عصر خودرو

پس از درخواست‌های چند ساله

صورت‌های مالی سازمان بورس افشا می‌شود؟

عصر بازار- سال‌هاست فعالان بازار سرمایه در راستای شفافیت، خواهان افشای صورت‌های مالی سازمان بورس شده‌اند که نهاد ناظر بازار سرمایه هم در این راستا وعده‌هایی داده اما تاکنون محقق نشده است.

صورت‌های مالی سازمان بورس افشا می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سال‌هاست که یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه این است که چرا سازمان بورس و اوراق بهادار که شرکت‌ها را به شفافیت مالی تشویق می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد صورت‌های مالی‌شان را به صورت منظم افشا کند، خود در راستای شفافیت، اقدام به افشای صورت‌های مالی‌اش نمی‌کند!؟

    در این شرایط این سوال به اذهان متبادر می‌شود که آیا این موضوع با نفس شفافیت در تضاد نیست؟ و آیا نکاتی در صورت‌های مالی سازمان بورس وجود دارد که عده‌ای تمایلی به افشای آن ندارند؟

    ایسنا در سال‌های گذشته در این زمینه خبرها و گزارش‌هایی منتشر کرده است. محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در پاسخ به ایسنا در این زمینه اعلام کرده که نهادهای ناظر از جمله سازمان بورس و بیمه مرکزی باید در راستای شفافیت صورت‌های مالی خود را افشا کنند.

    مرداد ماه سال 1395 بود که شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس- برای اولین بار درباره این موضوع صحبت کرد و گفت که صدای رسانه‌هایی که نوشتند که صورت‌های مالی سازمان بورس افشا شود را شنیده و در این راستا اقداماتی انجام داده‌ایم.

    اما در تازه‌ترین واکنش‌ها رئیس سازمان بورس در پاسخ به اینکه افشای صورت‌های مالی سازمان بورس به کجا رسید و چه زمانی افشا می‌شود؟ گفت: موضوع افشای صورت‌های مالی سازمان بورس را در شورای عالی بورس مطرح کردیم. آیتم‌هایی در این مورد وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

    شاپور محمدی درباره آن آیتم‌هایی که باید به گفته خودش"تعیین تکلیف شود" اظهار کرده که سازمان بورس طبق تکالیف قانونی به صندوق تثبیت بازار سرمایه کمک می‌کند و این آیتم باید تعیین تکلیف شود.

    نکته جالب و قابل توجه اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه در مرداد ماه سال 1396 تأسیس شده و موضوعاتی که درباره افشای صورت‌های مالی سازمان بورس مطرح شد مربوط به سال‌های قبل از آن است.

    البته قابل ذکر است که جدا از مبالغی که سازمان بورس می‌تواند از محل منابع کارمزد به صندوق تثبیت بازار سرمایه کمک کند، قرار است سالی یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی هم به صندوق تثبیت تخصیص یابد. مبلغ منابعی که به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق می‌شود نیز هنوز افشا نشده و سازمان بورس درباره این مبلغ نیز توضیحی نداده است.

    با افشای صورت‌های مالی سازمان بورس نه تنها مشخص می‌شود که کارمزدهای سازمان چطور هزینه می‌شود، بلکه مقدار منابعی که به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق می‌شود نیز شفاف خواهد شد.

    برچسب ها