عصر خودرو

تاثیر تنش اقتصادی با عربستان بر قیمت نفت و دلار

عصر بازار- یک استاد دانشگاه معتقد است: با توجه به قرار گرفتن ایران در شرایط پساتحریم، ایران از تنش‌های موجود آسیب کمتری نسبت به عربستان می‌بیند.

تاثیر تنش اقتصادی با عربستان بر قیمت نفت و دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، کمیل طیبی - عضو هیات علمی دانشگاه اقتصاد - درباره تاثیر تنش‌های اخیر ایجاد شده میان ایران و عربستان، در اقتصاد ایران اظهار کرد: به طور کلی چنین تنشهایی حتی اگر زود گذر و کوتاه مدت هم باشند، به اقتصاد کشور هزینه هایی تحمیل می کند که این هزینه‌ها به صورت آشکار و یا نا آشکار بروز می کند.

    او درباره هزینه‌های ناآشکار تحمیل شده بر اقتصاد کشور، توضیح داد: یکی از مهم‌ ترین این هزینه‌های نا آشکار، هزینه ‌ی فرصت است. به این معنی که وقتی توجه بخش اداری کشور به موضوع تنش ایران با عربستان معطوف می‌شود، طبیعتا بخشی از فرصت‌های جست و جو و سرمایه گذاری و کشف فرصت‌های اقتصادی در منطقه را به ویژه در شرایط جدید از دست می دهد. از سوی دیگر این تنش‌ها هزینه‌های آشکاری هم دارد که آن ایجاد تنش‌هایی در بازارهای مختلف به ویژه بازار نفت است و نتیجه آن بی ثباتی درآمدهای نفتی برای ما خواهد بود.

    رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان، با اشاره به وجود انگیزه ایجاد جنگ اقتصادی در عربستان برای مقابله با ایران، در شرایط پسابرجام، گفت: به هر حال عربستان یک کشور تاثیرگذار در قیمت نفت است و وقتی با کشور مقابل خود مانند ایران تنش ایجاد می‌کند، می‌توان این ماجرا را نوعی تلاش در جهت ایجاد یک جنگ اقتصادی با ایران تفسیر کرد.

    او در زمینه تاثیر این تنش‌ها به روی قیمت نفت اظهار کرد: به نظر من تنش میان ایران و عربستان منجر به کاهش قیمت نفت نخواهد شد از این جهت که این تنش تاثیر جدی در بازار جهانی ندارد. کاهش قیمت نفت که اکنون شاهد آن هستیم بیش از هر چیزی از بازار جهانی کنونی نفت تاثیر گرفته است. به این ترتیب کشورهایی بزرگ مصرف کننده نفت مانند چین که با کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو هستند، تقاضای خود برای نفت را کاهش داده‌اند در نتیجه تقاضای کل برای انرژی کم شده است و از سوی دیگر نیز ما با بالارفتن عرضه رو به رو شده ایم. از این طریق که تولیدکنندگان عمده نفتی مانند آمریکا وارد بازار شد‌ه‌اند.

    این اقتصاد دان اضافه کرد: بنابر انچه گفته شد اتفاقاتی مثل دعوای دو کشور ایران و عربستان نمی تواند تاثیر جدی بر عرضه و تقاضای کل بازار نفت در جهان داشته باشد.

    وی در خصوص اینکه در دعوای ایران و عربستان کدام کشور از نظر اقتصادی ضرر بیشتری می‌کند، بیان کرد: به نظر من هر دو کشو ضرر می‌کنند ولی با توجه به اینکه ایران در شرایط پساتحریم امکان یافتن بازارهای جدیدی دارد و روابط خود با کشورهای دیگر را گسترش می دهد، متشریان جدیدی از کشورهای اروپایی و شرق آسیایی برای نفت خود خواهد یافت، ولی عربستان همان بازار سنتی خود را دارد و اگر بخواهد برای کشف بازارهای جدیدی اقدام کند، چنین کاری برایش زمان بر خواهد بود.

    طیبی درباره تاثیر تنش های ایران و عربستان در قیمت دلار گفت: گرچه نمی توانم بگویم که این تنش‌ها در قیمت دلار بی‌تاثیر است، ولی تاثیر آن بسیار اندک است و به طور کلی در ماه های اخیر قیمت ارز در کشور به دلایل مختلفی از جمله توسعه روابط با کشورهای خارجی و افزایش تقاضا برای ارز، برداشته شدن محدودیت های درآمدی برای نفت و... در قیمت ارز تاثیر گذار بوده و نمی‌توان افزایش قیمت ارز را معطوف تنش های بین ایران و عربستان دانست.

    او همچنین درباره، تاثیر این تنش ها بر رکود اقتصادی کشور گفت: در شرایط کنونی به دلیل پسابرجام و توسعه روابط بین‌المللی نسبت به ایجاد سرمایه گذاری در شرایط پسابرجام امیدواری وجود دارد و سیگنال‌های آن هم در اقتصاد کشور قابل مشاهده است. هم ما الزام داریم برای کشف سرمایه گذاری‌های جدید و هم کشورهای دیگر از جمله کشورهای قبلی استقبال کرده‌اند که به ایران بیایند، بنابراین با توجه به شرایط جدید ایران از این قبیل تنش‌ها با کشور عربستان و چند کشور عربی دچار مشکل نخواهد شد، ولی به هر صورت برای اقتصاد کشور بهتر است که تنش‌های موجود با هر کشوری کنترل شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها