عصر خودرو

آخرین تحولات افزایش سرمایه‌های بازار سهام بررسی شد؛

حقوقی‌ها در بازار حق‌تقدم‌ها

عصر بازار- واقعیت این است که تنها سهامداران حقیقی نیستند که در بازی پرریسک حق‌تقدم‌ها وارد می‌شوند، بلکه گاهی حقوقی‌ها هم خواسته یا ناخواسته در این زمین بازی می‌کنند.

حقوقی‌ها در بازار حق‌تقدم‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته شاید حقوقی‌ها با توجه به امکانات مالی و کارشناسی که دارند متحمل ریسک کمتری شوند و این نکته‌ای است که حقیقی‌ها و به‌ویژه کسانی که تجربه کمتری دارند باید به آن توجه کنند. فعالان حرفه‌ای بازار توصیه می‌کنند بخش کوچکی از سبد خود را به معاملات حق‌تقدم اختصاص دهید، چون امکان ازبین رفتن تمام یا بخش عمده‌ای از سرمایه در این راه وجود دارد. با انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی «سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان» (وسکاب) مشخص شد که ظاهرا دو سهامدار عمده این شرکت در بازی حق‌تقدم‌ها با هوشمندی تمام وارد شده‌اند. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها با تاکید بر وضعیت معاملات حق‌تقدم آنها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.
    فولاد ج: در مجمع شنبه گذشته «فولاد مبارکه اصفهان» سرمایه‌اش را از 5/ 7 هزار میلیارد تومان به 13 هزارمیلیارد تومان افزایش داد تا سهامداران به ازای هر 100 سهم 73 سهم جایزه دریافت کنند و در مجمع سال آینده برای آن سود نقدی بگیرند. با این حساب فولاد از لحاظ تعداد سهام با 130 میلیارد سهم، بزرگ‌ترین شرکت بورسی ایران شد. هدف از افزایش سرمایه که از مجمع سالانه امسال قول آن به سهامداران داده شده بود، اصلاح ساختار مالی و در واقع بهبود سرمایه در گردش شرکت عنوان شده است.

    کاوه ح: «فولاد کاوه جنوب کیش» سرمایه خود را از 700 میلیارد تومان به 1100 میلیارد تومان (حدود 57 درصد) از مطالبات و آورده نقدی افزایش داد و حق‌تقدم آن سه‌شنبه گذشته در روزی که خبرهای خوبی از افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن و به‌تبع آن فولاد مخابره شده بود با قیمت حدود 180 تومان کشف قیمت شد. با توجه به قیمت حدود 300 تومانی سهم، با احتساب 100 تومان واریزی، تفاوت قیمت 20 تومانی با سهم داشت. البته به حق‌تقدم کاوه در مجمع سالانه آتی سود تعلق نخواهد گرفت و با توجه به اینکه کاوه در 9 ماه سود 712 ریالی برای هر سهم ساخته است، قیمت سهم ارزنده‌تر از حق‌تقدم به‌نظر می‌رسد. سهامدار عمده کاوه (بنیاد مستضعفان) معمولا تقسیم سود حداکثری را در مجامع تصویب می‌کند. ثنوسا ج: «نوسازی و ساختمان تهران» در مجمع فوق‌العاده شنبه گذشته، افزایش سرمایه حدود 250 درصدی از محل تجدید ارزیابی را تصویب کرد تا سرمایه‌اش از 75 میلیارد تومان به 263 میلیارد تومان برسد. ثنوسا در سال‌های اخیر به‌خاطر تاخیر در اجرای پروژه‌ها و رکود ملک، هزینه‌های مالی زیادی را متحمل و زیانده شد. با ثبت این افزایش سرمایه از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج خواهد شد.

    وسکاب ح : حق‌تقدم «سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان» (با نام قبلی سرمایه‌گذاری بازنشستگی کارکنان بانک‌ها) در دوره پذیره‌نویسی اولیه بین 235 ریال تا 660 ریال خرید و فروش شد ولی در حراج روز دوشنبه هفته گذشته 240 ریال کشف قیمت و در روزهای بعد در قیمت‌های منفی معامله شد. افزایش سرمایه وسکاب از 350 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان در شهریور امسال تصویب شد که 100 میلیارد تومان (حدود 28 درصد) آن از سود انباشته و 50 میلیارد تومان (حدود 14 درصد) بقیه از مطالبات و آورده نقدی بود. در این فرآیند 500 میلیون حق‌تقدم صادر شد که در دوره پذیره‌نویسی اولیه بیش از 1/ 1 میلیارد یعنی بیش از 3/ 2 برابر کل حق‌تقدم صادره معامله شد. باتوجه به سهم حدود 90 درصدی دو حقوقی «صندوق بازنشستگی، وظیفه، از کارافتادگی و پس‌انداز کارکنان بانک‌ها» و «توسعه و مدیریت سرمایه صبا» در سهام وسکاب در تاریخ مجمع، به‌نظر می‌رسد این دو حقوقی هم فرصت را مناسب دیده و عمده حق‌تقدم‌های خود را فروخته‌اند، زیرا مطابق اطلاعیه پذیره‌نویسی منتشر شده از 500 میلیون حق‌تقدم کمتر از 62 میلیون (حدود 12 درصد) استفاده شده‌است. اگر فروش حق‌تقدم توسط این دو حقوقی صورت گرفته باشد و همین روند در قیمت حراج ادامه یابد، سود خوبی نصیب این دو حقوقی خواهد شد. در اعلامیه حراج حق‌تقدم هم نام این دو حقوقی به عنوان متعهدان پذیره‌نویسی آمده است. یک نکته دیگر آنکه آگهی حراج حق‌تقدم وسکاب که در شرکت‌های بورسی معمولا در یک یا دو روزنامه چاپ می‌شود، در 4 روزنامه به چاپ رسید. البته یک موضوع امیدوارکننده در مورد وسکاب آن است که براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده تا پایان سال مالی منتهی به 30/ 9/ 1397 برای هر سهم با سرمایه جدید 363 ریال سود به‌دست آمده است و مجمع نیز نهایتا تا پایان فروردین برگزار شده و حداقل 50 درصد این مبلغ تقسیم خواهد شد. مهلت حراج هم تا هشتم اسفند، چهارشنبه همین هفته است.

    اپرداز ج : «آتیه داده پرداز» که در زمینه خدمات ارزش افزوده پیام کوتاه (SMS) فعالیت می‌کند، سرمایه خود را از 50 میلیارد تومان به 75 میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش داد. سهامداران اپرداز به ازای هر دو سهم یک سهم جایزه دریافت و با آن به مجمع سال آینده برای دریافت سود خواهند رفت.

    خودکفا ج: شرکت «اقتصادی و خودکفایی آزادگان» سرمایه حدود 30 میلیارد تومان خود را از محل سود انباشته به 50 میلیارد تومان رساند و به ازای هر 100 سهم 62 سهم جایزه به سهامداران خود داد. خودکفا مالک بیش از 68 درصد شرکت بازارپایه‌ای «صنعتی مینو» (غصینو) است که غصینو را می‌توان یک هلدینگ غذایی دانست. خودکفا سهامداران حقیقی پرشماری دارد که عمدتا از آزادگان (اسرای جنگ تحمیلی) هستند. این افزایش سرمایه تا مجمع سال آینده به ثبت خواهد رسید.

    دالبر ح : حراج حق‌تقدم استفاده نشده «البرز دارو» سه‌شنبه گذشته حدود 20 تومان کمتر از قیمت سهم (با احتساب 100 تومان واریزی) کشف قیمت شد. از 930 میلیون حق‌تقدم صادر شده حدود 3/ 1 میلیون از آن استفاده نشد که در دو روز آخر هفته گذشته بیش از نیمی از آن خریداری شد و انتظار می‌رود زودتر از چهاردهم اسفند حراج آن تمام شود. دالبر طی چند سال اخیر بالاترین حاشیه سود را در صنعت دارو داشته است و البته در دو سال گذشته تحت تاثیر وصول دیرهنگام مطالبات دارویی قرار گرفته است. به همین دلیل بخش عمده افزایش سرمایه 100 درصدی دالبر از مطالبات و آورده نقدی صرف اصلاح ساختار مالی در جهت مقابله با تنگناهای صنعت دارو خواهد شد و بخشی هم صرف ادامه نوسازی و بهسازی کارخانه می‌شود.

    مارون ج: «پتروشیمی مارون» که در سال 1395 باوجود دریافت مجوز افزایش سرمایه 50 درصدی از سود انباشته، به‌دلیل مخالفت برخی سهامداران موفق به اجرای آن نشده بود، یکشنبه گذشته موفق شد سرمایه خود را از 400 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان از سود انباشته افزایش داده و به سهامداران معادل سهامی که دارند، سهام جایزه بدهد. مارون با سرمایه جدید به مجمع سالانه آتی برای تقسیم سود خواهد رفت.

    وکادو ح: در مجمع فوق‌العاده «وکادو» افزایش سرمایه 100 درصدی تصویب شد که حدود 75 درصد آن از مطالبات و آورده نقدی و حدود 25 درصد از سود انباشته است. این افزایش سرمایه تا مجمع سالانه منتهی به 31/ 3/ 1398 به ثبت رسید و تا 24 فروردین سال آینده مهلت پذیره‌نویسی دارد. نیمی از افزایش سرمایه حدود 8/ 39 میلیارد تومانی وکادو صرف جبران سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و بقیه هم صرف سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد شد. تکادو که در بازار پایه فرابورس حضور دارد، زیرمجموعه هلدینگ «صنایع و معادن احیا سپاهان» (واحیا) بوده و خود نیز سهامدار عمده چند شرکت بورسی (کمنگنز و کطبس)، فرابورسی (کپرور) و بازار پایه‌ای (تابا، تپولا و فافزا) است. حق‌تقدم وکادو در روز دوشنبه گذشته کشف قیمت شد و با لحاظ 100 تومان واریزی، 20 تا 50 تومان کمتر از قیمت سهم معامله شد.

    فجام ج: «صنعتی جام دارو» برخلاف نامش تولید کننده دارو نیست، بلکه برخی لوازم بسته‌بندی را (مانند تیوپ پمادها، قاشق دارویی، لیبل و...) که عمدتا در صنعت دارو استفاده می‌شود، تولید و عرضه می‌کند. فجام در مجمع هفته گذشته خود با افزایش سرمایه 50 درصدی از سود انباشته به ازای هر دو سهم یک سهم جایزه به سهامداران داد که آن را تا مجمع سالانه به ثبت خواهند رساند. به این ترتیب سرمایه جام دارو از 8 میلیارد تومان به 12 میلیارد تومان رسید.  سازمان بورس هفته گذشته 8 مجوز افزایش سرمایه صادر کرد: «زرین معدن آسیا» (فزرین) حدود 66 درصد از سود انباشته، «کارت اعتباری ایران کیش» (رکیش) 30 درصد از مطالبات و آورده نقدی، «بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو» (رتکو) حدود 122 درصد از مطالبات و آورده نقدی، «سیمان فارس نو» (سفانو) حدود 42 درصد از مطالبات و آورده نقدی، «لیزینگ ایران و شرق» (ولشرق) 100 درصد از مطالبات و آورده نقدی، «ویتانا» (غویتا) 100 درصد از سود انباشته، «کشت و صنعت شهداب ناب خراسان» (غشهداب) حدود 27 درصد از مطالبات و آورده نقدی و «صنایع ریخته‌گری ایران» (خریخت) حدود 215 درصد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها. شرکت‌های «کارخانجات کابل سازی ایران» (بایکا) روز شنبه 4/ 12/ 1397، «مهرکام پارس» (خمهر) روز یکشنبه 5/ 12/ 1397، «داروسازی تهران شیمی» (شتهران) روز چهارشنبه 8/ 12/ 1397، «گلتاش» (شگل) پنج‌شنبه 9/ 12/ 1397، «صنایع ریخته‌گری ایران» (خریخت) شنبه 11/ 12/ 1397، «ویتانا» (غویتا) شنبه 11/ 12/ 1397، «کارت اعتباری ایران کیش» دوشنبه 13/ 12/ 1397، «لابراتوارهای سینا دارو» (دسینا) سه‌شنبه 14/ 12/ 1397 و «شاهد» (ثشاهد) چهارشنبه 15/ 12/ 1397 را برای تشکیل مجمع فوق‌العاده و تصویب افزایش سرمایه تعیین کردند. «بیسکویت گرجی» (غگرجی) هم روز شنبه 11/ 12/ 1397 را برای مجمع افزایش سرمایه تعیین کرده، درحالی‌که هنوز مجوز سازمان بورس را دریافت نکرده است.

    با وجود صدور مجوز افزایش سرمایه «شهد ایران» (319 درصد از تجدید ارزیابی)، «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (35 درصد از مطالبات و آورده نقدی)‌، «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (25 درصد از محل سود انباشته)، «سیمان خزر» (حدود 86 درصد از مطالبات و آورده نقدی و حدود 30 درصد از سود انباشته) و «سیمان سفید نی‌ریز» (200 درصد از محل مطالبات و آورده نقدی) هنوز زمانی برای مجمع فوق‌العاده تعیین نشده است.در هفته گذشته اعلام شد «سرمایه‌گذاری اعتلا البرز» (اعتلا) از انجام افزایش سرمایه حدود 11 درصدی از مطالبات و آورده نقدی منصرف شده است. دو شرکت «کاشی پارس» (کپارس) و «معدنی و صنعتی چادرملو» (کچاد) افزایش سرمایه را در مجمع فوق‌العاده تصویب کرده‌اند ولی هنوز اعلامیه پذیره‌نویسی را در کدال منتشر نکرده‌اند. دو قطعه‌ساز وابسته به ایران خودرو در هفته گذشته خبر از ثبت افزایش سرمایه دادند، «محورسازان ایران خودرو» (خوساز) افزایش 447 درصدی از تجدید ارزیابی و «الکتریک خودرو شرق» (خشرق) افزایش 100 درصدی از مطالبات را در همان روز ثبت، در کدال آگهی کردند.معاملات اولیه حق تقدم «گروه دارویی سبحان» (دسبحا) نیز هفته گذشته به پایان رسید.

    برچسب ها