عصر خودرو

بانک جهانی گزارش داد

تاثیر مثبت ایران بر رشد اقتصادی خاورمیانه

عصر بازار- بر اساس گزارش ژانویه بانک جهانی، رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تحت تاثیر برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، از ۲.۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۵.۱ درصد در سال ۲۰۱۶ تسریع خواهد شد.

تاثیر مثبت ایران بر رشد اقتصادی خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طبق این گزارش که با عنوان "دورنمای اقتصاد جهانی" در وب سایت بانک جهانی انتشار یافت، برداشته شدن تحریمهای اقتصادی علیه ایران به این کشور امکان می‌دهد نقش بزرگتری در بازارهای انرژی جهانی ایفا کند.

    بانک جهانی با فرض تثبیت قیمت نفت پیش بینی کرده است رشد اقتصادی در سایر صادرکنندگان نفت این منطقه افزایش پیدا می‌کند با این همه این منطقه در معرض ریسکهای جدی ناشی از تشدید منازعه، کاهش بیشتر قیمت نفت و عدم بهبود شرایط زندگی شهروندان است که به نارضایتی اجتماعی دامن می‌زند.

    پیش‌بینی بانک جهانی برای اقتصاد ایران، نرخ رشد 5.8 درصدی در سال 2016 است که با برداشته شدن تحریمهای اقتصادی و مزایای اقتصادی حاصل از آن محقق می‌شود.

    بانک جهانی اعلام کرده است اقتصاد ایران از افزایش پیش بینی شده تولید نفت در دوران پساتحریم تحت پشتیبانی بزرگی قرار خواهد گرفت و شرکتهای نفتی بین المللی که به دلیل تحریمها ناچار به خروج از این شده بودند، فناوری و منابع خود را برای توسعه میدانهای نفتی ایرانی به این کشور خواهند برد.

    طبق پیش‌بینی بانک جهانی، میزان تولید نفت ایران در مقایسه با سطح 2.8 میلیون بشکه در روز در سال 2015، به میزان 500 تا 700 هزار بشکه در سال 2016 افزایش خواهد یافت.

    بر اساس این گزارش، مرکز نوآوری و دانش موسسه مشاوره "فراست اند سالیوان" اخیرا در گزارشی اعلام کرده بود ایران دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پس از عربستان سعودی است که ارزش اقتصاد آن در سال میلادی گذشته 415 میلیارد دلار بوده است و در برنامه پنج ساله توسعه که از سال 2016 تا 2021 اجرا می‌شود، نرخ رشد سالانه پنج درصدی را پیش بینی کرده و اصلاحات در نهادهای دولتی، بانکی و مالی و مدیریت درآمدهای نفتی را اولویت داده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو