عصر خودرو

۵ تریلیون دلار ناقابل!

چین برای نجات اقتصاد خود چقدر پول لازم دارد؟

عصر بازار-«شارلین چو»، که یکی از بهترین تحلیلگران چینی در جهان محسوب می‌شود، معتقد است چین برای نجات اقتصاد خود در سال ۲۰۱۶، نیاز به مبلغ قابل توجه ۵ تریلیون دلار دارد.

چین برای نجات اقتصاد خود چقدر پول لازم دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، درحال حاضر، بر سر برخی کارهایی که چین باید برای به جریان انداختن دوباره اقتصاد خود انجام دهد، اتفاق نظر وجود دارد. این کشور هم‌اکنون با سقوط ارزش یوآن، بازار سهام بسیار متلاطم و آب رفتن سود شرکتهای خود در بخش‌هایی که پیش از این پیشرانه‌های اصلی اقتصاد این کشور بودند، مواجه است.

    به‌گزارش بیزنس اینسایدر، مشکلاتی که ذکر شد، مشکلاتی بسیار ساختاری هستند که حل آنها مستلزم پول نقد قابل توجهی است و حتی اعتبارات هم نمی‌تواند به اقتصاد چین کمک کند. اما سوال اینجاست که چین چه میزان نقدینگی نیاز دارد؟

    «شارلین چو»، که یکی از بهترین تحلیلگران چینی در جهان محسوب می‌شود، معتقد است چین بیش از آنچه که تصور می‌کنید به پول نقد نیاز دارد. وی در ایمیلی خطاب به بیزنس اینسایدر اعلام کرد: برای نجات اقتصاد چین، بسته‌های بزرگتر اعتباری امکانپذیر است اما این کشور در سال 2016، اعتبار خالص 37.5 تریلیون یوآنی، معادل 5.7 میلیارد دلار نیاز دارد تا بتواند به همان شدت محرک‌های پولی در سال 2009 دست یابد.

    این ارقام طبق محاسبات داخلی موسسه سرمایه گذاری اجتماعی کلی (TSF) اعلام شده که معیاری برای دولت محسوب می‌شود تا حجم پولی که در داخل اقتصاد این کشور در جریان است، محاسبه کند.

    البته هیچ تضمینی وجود ندارد که با تزریق این رقم به اقتصاد چین، مشکل این کشور حل شود؛ پرواضح است که این رقم سنگینی برای دولت محسوب می‌شود ضمن اینکه، اقدامات محرک پولی که دولت چین طی یک سال و نیم اخیر انجام داده، واقعا کارآیی نداشته است. چو افزود: سایر سیاست‌های پولی نیز خسته‌کننده شده یا کمترین تاثیر را برای مقابله چین با موج ناشی از تورم و کندی صنایع ثانویه و تولید بی رویه داشته است. گرچه، کاهش چند باره نرخ بهره، به کاهش فشار بدهی‌ها کمک می‌کند اما برای حل این مشکل کافی نیست. در واقع، کاهش نرخ نسبت ذخیره سپرده (RRR)، در اصل با هدف جبران فرار سرمایه و کمک به موسسات مالی در موارد نیاز به نقدینگی صورت می‌گیرد.

    با کاهش ارزش یوآن، پول نقد از چین به سرعت درحال خروج است. تنها در ماه دسامبر، چین 108 میلیارد دلار از مجموع 3.4 تریلیون دلار از ذخایر ارزی خود را برای جلوگیری از سقوط ارزش یوآن به فروش رساند. این کشور، همچنین برای حفظ اقتصاد خود به اعمال کنترل‌های سرمایه‌ای سختگیرانه دست زده است. چو معتقد است، این اقدام، تنها یک اهرم پولی، یعنی ارز را در اختیار دولتمردان چین قرار می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها