عصر خودرو

اولین فروشگاه زنجیره‌ای به بورس آمد

عرضه سهام "افق کوروش" در بازار سرمایه

عصر بازار- ۵ درصد سهام فروشگاه زنجیره ای افق کوروش به عنوان اولین فروشگاه زنجیره‌ای روز جاری در بورس عرضه می‌شود.

عرضه سهام "افق کوروش" در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، نشست خبری این مهم روز شنبه، بیست و هفتم بهمن ماه با حضور مدیران افق کوروش و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
    در ابتدای این جلسه علی ابراهیمی  ریس هیات مدیره افق کوروش در خصوص تاریخچه این شرکت گفت: ‌فروشگاه افق کوروش اولین فروشگاه زنجیره ای است که در بورس تهران عرضه خواهد شد.
    وی افزود: ‌با ورود فروشگاه های زنجیره ای به بازار سهام شاهد  شفاف سازی بیشتر در این صنعت خواهیم بودـ
    رئیس هیئت مدیره افق کوروش با تاکید بر اهمیت جایگاه مشتریان در این مجموعه بیان کرد : روزانه 400 هزار تا 500 هزار نفر از فروشگاه افق کوروش خریدار می کنند؛ از این رو امیدواریم هر مشتری سهامدار این شرکت شود.

    رئیس هیأت مدیره شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش و نماینده سهامدار عمده با اعلام آنکه افق کوروش از شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ است، گفت: گروه صنعتی گلرنگ با بیش از 18 هزار پرسنل در حوزه های مختلف از بزرگترین شرکت ها در بخش خصوصی محسوب می شود که با توجه به دیدگاه برد-برد ، سیاست رشد صنایع و شرکت های زیرمجموعه را در دستورکار خود قرار داده است و امیدواریم بتوانیم این دیدگاه را به "همه بُرد" تبدیل کنیم.
    وی به سهم 350 هزار میلیارد تومانی بازار خرده فروشی ایران در سال جاری اشاره کرد و این سهم بزرگ از بازار را نشانگر وجود فرصت های رشد در آینده عنوان نمود و افزود: هم اکنون فروشگاه زنجیره ای افق کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کشور در جایگاه برتر بازار خرده فروشی قرار دارد.
    رییس هیات مدیره شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش اعلام کرد: بررسی 250 شرکت اول صنعت فروشگاه های زنجیره ای دنیا نشان می دهد که بیش از 65 درصد شرکت ها در سطح بین المللی فعالیت دارند و حدود 22 درصد از درآمد خود را از فعالیت های خارجی کسب می کنند و از میانگین رشدی در حدود 4.8 درصد برخوردارند.
    وی از رشد عملیاتی 80 درصدی فروشگاه زنجیره ای افق کوروش در دو سال گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همراهی سهامداران و در پی رشد فزاینده و حمایت از سهم، کسب سود برای سهامداران داشته باشیم.
    نماینده سهامدار عمده شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش همچنین از آمادگی شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ برای ورود به بازار سرمایه خبر داد.

    در ادامه این نشست امیر خسرو فخریان مدیرعامل فروشگاه افق کوروش  با بیان اینکه این شرکت در سال ٨٨ تاسیس و در سال ٩٢ با تغییراتی همراه بوده، گفت:   ‌این فروشگاه  کالاهای پرگردش و مصرف را  در سبد خود قرار داده و امروز 1235 فروشگاه  افتتاح و تا پایان سال 1300 فروشگاه برسیم.
    در ادامه فخریان مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به ارائه گزارشی از فعالیت های جاری و اطلاعات مالی شرکت پرداخت و گفت: این شرکت در تاریخ 17 شهریور سال 88 با سرمایه اولیه 10 میلیون تومان به ثبت رسید و هم اکنون سرمایه شرکت، پس از آن در چهار مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 100 میلیارد تومان رسیده است.
    وی اضافه کرد: اولین فروشگاه همواره تخفیف افق کوروش در آذر ماه سال 92 به بهره برداری رسید و در حال حاضر تعداد شعب فروشگاه، به 1142 فروشگاه، 15 انبار خشک و 10 انبار سرد در 31 استان کشور رسیده است که هم اینک با احتساب شعب فرانچایز، حدود 8 هزار نیروی انسانی در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.
    مدیر عامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش از برنامه ریزی های لازم برای دستیابی به یک هزار و 900 شعبه تا پایان سال 99 خبر داد و گفت: افتتاح 4 هزار شعبه تا سال 1404 از  برنامه های بلند مدت شرکت است و پیش بینی می شود از این تعداد 2580 فروشگاه به صورت فرانچایز راه اندازی شوند.
    به گفته وی، تنها شرکتی که فرانچایز (اعطای نمایندگی) را بصورت دقیق و علمی عملیاتی کرده، شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش است.
    فخریان بر تاکیدات صورت گرفته از سوی دولت و اصناف بر توسعه شعب فروشگاه های زنجیره ای به صورت فرانچایز اشاره کرد و افزود: همواره به دنبال آن بودیم که مجموعه به یک بلوغ قابل قبولی دست پیدا کند که کسب و کار را به صورت فرانچایز بطور جدی پیگیری کند و در همین راستا اولین فروشگاه فرانچایز در تاریخ 2 اردیبهشت 96 افتتاح شد و هم اکنون 185 شعبه افق کوروش به صورت فرانچایز فعال است.
    مدیر عامل فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در ادامه گفت: سهم بازار FMCG در سال 96 حدود 248 هزار میلیارد تومان  بوده است که این سهم در سال 97 به 348 هزار میلیارد تومان رسیده و برآوردها نشان می دهد که در سال 98 به 400 هزار میلیارد تومان و در سال 99 به 444 هزار میلیارد تومان می رسد.
    وی به میزان فروش افق کوروش در فاصله ی سال های 96 تا 97 و پیش بینی سال های98 و 99 اشاره کرد و افزود: فروش شرکت در سال 96 حدود 2900 میلیارد تومان بوده و در سال 97  به 5300 میلیارد تومان رسیده و برآورد ما نشان می دهد که برای سال 98 حدود 8800 میلیارد تومان و در سال 99 به حدود 13 هزار میلیادر تومان خواهد رسید که با این اوصاف سهم شرکت از بازار نزدیک به 3 درصد می شود. 
    مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در ادامه سودآوری، افزایش سهم بازار، زنجیره تامین، تولید چابک استاندارد و مدرن، حضور در بازارهای بین المللی و توسعه فروش اینترنتی را از دیگر اهداف کلان شرکت عنوان کرد.
    فخریان گفت: این فروشگاه در سال 94 مبلغ 553 میلیارد تومان، در سال 95 مبلغ 1.6 هزار میلیارد تومان، درسال گذشته 2،9 هزار میلیارد تومان و در 6 ماهه سال جاری  2.15 هزار میلیارد تومان فروش داشته و پیش بینی می شود با توجه به اینکه اکثر خریدها در 3 ماهه پایانی سال انجام می شود، تا پایان سال جاری به مجموع درآمد فروش 5.3 هزار میلیارد تومانی دست پیدا کنیم که با این حساب برای سال 98 مبلغ 8.8 هزار میلیارد تومان و برای سال 99 مبلغ 12.9 هزار میلیارد تومان درآمد فروش برآورد می شود.
    وی همچنین درخصوص سود عملیاتی شرکت اظهار داشت: در سال 94 مبلغ 2،4 میلیارد تومان، سال 95 مبلغ 28.2 میلیارد تومان و سود عملیاتی سال گذشته 80،4 میلیارد تومان بوده و در 6 ماهه سال جاری به حدود 110 میلیارد تومان رسیده که پیش بینی می شود تا پایان سال با رشد 315 درصدی نسبت به سال گذشته به 334 میلیارد تومان برسد.
    مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در پایان از پیش‌بینی کسب سود خالص 274.8 میلیارد تومانی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در 6ماهه نخست سال 91.7 میلیارد تومان محقق شده است، میزان سود هرسهم سال جاری نیز 2748 ریال برآورد شده که درصورت تحقق نسبت به 684 ریال در سال 96 رشد 302 درصدی را به ‌ثبت می‌رساند.
    وی در ادامه تاکید کرد با حمایت دولت و کنترل  های بازار فروشگاه ها توسعه پیدا کنند و امیدواریم سایر فروشگاه‌های زنجیره ای نیز در بازار سهام  حضور پیدا کنند تا زمینه رونق این صنعت در بورس ایران فراهم شود.

    برچسب ها