عصر خودرو

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" انتشار اوراق آتی صندوق‌های کالایی در دستور کار بورس کالا" ، " بورس کالا به ایجاد رقابت سالم در صنایع کمک می‌کند" ، " بورس کالا درصدد پوشش ریسک های تجاری صنایع کوچک" و "صدای پای خریداران خارجی زعفران در بورس کالای ایران" از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، مدیرعامل بورس کالای ایران از آغاز معاملات اوراق آتی مبتنی بر واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی در آینده نزدیک خبر داد و گفت:همزمان با توسعه بازار آتی زعفران و برنامه راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران تا پایان سال جاری، ایجاد بازار اوراق آتی مبتنی بر واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی نیز در دستور کار بورس کالا قرار دارد که در صورت تایید سازمان بورس و اوراق بهادار راه اندازی خواهد شد.

    حامد سلطانی نژاد اظهار کرد: این بازار شرایط سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار کالاها را فراهم می کند و موجب می شود نقدینگی به سمت دارایی های مالی هدایت شود. از طرف دیگر سرمایه گذاران در واحدهای صندوق های کالایی می توانند از طریق خرید اوراق آتی این واحدها، ریسک خود را کاهش دهند.

    وی با بیان اینکه انتشار این اوراق می تواند برخی نگرانی ها، نسبت به کاهش ارزش دارایی ها در برابر روند تورم را مرتفع کند، گفت: انتشار این اوراق از طریق کاهش تمایل عمومی برای تبدیل ریال به ارزهای خارجی موجب حفظ ارزش پول ملی می‌شود، زیرا این نوع اوراق و صندوق های سرمایه گذاری می‌تواند ارزش دارایی ها را در برابر تورم حفظ کند.همچنین انتشار این اوراق می تواند مقدمه ای برای تأسیس و فعالیت صندوق های ملی در چارچوب اقتصاد ایران باشد که این نوع صندوق های سرمایه گذاری ملی به افزایش دارایی سرمایه گذاران منجر خواهد شد.

    بورس کالا به ایجاد رقابت سالم در صنایع کمک می‌کند

    معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد گفت: بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، پدیدآورنده رقابت سالم در فضای بازار کالاهای کشور بوده است به طوریکه در حال حاضر تولیدکننده، مصرف کننده، سرمایه گذار و سهامدار همگی از عرضه و معامله کالاها در بورس کالا سود می برند.

    اسماعیل جلیلی با تاکید بر ایجاد شفافیت با عرضه و معامله کالاها در بورس کالا افزود: کشف قیمت کالاها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا باعث ایجاد صرفه اقتصادی برای طرفین معامله شده است به طوریکه با واقعی شدن قیمت ها شاهد رشد تولیدات در صنایع حاضر در بورس کالا بوده ایم.

    جلیلی با بیان اینکه باید در مسیر تقویت بسترهای شفاف و رسمی به جای فضای غیررسمی و بدون شفافیت حرکت کنیم، گفت: در بازارهای غیر رسمی شاهد نبود اطلاعات و ریسک بالای و فضای مبهم سرمایه گذاری هستیم که با تقویت بازارهای رسمی با عرضه بیشتر کالاها در بورس کالای ایران و توسعه ابزارهای مالی این بورس، شاهد پوشش ریسک های سرمایه گذاری و شفافیت آماری خواهیم بود.

    بورس کالا درصدد پوشش ریسک های تجاری صنایع کوچک

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و دبیر کل جامعه صنعت کفش ایران عنوان کرد: نگاه بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای مبادله کالاها، توسعه گرایانه است به این معنا که این بورس درصدد بوده تا با تنوع بخشی به ابزارهای مالی نوین، حتی صنایع کوچک نیز بتوانند ریسک های تجاری خود ناشی از نوسانات قیمت و کمبود مواد در آینده را پوشش دهند.

    علی لشکری در پاسخ به این پرسش که بورس کالا برای حمایت از صنایع پایین دستی چه نقشی می تواند داشته باشد؟ گفت: با اصلاح و ترویج ابزارهای بورس کالا، ابزارهای مالی بازار سرمایه مانند آتی، فوروارد و امثال این ها، بورس کالا می تواند ریسک تجاری را مدیریت کند تا جایی که با استقبال صنایع، بورس کالا به سمت معاملات کاغذی و تامین مالی صنایع از طریق ابزارهای مالی نوین حرکت کند.

    وی اظهار داشت: همچنین بورس کالا، بستری مناسب برای رقابتی شدن بازار داخلی مواد اولیه و محصولات صنایع مکمل است. بر همین اساس با توجه به نظام مند و قانون مند بودن این بازار، باید همه دخالت های دستوری در روند کشف قیمت و مکانیسم عرضه و تقاضای تولیدات صنایع متوقف شود تا تنظیم بازار به بهترین شکل رقم بخورد.

    نرخ جهانی کالاها در سیطره بورس های کالایی/بورس کالای ایران در مسیر رشد قرار دارد

    نماینده سابق ایران در اوپک می گوید: امروزه قیمت بسیاری از محصولات استراتژیک از طریق معاملات بورسی به سراسر دنیا مخابره می شود که این روند مزایای فراوانی را برای کشورهای دارای بورس مرجع دارد؛ ما نیز در ایران باید با ایجاد مشوق هایی، زمینه رشد عرضه محصولات در بورس کالای ایران را فراهم کنیم تا بتوانیم در حوزه صادرات و اثرگذاری بر قیمت های منطقه ای بهتر عمل کنیم.

    محمدعلی خطیبی به اثرات مثبتی که مکانیسم بورس کالا برای صنایع مختلف به خصوص پتروشیمی و فرآورده های نفتی به همراه داشته اشاره کرد و به گفت: طی سال های گذشته شاهد ضابطه، نظم و کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا در معامله فرآورده های نفتی و پتروشیمی بوده ایم به طوریکه شفافیت به وجود آمده در روند دادوستدها بی سابقه بوده است که دلیل این اتفاق ها، عرضه محصولات در بورس کالاست.

    وی با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورها با استفاده از ظرفیت های بورس های کالایی، بر قیمت های منطقه ای و بین المللی تاثیر می گذارند و ما نیز باید این رویکرد را دنبال کنیم، گفت: شمار زیادی از قیمت محصولات استراتژیک از طریق معاملات بورسی به سراسر دنیا مخابره می شود که این روند مزایای فراوانی را برای کشورهای دارای بورس مرجع دارد.

    نقش بورس کالا در اصلاحات اقتصادی سال های اخیر

    معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از گام های بزرگ اقتصادی طی سال های بعد از انقلاب اسلامی، عرضه کالاهای مختلف در بورس کالا بوده است به طوریکه با ورود شرکت ها و محصولاتشان به این بستر شفاف، زمینه خصوصی سازی در اقتصاد و واقعی شدن قیمت ها رقم خورد که از نتایج اصلی آن می توان به رشد صنایع و تولید اشاه کرد.

    محمد صادق مفتح عنوان کرد: مضرات اقتصاد دولتی برای همگان اثبات شده و در واقع بورس کالا با هدف ارتباط تنگاتنگ با بخش واقعی اقتصاد و ارائه چشم انداز و برنامه به تولید و صنایع کشور با واقعی کردن قیمت ها راه اندازی شد که البته در این سال ها به عمده اهداف خود نیز رسیده است. به عبارتی ظرفیت های بورس کالا و استقبال صنایع به همراه حمایت های دولت و بخش خصوصی باعث شده تا این بورس، اقتصاد و مولفه هایش را مجاب کند تا دستور و اجبار به این صحنه بازنگردد.

    وی در ادامه به بحران اخیر ارزی و بازگشت مقعطی قیمت گذاری به بازار کالای کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه راه های دستوری و قیمت گذاری بارها در اقتصاد ایران و جهان پیموده شده و تحلیلگران و اقتصاددان از تبعات سنگین و بی نتیجه بودن این اقدامات گفته اند، اما بازهم با ایجاد یک تلاطم شاهد اتخاذ تصمیم های ضربتی و دستوری هستیم؛ به اعتقاد بنده این رویکرد ناشی از بی حوصلگی و کم صبری برخی مدیران است که گمان می کنند بهترین و سریع ترین راه، دستوری کردن بازار است.

    صدای پای خریداران خارجی زعفران در بورس کالای ایران

    نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس گفت: با نگاه ملی به عرضه زعفران در بورس کالا، توانستیم در مدت زمان کوتاه آثار استفاده از ظرفیت های بورس کالا را در بازار داخلی و حتی جهانی مشاهده کنیم که گام بعدی، ورود خریداران خارجی زعفران به بورس کالای ایران است.

    سعید باستانی با بیان اینکه بورس کالا مرجع قیمت زعفران برای کشاورزان شده است، گفت: در مسیر بورس، شفافیت قیمت و کشف قیمت حرف اول را می زند، از این رو باید نسبت به عرضه سایر محصولات کشاورزی نیز در بورس کالا اقدام کنیم تا علاوه بر واقعی شدن قیمت ها و ارتباط موثر تولیدکننده و مصرف کننده، نقش دلالان نیز از بازارها کمرنگ شود.

    وی با تاکید بر اینکه معاملات زعفران در بورس کالا باید بین االمللی شود، گفت: با توجه به اینکه تجار زعفران در حال حاضر برای خرید این محصول، بورس کالا را مرجع قیمتی می دانند باید وارد مرحله دیگر شویم که همانا بین المللی کردن معاملات زعفران است زیرا با نگاه ملی به عرضه زعفران در بورس کالا، توانستیم در مدت زمان کوتاه آثار این اقدام را در بازار داخلی و حتی جهانی مشاهده کنیم که گام بعدی ورود خریداران خارجی به بورس کالای ایران است.

    بورس کالا یک ساختار توسعه ای در صنعت کشور است

    دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد معتقد است که بورس کالا یک ساختار توسعه ای در صنعت کشور بوده و با کارکردهای موثر خود توانسته است فضای رقابتی را برای دادوستد کالاها از جمله فولاد و سایر فلزات ایجاد کند.

    رسول خلیفه سلطان تصریح کرد: بورس کالا یک ساختار توسعه ای در اقتصاد و صنعت کشور بوده است به طوری که ساختارهای توسعه ای که خدمات صحیح، به موقع، منطقی، تعریف شده و در چارچوبی ارائه می کنند، نقش به سزایی در رشد اقتصاد کشور ایفا می کنند که بورس کالا نیز یکی از آن خدمات توسعه ای به صنعت در سال های گذشته بوده است.

    وی در ادامه به ابزارهای مالی بورس کالا مانند استفاده از قراردادهای آتی اشاره کرد و گفت: به سهم خود به شدت طرفدار استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا در صنعت فولاد هستم زیرا حداقل سود راه اندازی این ابزارها مالی برای واحدهای تولیدی، نشان دادن مسیرهای جدید برای تامین نقدینگی است که امیدوارم این ابزارهای مالی از جمله قراردادهای آتی به زودی روی محصولات فولادی اجرایی شود.

    بورس کالا از عوامل کلیدی رونق کسب و کار بوده است

    کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: این روزها به دلیل چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای این سال ها مورد ارزیابی قرار می گیرد که در بررسی ها نشان می دهد راه اندازی بورس فلزات و کشاورزی و در ادامه شکل گیری بورس کالای ایران از عواملی کلیدی در بهبود و رونق فضای کسب و کار در سال های اخیر بوده است.

    علی اسلامی بیدگلی عنوان کرد: اگر روزهای قبل از راه اندازی یک بستر شفاف به نام بورس کالا را به خاطر بیاوریم، تصویری از معاملات بدون آمار و شفافیت، عدم رعایت انصاف در قیمت گذاری کالاها، معاملات با نرخ های دستوری و استفاده عده ای امتیازات ویژه و رانت به نمایش در می آید که با راه اندازی بورس کالا عمده این مشکلات تا حد زیادی برطرف شد.

    وی افزود: واقعی شدن قیمت  ها در بستر بورس کالا بود که باعث شد، تولید صنایع جان تازه ای بگیرد و با حذف فاصله های عجیب قیمت کالاها از درب کارخانه تا بازار، سود اصلی حاصل از تولید نیز به چرخه تولید برسد. براین اساس نقش بورس کالا در احیای صنایع و رونق کسب و کار طی این سال ها غیر قابل انکار است.

    برچسب ها