عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا،  مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته به شرح زیر است:

    سهام آیینه خط تولید است

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارائه پیشنهادی به دولت خبر داد که بر اساس آن سهام عدالت در دست مردم معامله پذیر می شود و دارندگان آن از اعمال حق رای برخوردار خواهند شد. دبیر شورایعالی بورس توضیح داد: پیشنهادی که سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی و در نتیجه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان وزارتخانه ای که هر دو حوزه با آن مرتبط است- به دولت داده و به سران سه قوه هم ارسال خواهد شد، واگذاری واحدهای ETF یا صندوق های قابل معامله در بورس  به دارندگان سهام عدالت است.

    مزایای بورس کالا قابل قیاس با بازارهای غیرمتشکل نیست

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد که کارآمدی بورس‌ها به‌یقین از بازارهای غیرمتشکل بیشتر است و بر همین اساس، شفافیت و کارآمدی بورس کالا و انرژی بدون شک بیشتر از بازارهای دیگر بوده و به‌طورکلی، اشکالات احتمالی در بورس در قیاس با بازارهای رقیب، به‌مراتب کمتر است. به گفته دکتر شاپور محمدی، شفافیت حتماً در بورس کالا و انرژی بیشتر از بازارهای دیگر است. کارآمدی بورس‌ها حتماً از بازارهای غیرمتشکل بیشتر است. بورس ها یک بستر برای معاملات هستند و در واقع بورس های کالا غیر از بازار شفاف و رقابتی، چه تعریفی دارند که کسی بخواهد مقابل آن بایستد؟ تفاوت اصلی بورس با بازارهای دیگر، شفافیت است.

    ابزارهای مالی بورس، اهرم اصلی تامین مالی کشور

    حسین عبده تبریزی در دومین همایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه با اشاره به اینکه توسعه و تعمیق بازار سرمایه از اوایل دهه 80 باعث شد دولت توجه ویژه ای به تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشته باشد، گفت: دولت از این طریق توانست هزینه های جانبی خود را تا حد قابل توجه ای کاهش دهد. عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه ابزارهای مالی بازار سرمایه می تواند محرک رشد اقتصادی باشد، گفت: استفاده از ابزارهای مالی بورسی می تواند مزایای بسیاری زیادی برای دولت داشته باشد. در وهله اول تامین مالی از این مسیر هزینه های ریخته ی کمتر (جانبی) را برای دولت به همراه دارد. همچنین این نوع تامین مالی برای دولت بازار محورتر است. این بدان معناست که سیستم عرضه و تقاضا در این ابزارها می تواند در تنظیم  هزینه ها موثرتر باشد.

    معاملات الگوریتمی پایانی بر صف نشینی و سیگنال فروشی

    مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، معاملات الگوریتمی را گامی به سوی تقویت بازار "تحلیل محور" ارزیابی کرد و گفت: با افزایش معاملات الگوریتمی دیگر شاهد پدیده هایی همچون صف نشینی، تقلید، سیگنال فروشی و تک سهم شدن افراد نخواهیم بود. یاسر فلاح در حاشیه برگزاری مسابقات الگوریتمی گفت: اولین مسابقات الگوریتمی در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه امروز اول اسفند آخرین روز خود را سپری می کند؛ ما به شکل آزمایشی از اواخر دی ماه کار را کلید زدیم و از اول بهمن با اعتبار 30 میلیون تومانی که در اختیار تیم ها قرار گرفت، این رقابت ها رسمیت پیدا کرد.

    معاملات الگوریتمی، امر واجب بازار سرمایه/ عرضه های اولیه فرابورس ادامه دارد

    مدیرعامل فرابورس ایران روز چهارشنبه اول اسفندماه در بازدید از روند برگزاری آخرین روز رقابت معاملات الگوریتمی ضمن بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران گفت: معاملات الگوریتمی یکی از مهمترین روش های داد و ستد در بازار های سرمایه دنیا است و حجم گسترده ای از معاملات بورسی در جهان با این روش انجام می شود. امیرهامونی تصریح کرد: ‌باید برای توسعه این روش معاملاتی در بازار سرمایه، تکنولوژی ها را به روز کنیم به گونه ای که سامانه توانایی مدیریت کردن دستورات خرید و فروش را به صورت لحظه ای و حتی میکرو ثانیه ای داشته باشد. این امر نیازمند زیرساخت ها و نرم افزار ها  وسخت افزارهای لازم است.

    بخشنامه جدیدی درباره تغییر قیمت فولاد و میلگرد ابلاغ نشده است

    مدیرعامل بورس کالای ایران پیرامون تغییرات جدید در بازار آهن و فولاد بر اساس ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به برچیده شدن محدودیت‌ها در بخش سقف قیمت‌ها و نرخ پایه، هم اکنون بازار به نسبت متعادلی در رینگ فلزات بورس کالا حکم فرما شده اما در عین حال مطابق با حداقل کف عرضه تعیین شده برای محصولات فولادی و فلزی باید از سوی عرضه کنندگان رعایت شود. به گفته حامد سلطانی نژاد، عرضه کننده‌های بزرگ محصولات فولادی به طور عموم، عرضه حداقلی تعیین شده برای خود را رعایت می‌کنند ولی برای اینکه بازار به ثبات کامل برسد باید مواردی که برای کف عرضه ای که وزارت صنعت و دستور العمل های ستاد تنظیم بازار تعیین کرده‌اند، همواره رعایت شود تا به این ترتیب سمت عرضه دغدغه ای وجود نداشته باشد.

    اینستکس حرکتی رو به جلو است

    نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، راه اندازی کانال مالی اینستکس را در مجموع حرکتی رو به جلو توصیف کرد، اما گفت: هنوز برای قضاوت نهایی زود است و باید منتظر ماند و دید آیا گشایش مهمی در روابط تجاری اتفاق خواهد افتاد یا خیر. سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت و گو با "سنا" درباره سازو کار جدید مالی اروپا که اخیرا در قالب اینستکس آغاز شد، اظهار داشت: اروپا پذیرفته است که در حوزه مباحث ارزی و بانکی گشایش هایی ایجاد و مسیر مالی مبادلات را برای ایران باز کند تا به بخشی از تعهدات خود عمل کرده باشد.

    عرضه مشتقات و فرآورده های نفتی در بورس انرژی کلید رونق اقتصادی/ ضوابط و موانع فعالیت بورس انرژی باید برطرف شود

    نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در برنامه تیتر امشب گفت: برای موفقیت بورس انرژی باید موانع و ضوابط زاید را از پیش پای بخش خصوصی برداشت و یک خط اعتباری برای آنها ایجاد کرد. رضا پایدار با اشاره به ظرفیت بالای بخش خصوصی در حوزه انرژی افزود: می توان صنعت پالایش کشور را توسعه داد و اگر اجازه تاسیس و فعالیت پالایشگاه های کوچک را بدهند و پالایشگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کنند می توانیم نیازهای هیدروکربنی 15 کشور منطقه را به آسانی تامین کنیم و تنها شرط این دادن تسهیلات به بخش خصوصی و اعتماد به آن است. در ادامه این برنامه، بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: عرضه مشتقات و فرآورده های نفتی در بورس انرژی موجب رونق اقتصادی و سرمایه گذاری بیشتر در کشور می شود و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد بنابراین بورس ما در خاورمیانه با عرضه سبد کالایی انرژی و کمک گرفتن از بخش خصوصی در بورس بهترین خواهد شد.

    صندوق سرمایه گذاری پروژه، ابزار شفاف تامین مالی

    مدیرعامل بورس انرژی گفت: برای ابزارسازی در بازار سرمایه مجموعه های زیادی تلاش کرده اند و امروز در بورس انرژی نیز شاهد دستاوردهای ارزنده ای هستیم. سید علی حسینی روز گذشته در دومین همایش تامین مالی با اشاره به میزان سرمایه گذاری جهانی در حوزه انرژی گفت: طی دو دهه گذشته اوج سرمایه گذاری در حوزه انرژی مربوط به سال 2014 میلادی بود و به رغم آنکه از سال 2015 میلادی به بعد میزان سرمایه گذاری در این حوزه کاهش داشته اما همچنان حجم قابل توجهی است.

    بورس؛ شفاف ترین مسیر برای مهار نقدینگی

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، شفاف ترین مسیر برای مهار رشد نقدینگی در جامعه را بورس دانست  و گفت: بورس از تاثیرگذار ترین حوزه های اقتصادی کشور محسوب می شود که می تواند حجم قابل توجهی از نقدینگی سرگردان در جامعه را جذب کند. سید تقی کبیری با بیان اینکه مکانیزم شفاف حاکم بر بورس می تواند به اولویت و الگوی نخست اقتصاد کشور تبدیل شود، افزود: نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور در حال جولان است و اگر سریع‌تر راهکاری اساسی برای سامان‌دهی آن در نظر گرفته نشود عواقب جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

    بازار سرمایه محل مبادله رقابتی کالاها

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نقش بازار سرمایه را در برقراری سازوکارهای رقابتی تعیین کننده دانست و گفت: این الگو در رونق بخشی به اقتصاد بسیار موثر خواهد بود. علی اکبر کریمی در گفت و گو با "سنا" اظهار داشت:  بورس کالا با ایجاد سازوکارهای رقابتی توانسته است در رونق اقتصادی کشور بسیار موثر باشد و به طور یقین ورود محصولات کشاورزی و سایر کالاها به بورس  باعث خواهد شد تا در کنار نظارت بر معاملات، شاهد شفافیت قیمتی و افزایش کیفیت باشیم.

    نخستین اوراق رهنی شرکت‌های خصوصی در بازار فرابورس پذیره‌نویسی شد

    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران از پذیره‌نویسی اوراق رهنی شرکت کرمان موتور به عنوان نخستین اوراق رهنی شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه در اولین روز از مهلت سه روزه خبر داد و با اشاره به پیشینه انتشار این اوراق در بازار فرابورس، گفت: اولین مرحله از اوراق رهنی در سال 1395 توسط بانک مسکن به عنوان اوراق رهنی مبتنی بر وام رهنی مسکن در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد، این اوراق که بر پایه تسهیلات بانکی مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده بود، در مهرماه سال 1397 سررسید و اصل و سودهای مرتبط با اوراق به سرمایه‌گذاران پرداخت شد. ندا بشیری، در زمان انتشار اوراق نیز خریداران با پرداخت به نهاد واسط، تمامی اوراق را خریداری کرده و نهاد واسط، اقساط آتی مطالبات مذکور را از بانی خریداری و بانی، اقساط مطالبات رهنی را به صورت روزانه به حساب واسط منتقل می‌کند.

    اوراق منفعت، ابزاری برای توسعه اقتصادی

    محمود رضا خواجه نصیری در دومین همایش تامین مالی با اشاره به ساختارها و روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه عنوان کرد: امروز در بازار سرمایه کشور و با کمک کمیته فقهی ابزارهای مالی متنوعی در دسترس سرمایه گذاران قرار دارد که با هر سلیقه ای منطبق است. مدیرعامل تامین سرمایه تمدن گفت: اوراق اجاره، اجاره سهام، مرابحه، سفارش ساخت، رهنی و خرید دین، مشارکت، سلف و اوراق منفعت از مهمترین انواع اوراق بدهی هستند.

    مدیریت ریسک با مدل جدید اختیار فروش تبعی

    مهدی پارچینی، سرپرست معاونت بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در دومین همایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه در خصوص مکانیسم فعالیت اوراق فروش تبعی توضیحاتی ارایه داد. پارچینی با اشاره به کارکردهای اختیار فروش تبعی گفت: پتانسیل اوراق تبعی برای سرمایه گذاری در بورس بسیار زیاد است و کارکردهای آن باعث شده تا این اوراق یکی از مهمترین ابزارهای بورسی شناخته شود. موضوع اوراق اختیار فروش تبعی به عنوان ابزاری اطمینان بخش و مبتنی بر سهام مطرح شد و ابزار از مرداد سال 91 تا سال 95 مورد استفاده قرار گرفت.

    ریسک های بازار تا پایان سال و چشم انداز بورس در سال آتی

    مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت تأمین سرمایه امید، با اشاره به روند بازار تا پایان سال و جذابیت آن نسبت به بازارهای موازی گفت: بازار سرمایه در کشور به دو بخش اصلی اوراق و سهام تقسیم می شود و به طور معمول در پایان هر سال، بحث انتشار اوراق وجود دارد. در سه ماهه آخر هر سال، با توجه به اینکه شرکت های دولتی، سازمان ها و وزاتخانه ها ملزم به تامین مالی هستند از همین رو فشار انتشار اوراق در سه ماه پایانی سال افزایشی است و این موضوع بازار سهام را تحت تاثیر قرار می دهد. حبیب رضا حدادی  احتمال رکود اقتصادی را یکی دیگر از ریسک های بازار سرمایه دانست و گفت: مساله مهم دیگر که همیشه گریبانگیر بازار سرمایه بوده رکود اقتصادی است. اگر بازدهی واقعی شرکت ها مثبت باشد و دستخوش عرضه و تقاضای کاذب نباشد ما شاهد بازار سرمایه ای پویا خواهیم بود.

    نقاط عطف سه گانه در بازار سرمایه

    مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین، تغییر سیستم معاملات از حالت کاغذی به الکترونیک را نقطه عطفی بزرگ در بازار سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: سیستم معاملات در اوایل دهه 70  از چانه زنی رو در رو و کاغذی به الکترونیک تغییر پیدا کرد و در آن مقطع زمانی ما شاهد نقطه عطفی در بازار بودیم. در سال 1384 هم با تصویب قانون بازار اوراق بهادار و تغییر زیرساخت های بازار سرمایه و توسعه آن نقطه عطف دیگری را شاهد بودیم. علیرضا تاج بر  با اشاره به رشد  و توسعه نهادهای مالی گفت: افزایش کمی تعداد نهادهای مالی با توجه به بالارفتن حجم معاملات، اقدام مثبتی بود که انجام شد و این امر حاکی از نگاه های توسعه ای ارکان بازار سرمایه و در صدر آنها سازمان بورس و اوراق بهادار است.

    آرامش نسبی در بازار فولاد حاکم است/ عرضه بیشتر در بورس، نوسان کمتر در قیمت

    دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در حال حاضر نوسانات نرخ ارز و قیمت های جهانی بر بازار فولاد داخلی اثرگذار است اما به طور کلی آرامش نسبی بر معاملات حاکم است و حجم عرضه ها در بورس کالا نیز مطلوب ارزیابی می شود. رسول خلیفه سلطان عنوان کرد: پس از سپری کردن دوران پرالتهاب بازار فولاد در ماه های ابتدایی سال، معاملات به تعادل رسیده و اگر نوسانی هم در قیمت ها مشاهده می شود قابل مدیریت و تنظیم است.

    رشد حجم معاملات با معاملات الگوریتمی در بازارسرمایه

    مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد اظهار داشت: بازاهای مالی دنیا با عبور از الگوهای سنتی به سمت رفتارهای نوین و دانش‎بنیان معامله‎گری حرکت کرده است. در حال حاضر بازارسرمایه با بهره‎گیری معاملات الگوریتمی توانسته در اصلاح قیمت‎گذاری‎ها نادرست، بحث نقدشوندگی‎های بالای این بازار و همچنین رشد حجم معاملاتی بازارسرمایه بسیار کمک کند. محمد عابد، در خصوص نخستین مسابقه معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه به پاسارگاد تحلیل گفت: امروزه معاملات الگوریتمی بخش زیادی از حجم معاملات دنیا را به خود اختصاص داده است. در ایران نیز بسترهای مناسب این ابزار معاملاتی فرآهم شده و با توسعه‎ای که در مقررات و زیرساخت‎های بازارسرمایه صورت گرفته، این نوع معاملات بسیار پرقدرت مسیر خود را در قالب مسابقه آغاز کرده است.

    تغییر نگاه اقتصاد سنتی، کلید رشد بازار سرمایه

    به گفته مدیرعامل گروه مالی سامان،در تمام دنیا تامین مالی کوتاه مدت از طریق بازار پول صورت می‌گیرد در آن سو مهمترین نقش بازارسرمایه تامین مالی بلندمدت بنگاه‌ها است اما تا کنون این نقش مهم بازارسرمایه به صورت جدی محقق نشده و بیشترین میزان فعالیت در این بازار به خرید و فروش سهام اختصاص دارد. خلیل ارجمندی با اشاره به سیاست های دولت و اظهارات روسای قوا به ویژه رییس جمهور در خصوص اهمیت بازار سرمایه در تامین مالی بخش مولد اقتصاد و همچنین ضرورت هدایت نقدینگی به این بازار، گفت: با ورود شرکت های اقتصادی عمومی و دولتی به بازار سرمایه سهام بیشتری در بورس عرضه و بازیگران بیشتری وارد بازار خواهند شد.

    حضور پررنگ بازار سرمایه در اقتصاد 98

    مدیرعامل کارگزاری رضوی در خصوص نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌های بزرگ گفت: در اقتصادهای توسعه یافته، بازار سرمایه به دلیل جایگاه منحصر به فرد در تامین مالی بلندمدت و با حجم انبوه، نقش مهمی در پشتیبانی از رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند. یوسف پاشانژاد در ادامه گفت: بازار سرمایه به دلیل اتکا بر حجم وسیعی از منابع مالی خرد، می‌تواند کمک شایانی به اجرای پروژهای بزرگ داشته باشد. همچنین این بازار می تواند از طریق توسعه مشارکت عمومی مردم و با اتکا به ابزارهای مالی از جمله بسترسازی توسعه انتشار اوراق‌صکوک و انواع صندوق‌های پروژه‌ و سهام ، توان تامین مالی را در کشور تا حد زیادی افزایش دهد.

    ثبات در تصمیم گیری اقتصادی کلید رونق بازار سرمایه

    مدیرعامل کارگزاری راهبرد در گفتگو با "سنا" شفافیت و تصمیمات منطقی را در روند مثبت بازار موثر خواند و بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش ریسک ها تاکید کرد. حمید علیخانی در تشریح عوامل تاثیرگذار بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بورس در کنار بازارهای موازی همچون ارز و سکه رشد خود را آغاز کرد و این بازارها نیز در آن زمان دچار نوسانات بی سابقه شده بودند. همچنین در بازار جهانی نیز با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم های نفتی ایران و بیم کاهش عرضه، پیش بینی ها حاکی از گذر نفت از مرز 100 دلار بود که تاثیر مثبتی بر سهم های پالایشی و پتروشیمی گذاشته بود.

    پتانسیل های نهفته رشد بورس در سال 98

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه سپهر به مولفه های اثرگذاری اشاره می کند که هرکدام پتانسیل نهفته ای برای تداوم صعود بازار سهام در سال آتی به شمار می رود. به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، کماکان موضوعاتی از قبیل بازده بورس نسبت به رقبا، رشد تورم و بازارهای جهانی باید مورد توجه سهامداران قرار بگیرد. سید حسین میری به بازدهی بازارهای رقیب اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: این روزها بسیاری بیان می کنند به دلیل پیشی گرفتن بازدهی بازارهای رقیب به خصوص ارز و طلا، بورس پتانسیل یک جهش بلند را داراست. در این زمینه دو تئوری مطرح است. تئوری اول در تایید این موضوع می گوید اگر بخواهیم دارایی شرکت ها را با نرخ امروز تخمین بزنیم، طبیعتا قیمت جایگزینی به مراتب بالاتر از ارزش فعلی شرکت هاست و این می تواند عاملی برای افزایش قیمت جاری باشد.

    میانگین بازدهی 57 درصدی برای پتروشیمی های بازار سهام

    صنعت پتروشیمی از مهمترین صنایع بازار سرمایه ایران به شمار می رود به طوریکه بیش از 23 درصد از ارزش بازار ، بورس تهران متعلق به نمادهای این شرکت است. بنابر آمار، میانگین بازدهی نمادهای این صنعت از ابتدای سال جاری تا آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از 57 درصد بوده است. با این حال شرکت هایی نظیر پتروشیمی غدیر و شیراز بازدهی بیش از 100 درصدی در مدت مزبور داشته اند.  با توجه به اهمیت بسیار زیاد این صنعت، بررسی بنیادی این شرکت ها می تواند جلوه پررنگی از عملکرد بازار سهام را نشان دهد. از مهمترین مولفه های اثر گذار بر عملکرد این شرکت ها، نوسان نرخ دلار در بازار های داخلی، نوسان قیمت نفت، متانول و اوره در بازارهای جهانی است. از این رو توجه به روند قیمت های جهانی کالاهای نفتی برای این شرکت ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

    برچسب ها