عصر خودرو

بازار سهام در دست انداز نقدینگی

عصر بازار- بورس اوراق بهادار هفته نیمه تعطیل گذشته را با افت ۸/ ۰درصدی شاخص کل به پایان برد تا همچنان بازار در دست‌انداز نقدینگی باقی بماند.بازار سهام به‌رغم انتشار گزارش‌های مطلوب از شرکت‌ها، با کمبود نقدینگی مواجه است.

بازار سهام در دست انداز نقدینگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، محدودسازی اعتبارات کارگزاری‌ها و نبود جریان جدیدی از پول تازه به بازار موجب شده تا اکثر نمادهای بزرگ بازار با وجود خبرهای خوب و همراهی بازار جهانی، با افت روبه‌رو شوند به‌طوری‌که روند مزبور در جریان معاملات هفته گذشته نیز قابل مشاهده بود.

    در این میان اما نمادهای کوچک نیز که اکثرا به مدد بازیگران حقیقی در بازار حضوری مثبت داشتند نیز در هفته گذشته با افت قیمت مواجه شدند. البته بروز تردیدهایی در مورد وضعیت بازار پایه و همچنین رشد قابل ملاحظه اکثر نمادها موجب شد تا این گروه از نمادها نیز هفته گذشته را با افت قیمت سپری کنند. به این ترتیب افت بیش از 1100واحدی معادل 77/ 0درصدی در کارنامه شاخص کل بورس ثبت شد. این امر سبب شد تا بازدهی بورس از ابتدای سال تا کنون به حدود 4/ 63درصد برسد. در این شرایط شاخص کل هم‌وزن نیز نتوانست کارنامه‌ چندان درخشانی در هفته گذشته داشته باشد. به‌طوری‌که رشد 4/ 0درصدی در کارنامه این هفته شاخص کل هم‌وزن ثبت شد.

    از دید کارشناسان با رسیدن اسفند و تشدید کمبود نقدینگی، بازار تا آخرین هفته اسفندماه برای رشد قابل ملاحظه شانس چندان زیادی ندارد. در این شرایط امید اکثر معامله‌گران به تک سهم‌های دارای پتانسیل است. در این شرایط روز چهارشنبه نیز بازار در شرایطی مشابه قرار داشت. به‌طوری‌که شاخص کل با افت 662واحدی معادل 42/ 0 درصد روبه‌رو شد و به رقم 157هزار و 311واحد رسید. در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل هم‌وزن نیز 40 واحد افت کرده و به رقم 29 هزار و 717 واحد رسید.همچنین عرضه اولیه دامداری فکا اصفهان با استقبال سرمایه‌گذاران انجام شد؛ در این عرضه به 347 هزار و 64 نفر در سقف قیمت، سهام «زفکا» تخصیص یافت و بدین ترتیب به هر کد معاملاتی حداکثر ‌‌174 سهم در قیمت 830تومان اختصاص داده شد.‌ با عرضه اولیه سهام زفکا، پنجمین شرکت از گروه زراعت و خدمات وابسته در سال 97 روی تابلو معاملات فرابورس رفت.قرار است امروز (27بهمن‌ماه) نیز عرضه اولیه 5 درصد از سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در بورس تهران صورت گیرد. محدوده قیمت هر سهم «افق» بین 1600 تا 1695 تومان در نظر گرفته شده و هر فرد حقیقی و حقوقی قادر به خرید حداکثر 200 سهم خواهد بود. در این واگذاری که از سوی کارگزاری بانک ملت انجام می‌شود، متعهد عرضه شرکت مدیریت صنعت خرده‌فروشی کوروش و متعهد خرید شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع گلرنگ است.

    از سوی دیگر بانک دی در نظر دارد 90 درصد سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند را به‌طور عمده و نقد یا نقد و اقساط روز شنبه 25 اسفند از طریق بازار دوم معاملات فرابورس به فروش برساند. به این ترتیب، مقرر شده 2 میلیارد و 484 میلیون سهم در نماد معاملاتی «دماوند 4» با قیمت پایه هر سهم 4190 تومان و قیمت پایه کل 4/ 10هزار میلیارد تومان روانه میز فروش شود.

    در گروه کانی غیرفلزی و در مراسمی با حضور رئیس سازمان محیط زیست، شرکت بازیافت شیشه آرا شیشه زرین شهرستان تاکستان استان قزوین افتتاح شد. این شرکت یکی از شرکت‌های گروه شیشه رازی است که اقدام به راه‌اندازی خط جداسازی و آرایش شیشه‌های ضایعاتی بر اساس آخرین دانش و تکنولوژی با ظرفیت 400 تن در روز کرده و یکی از صنایع سبز است. شرکت بازیافت آرا شیشه زرین شهرستان تاکستان با سرمایه‌گذاری بیش از 30 میلیارد تومان به‌عنوان نخستین شرکت بازیافت شیشه ضایعاتی با تکنولوژی برتر در خاورمیانه احداث و آغاز به کار کرده است.

    مجید واحدباقری مدیرعامل شرکت آرا شیشه زرین شهرستان تاکستان در حاشیه مراسم افتتاح شرکت در گفت‌وگو با «ایلنا» اظهار کرد: این شرکت در زمینی به مساحت حدود 20 هزار مترمربع و حدود دو هزار مترمربع زیربنا احداث شده که برای 30 نفر به‌طور مستقیم و برای بیش از 400 تا 500 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است. در گروه غذایی نیز قرار است قند شیرین به بازار پایه منتقل ‌شود؛ براساس اعلام قشرین به علت شمولیت ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، پذیرش اوراق بهادار ناشر از فهرست اوراق بادار ناشر از فهرست اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران لغو شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 407میلیارد تومان و در فرابورس به 486میلیارد تومان رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات در بورس با 56درصد کاهش نسبت به هفته قبل، به هزار و 188میلیارد تومان رسید و شاخص نیز با 77/ 0درصد کاهش بازدهی، سود معامله‌گران بورسی از ابتدای سال تا کنون را به 4/ 63درصد رساند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو