عصر خودرو

صندوق های ارزی، یکی از بازیگران مهم بازار مشتقات ارز

عصر بازار- تجربه نشان داده است سرمایه گذاران خردی که ریسک پذیر هستند اما توانایی تحلیل بازار مشتقات را ندارند؛ به دلیل نبود ابزاری برای ورود منابع توسط افراد حرفه ای و تحلیلگر به این بازار، گاهی با ورود مستقیم به این بازارها با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه شده‌اند.

صندوق های ارزی، یکی از بازیگران مهم بازار مشتقات ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، با تصویب شورای عالی بورس و موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بازار مشتقات ارزی در حال راه­ اندازی است. یکی از دغدغه های اصلی مجریان و متولیان این بازار حضور فعال افراد و نهادهای مختلف برای بالا بردن کارایی و کشف قیمت صحیح در این بازار است. اما تجربه راه اندازی برخی نمادهای معاملات آتی نشان داده است که استقبال چندانی از این نمادها نشده است.
    از طرف دیگر تجربه نشان داده است سرمایه گذاران خردی که ریسک پذیر هستند اما توانایی تحلیل بازار مشتقات را ندارند؛ به دلیل نبود ابزاری برای ورود منابع توسط افراد حرفه ای و تحلیلگر به این بازار، گاهی با ورود مستقیم به این بازارها با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه شده‌اند. همچنین حجم کم سرمایه برخی سهامداران خرد باعث می­شود نتوانند به راحتی استراتژی های مختلف سفته بازانه یا آربیتراژی را پیاده کنند و با نوسانات زیاد سال 91 و 92 در بازار آتی سکه، زیان زیادی را متحمل شدند. یکی دیگر از تجربیات تلخ بازار آتی سکه در سال 91 بود که روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت. در آن زمان بازار جبرانی برای بستن موقعیت های مشتریانی که نتوانسته بودند وجه تضمین خود را به سطح ودیعه اول برسانند تشکیل شد و در بازار جبرانی به دلیل افزایش محدوده نوسان موقعیت‌های افراد با ضرر بالایی بسته شد.
    برای رفع چنین مشکلاتی بهتر است متولیان راه‌اندازی بازار مشتقات ارزی، ابتدا صندوق‌های سرمایه گذاری ارزی را توسط نهادهای مالی حرفه ای و خوشنام، راه اندازی کنند یا اینکه مجوز فعالیت در بازار ارز به برخی صندوق‌های فعلی داده شود و این صندوق‌ها به عنوان یک بازارساز و بازیگر اصلی بورس ارز فعالیت حرفه ای داشته باشند. البته لازم به تاکید است که صندوق‌های ارزی به عنوان یک بازیگر در کنار سایر بازیگران بازار مشتقات مثل سفته بازان و پوشش دهندگان ریسک حضور دارند و حضور این نهادهای مالی به نقدشوندگی و عمق بازار کمک زیادی می کند وگرنه بازیگران اصلی بازار مشتقات سفته بازان و پوشش دهندگان ریسک هستند.
    از آن جایی که این صندوق‌ها به نسبت سرمایه گذاران خرد، منابع بیشتری در اختیار دارند بنابراین می‌توانند با اتخاذ استراتژی‌های مناسب ضرر و زیان کمتری را در مواقع بحرانی تحمل نمایند و برای جبران کاهش وجه تضمین منابع کافی در اختیار داشته باشند. همچنین به دلیل وجود منابع ارزی در صندوق، استراتژی های کم ریسک مثل Hedging را به راحتی می‌توانند پیاده سازی کنند به طوری که صندوق‌ها می‌توانند موقعیت فروش در بازار آتی اتخاذ کرده و در سررسید ارز مربوطه را تحویل دهند یا اینکه موقعیت خرید اخذ کرده و در سررسید قرارداد آتی با منابع صندوق، ارز را تحویل بگیرند. از طرف دیگر منابع سرمایه گذاران خردی که ریسک پذیر هستند نیز در اختیار صندوق‌های سرمایه گذاری ارزی قرار می‌گیرد و به این ترتیب، این منابع به صورت حرفه ای تر وارد بازار مشتقات ارزی می‌شود.
    با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که حضور صندوق‌های سرمایه گذاری ارزی می‌تواند به کارایی، نقدشوندگی و تحلیل بهتر بازار مشتقات ارزی کمک شایانی کند و عمق این بازار از طریق تزریق منابع سرمایه گذاران خرد ریسک­ پذیر افزایش خواهد یافت.

    *میثم فدایی واحد، واحد مهندسی مالی و مدیریت ریسک تامین سرمایه لوتوس پارسیان

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها