عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد

کاهش بها‌ی نفت، دلیل اصلی افزایش نرخ ارز

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است کاهش بهای نفت، اصلی‌ترین عامل در افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر بوده است و پایین آوردن نرخ ارز در کوتاه مدت هیچ تاثیری بر وضعیت تورم نخواهد گذاشت.

کاهش بها‌ی نفت، دلیل اصلی افزایش نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بهادر احرامیان درباره دلایل روند افزایشی نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: روند افزایشی نرخ ارز به چند دلیل کاملا قابل پیش‌بینی بود.

    وی ادامه داد: تجربه تاریخی نشان داده است که در کشور ما نرخ ارز و بهای نفت با یکدیگر رابطه عکس دارند. حتی در زمان قبل از تحریم‌ها در ده‌ه‌های گذشته هر زمان که بهای نفت کاهش پیدا کرده، عرضه ارزهای خارجی در داخل کشورکم شده است و مکانیزیم عرضه و تقاضا به گونه‌ای رقم خورده که نرخ ارز به سمت افزایش سوق پیدا کرده است.

    احرامیان عنوان کرد: مورد دیگری که در این روند افزایشی تاثیر گذاشته است، وضعیت مبادلات ایران با ترکیه است که به دلایلی کاهش پیدا کرده و برای همین امکان اینکه بتوانیم ارز را از طریق کانال‌های ترکیه به داخل کشور جهت دهیم پایین آمده است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این بعد از اجرایی شدن برجام دو نگاه متفاوت در خصوص نرخ ارز مطرح شده است، گفت: یک نگاه این است که با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانیم شاهد ورود سرمایه و ارز خارجی به کشور باشیم. از سوی دیگر عده‌ای دیگری فکر می‌کنند به دلیل انباشت خرید‌ها و انباشت تقاضا برای کالاهای خارجی و به ویژه کالاهای سرمایه‌ای که در زمان تحریم‌ها اتفاق افتاده است سیر تقاضای زیاد بر بازار ارز وارد خواهد شد که به نظر می‌رسد دیدگاه دوم درست‌تر باشد، چرا که احتمالا سیر تقاضا برای کالاهای خارجی به گونه‌ای خواهد بود که در افزایش نرخ ارز تاثیرگذار باشد.

    احرامیان تصریح کرد: پارامتر مهمی که بر نرخ ارز تاثیر مهمی دارد وضعیت بهای نفت است. در سال‌های بسیار قبل‌تر هم زمانی که درآمدهای نفتی کاهش پیدا می‌کرد نرخ ارز برای اینکه کسری درآمد دولت را جبران کند باید افزایش پیدا می‌کرد. وقتی قیمت نفت پایین می‌آید و به دنبال آن نرخ ارز بالا می‌رود. اگر سعی کنیم نرخ ارز را پایین بیاوریم اثر زیادی بر وضعیت تورم نخواهد داشت، چرا که بعد از مدتی با تغییر بهای نفت مجبور هستیم که نرخ ارز را بالا ببریم مانند اتفاقی که در یک سال گذشته رخ داد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: فراموش نکنیم که دو سال پیش هم قیمت دلار در همین حدود فعلی بود. در آن زمان سعی شد نرخ را کاهش دهند اما مجددا نرخ ارز افزایش پیدا کرد. روش بهتر این است که نرخ ارز در هر نقطه‌ای که به ثبات می‌رسد در همان جا تثبیت شود، چرا که پایین آوردن نرخ ارز در کوتاه مدت به هیچ وجه مفید نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها