عصر خودرو

معاون نعمت زاده خبر داد:

وجود ۴۰ میلیارد تن انواع ذخیره معدنی

عصر بازار- معاون وزیر صنعت از وجود ۴۰ میلیارد تن انواع ذخیره معدنی خبر داد و گفت: سالیانه ۴۰۰میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌کنیم و برای آن برنامه‌های بلند مدتی تدوین کرده ایم.

وجود ۴۰ میلیارد تن انواع ذخیره معدنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، جعفر سرقینی گفت: در اکثر صنایع معدنی خودکفاییم و وارد کننده نبوده بلکه صرفا صادر می کنیم  و تنها واردات ما «زغال سنگ» و «منگنز» است.

    وی با بیان اینکه بخش معدن رویکرد خوب و نقش خاصی در اقتصاد مقاومتی دارد، اظهارداشت:‌ این بخش درون زا، برون نگر و مردمی است و در دوره‌های تحریم به دلیل وجود ذخایر عظیم خدادادی معدنی کمترین آسیب را دیده است و آسیب آن در ناحیه تاخیر در تحویل ماشین آلات معدنی در این دوره بوده است.

    معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حدود 30 درصد بازار بورس را بخش معدن و صنایع معدنی به خود اختصاص داده است و در برنامه ششم توسعه، این بخش دارای جایگاه خاصی است.

    وی در ادامه تصریح کرد: اولین اقدام مهم در اجرای فرمایش مقام معظم رهبری، تکمیل زنجیره تولید در بخش معدن بوده به طوری که برای تکمیل زنجیره تولید فولاد این کار را از سال 92 شروع کرده و سپس درصددیم آن را به بقیه مواد معدنی تعمیم  دهیم.

    سرقینی با بیان اینکه کشور با خام فرشی مواد معدنی مخالف است، گفت: با تکمیل زنجیره تولید باید به یک ثبات نسبی برسیم تا نیازی به صادرات مواد خام معدنی نداشته باشیم، همچنین باید به دنبال فرآوری مواد معدنی باشیم، چرا که وقتی مواد معدنی از معدن استخراج می‌شود، به طور معمول ارزشی ندارد و یا کم ارزش است.

    وی افزود: البته برخی از مواد معدنی نظیر مس عیار بسیار پایینی دارند که باید سر معدن به کنسانتره تبدیل شوند ولی برخی از مواد معدنی نظیر سنگ آهن نیاز به فرآوری در کنار معدن ندارند.

    معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه یادآور شد: بین سال‌های 84 تا 92 بالغ بر 100 میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر شد که ارزشی معادل 5 میلیارد دلار داشت در حالی که در همین  فواصل زمانی با واردات 30 میلیارد دلاری فولاد مواجه بودیم، لذا هرچه قدر زنجیره تولید مواد معدنی کامل تر شود، در آن صورت ارزش افزوده بیشتری در بخش معدن رخ می دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها