های دستوری به قیمت های حاشیه بازار نزدیک شد و در نهایت سودی که تا پیش از این به جیب واسطه ها می رفت به تولید و تولیدکنندگان بازگشت.

    وی ادامه داد: این بازگشت سود به تولید سبب شد شرکت ها بتوانند توسعه های خود را دنبال و طرح های توسعه پیاده نمایند. همچنین شرکت ها توانستند ظرفیت های تولید را بالا برده و درنتیجه این امر سبب دلگرمی و انگیزه بخش خصوصی برای حضور در صنعت فولاد شد و آنها نیز به جرگه تولیدکنندگان پیوستند.

    سبحانی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد بعد از راه اندازی بورس کالا، ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری بخش نورد و سپس با اصلاح اصل 44 قانون اساسی در بخش فولادسازی افزایش یافت.

    وی تصریح کرد: امروز به جرات می توان گفت سکان صنعت فولاد به دست بخش خصوصی است

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو