عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ماشین سازی اراک

عصر بازار- مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ماشین سازی اراک با حضور بیش از ۹۱% سهامداران برای سال منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۴ تشکیل گردید.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ماشین سازی اراک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، مدیرعامل شرکت در گزارش خود از پروژه های بسیار در دست بررسی صحبت کرد که شرکت در مناقصه های آن ها شرکت کرده وانتظار برنده شدن در آن ها بالا می باشد. در انتها نیز سود نقدی 20 تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید.

    محل برگزاری : ساعت 15 مورخ  16/10/1394 در سالن همایش توسعه منابع انسانی

    سال مالی 31/06/1394

     

    هیات رئیسه مجمع
    رئیس : سعید فائقی

    ناظر : علیمرادی

    ناظر : افتخاری

    مدیرعامل: غفاری

    دبیر: پیرزادی

    گزارش هیات مدیره
    در ابتدای مجمع غفاری مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک گزارش فعالیت های هیئت مدیره را برای سال منتهی به شهریور 1394 و برنامه های آینده شرکت ارائه داد. با توجه به گزارش ارائه شده و موارد با اهمیت خارج از گزارش ثبت شده در کدال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    -       از اقداماتی که در سال گذشته در شرکت انجام شده است، بازنشسته کردن تعدادی از پرسنل به منظور کاهش پرسنل می باشد. اکثر پرسنل تسویه شده مدرک پایین تر از دیپلم داشته اند. شرکت در نظر دارد که برای سال آینده 35 نفر دیگر از پرسنل را تسویه کند.

    -       مبالغ بدست آمده از افزایش سرمایه به منظور بهسازی خط تولید بوده است. کوره LF در خط تولید به بهره برداری رسیده است و با دعوت از مسئولین به طور رسمی افتتاح می گردد. بهره برداری از این کوره باعث خواهد شد که قابلیت های فولاد سازی افزایش پیدا کرده و فولاد با عناصر مضر کمتر تولید گردد. همچنین امید است که با این کوره محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تولید شده و همچنین شرکت در نظر با پیشرفت خط تولید دارد شیرآلات خاص نفت و گاز که در حال حاضر در کشور تولید نمی گردد را به تولید برسانند.

    -       افزایش 4 دستگاه ماشین آلات سنگین که 3 دستگاه آن به بهره برداری رسیده است از دیگر عملیاتی است که شرکت در سال گذشته انجام داده است.

    -       شرکت در نظر دارد که از حالت تجهیزات ساز به یک شرکت پکیج ساز با قرارداد های پیمانکاری EPC  در نفت و گاز تبدیل گردد.

    -       شرکت های خارجی بسیاری با شرکت ماشین سازی اراک خواستار همکاری می باشند که در بخش بیمارستانی و شهری شرکت با شرکت های ایتالیایی و فرانسوی توافق نامه امضا کرده است. در بخش جرثقیل های کانتیربر با شرکت های اروپای غربی توافق نامه امضا شده است. با شرکت های کره ای در بخش راه آهن و تصفیه خانه ها قرارداد بسته شده است. همچنین شرکت با یک شرکت کره ای برای احداث نیروگاه توافق کرده است که عملیات آن در حال بررسی است.

    -       شرکت ماشین سازی اراک در حال ثبت یک شرکت مشترک با کشور عمان در آن کشور می باشد. این شرکت به منظور رفع مشکلات برخی توافقات سیاسی و غیره، و همچنین در رابطه با تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی تاسیس خواهد شد. در حال حاضر در حال پیگیری ثبت و ترجمه مدارک در وزارت امور خارجه ایران و سفارت عمان می باشد.

    -       شرکت در مناقصات بسیاری شرکت کرده است که تصمیم گیری در مورد آن ها توسط کارفرما به کندی صورت می گیرد. پروژ هایی که ممکن است در آینده به قرارداد تبدیل شده و توسط شرکت به صورت پیمانکاری صورت پذیرد به صورت زیر می باشد:

    o       در گروه متالوژی در بخش آهنگری و ریخته گری که محصولات رینگ های فولادی و فلنچ های نفت و گاز را تولید می شود، 1750 تن از این محصولات در دست بررسی است که به اندازه 23 میلیارد  تومان ارزش خواهد داشت.

    o       در گروه ماشین و مونتاژ در بخش تجهیزات  شیر های سر چاهی به اندازه 22 استعلام بوده که به اندازه 40 میلیارد تومان ارزش دارد.

    o       در گروه ساخت و تجهیزات که سازنده تجهیزات تحت فشار می باشد با 23 استعلام به ارزش 310 میلیارد تومان که در دست بررسی کارفرما می باشد.

    o       در گروه سازه های فلزی نیز 12 مناقصه به ارزش 165 میلیارد تومان در حال بررسی است

    o       در بخش دیگ های بخار که شرکت سهم خوبی در بازار داشته است و احتمالا به انجام می رسد، ساخت 50 دیگر به ارزش 30 میلیارد تومان در دست بررسی است.

    o       مناقصه ای در حال نهایی کردن با کارفرما می باشد که ارزش آن بالغ بر 50 میلیون یورو می باشد که به صورت EPCF صورت خواهد گرفت. تفاوت این نوع قرارداد با EPC به این صورت است که کارفرما تامین مالی پروژه را نیز به خود پیمانکار می سپارد، به عبارت دیگر در حالت EPC کارفرما مسئولیت تامین مالی پروژه را بر عهده دارد، اما در حالت EPCF این مسئولیت نیز به عهده پیمانکار سپرده می شود که خودش یا توسط یک فاینانسر این کار انجام بگیرد. در مورد این پروژه غفاری مدیرعامل شرکت ماشین  سازی اراک ادعا کرده است که تامین مالی آن که با مسئولیت شرکت خواهد بود، از منابع داخلی صورت خواهد گرفت. همچینین مدیرعامل عنوان کرد که تصمیم گیری در مورد این پروژه تقریبا نهایی شده است و ظرف چند روز آینده به صورت عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.

    o       همچنین مناقصه ی دیگر به صورت EPC توسط یکی از شرکت های تحت پوشش صندوق ذخیره فرهنگیان در حال مذاکره است که ارزش این قرارداد نیز بالغ بر 50 میلیون یورو است، امید است که با حمایت صندوق فرهنگیان این مناقصه به شرکت فاراک واگذار شود. جنرال کانتراکتور این پروژه یک شرکت خارجی می باشد.

    o       یک مناقصه ی دیگری به صورت یک کنسرسیوم برای ایجاد یک پالایشگاه کوچک در استان هرمزگان به ارزش 100 میلیون دلار  امید است که به نتیجه برسد. چون پروژه به صورت EPCF است، در بخش فاینانس کارفرما تامین مالی داخلی را پذیرفته است. این پروژه نیز تا پایان سال مشخص خواهد شد که به امید زیاد به فاراک سپرده خواهد شد.

    -       مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک در بخش مربوط به تحریم های بین المللی عنوان کرد که از زمان تحریم ها شرکت اصلی در صفحه 113 لیست تحریم ها و شرکت فرعی وست اند ترید در صفحه 127 لیست تحریم ها قرار دارد که به طور مستقیم در تحریم شرکت های بین المللی قرار داشته است. بنابراین با توجه به برجام و احتمال قوی برداشته شدن شرکت فاراک از لیست تحریم ها امکان برطرف شدن مشکلات و پایین آمدن هزینه های اضافی و همچنین سود سازی شرکت فرعی خارجی بسیار بالا می باشد.

    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    حسابرس شرکت بندهای اظهار نظر حسابرس را قرائت کرد که با توجه به پاسخ هیئت مدیره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    -          در بند اظهارنظر مشروط حسابرس شرکت عنوان کرد که گزارشگری مالی بر حسب قسمت های مختلف صورت نگرفته است، همچنین از ظرفیت قابل دسترس تولید استفاده نشده است. در پاسخ هیئت مدیره عنوان کرد که شرکت در سال 1385 تصمیم گرفت که فعالیت های مختلف را به صورت واحد های مختلف  به صورت SBU اداره گردد. اما امکان اینکه این واحد های مختلف به صورت جداگانه گزارشگری مالی داشته باشند بسیار کم می باشد. در پاسخ به بخش ظرفیت تولید نیز پاسخ داده شد که شرکت های پیمانکاری عموما چون فعالیت های بیرون از خط تولید دارند این بند را در گزارش حسابرس خود دارند.

    -         در بند مشروط اظهار شده در مورد حساب های دریافتنی راکد و غیر راکد شرکت، مدیرعامل پاسخ دادند که در مورد مطالبات غیر راکد تمامی آن ها در حال دریافت بوده و امید است که تا پایان سال بیشتر از 80% تعیین و تکلیف گردند. اما اقلام راکد که بخشی از آن ها مربوط به 13 تا 14 سال پیش می باشد که قیمت آن ها دفتری است، ولی ذکر این نکته ضروری است که قیمت ضایعاتی این اقلام از ارزش دفتری آن ها بیشتر است و امکان سود غیرعملیاتی از این بند وجود دارد.

    -         در بند مربوط به افشای اطلاعات نماینده بورس در مورد تعدیلات سنواتی از هیئت مدیره توضیح خواستند، پیرزادی معاون مالی شرکت پاسخ داد که این تعدیل سنواتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده پروژه پارس جنوبی بوده است که کارفرما معتقد بود که نباید پرداخت شود اما اداره مالیات نیز دریافت کرده است. این مشکل از سال 1388 بوده است. تا اینکه در سال گذشته به توافق رسیده شد که این مالیات باید پرداخت می شده است. بنابراین در سال گذشته از 20 میلیارد سنواتی 16 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و 4 میلیارد  آن تا سال آینده پرداخت خواهد شد. شرکت در نظر داشت که این 20 میلیارد تومان در صورت سود و زیان سال جاری آورده شود اما کمیته فنی سازمان بورس عنوان کرده است که باید در بخش تعدیلات سنواتی ثبت گردد.

    -         در بخش مربوط به سهام شناور شرکت نیز افتخاری پاسخ داد که سهام شناوری شرکت بالاتر خواهد رفت، همچنین علیمرادی نیز بیان کرد که فرهنگیان در نظر دارد که با حضور شرکتهای زیرمجموعه خود مجمعی را برگزار کند که این مورد در تمامی شرکت ها تعیین تکلیف گردند.

    سوال و جواب
    با توجه به سوالات ارائه شده توسط سهامداران و پاسخ هیئت رئیسه مجمع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    -          در مورد پروژه های نیمه کاره ای که درگزارش هیئت مدیره صحبت نشده است سوال شد که مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک به صورت موردی پاسخ دادند: پروژه بابلسر تا تیر ماه امسال توسط پیمانکار در حال انجام بوده است اما به دلیل کمبود نقدینگی عملیات این پروژه متوقف گردیده است. شرکت بالغ بر 80 میلیارد تومان از مشتریان دائمی خود مطالبات دارد که امیدوار است با دریافت این مطالبات پروژه دوباره شروع به کار کند. در مورد قرارداد آموزش و پرورش نیز با وزیر و مسئولین آموزش و پرورش صحبت شده است اما متاسفانه بودجه ای که در سرفصل آموزش و پرورش توسط دولت ارائه شده ، مبلغی برای آن در نظر گرفته نشده است. پتروشیمی ایلام نیز توسط وزیر مربوطه مجوز گرفته است، همچنین موارد مختلفی را برای تامین مالی آن در نظر گرفته شده است، همچنین در رابطه با تامین برق و آب و ... این پروژه پیش بینی هایی صورت گرفته است. اما این پروژه بالغ بر 1.1 میلیارد دلار هزینه می خواهد که بسیار بالاست و در حال حاضر متوقف می باشد. مشکلات مالی باعث توقف پروژه شیراز نیز شده است. انجام این پروژه نیاز به زیرساخت دارد که تا کنون انجام نشده است.

    -         در مورد صحبت های انجام شده با زنگنه وزیر نفت و همچنین مشارکت با شرکت های خارجی پس از برجام سوال شد که هیئت مدیره به صورت متناقض پاسخ دادند، افتخاری و علیمرادی از امیدواری در مورد این صحبت ها و انجام پروژه های نفتی صحبت کردند، اما فائقی که ریاست مجمع را بر عهده داشت، پاسخ داد که باید شرایط واقعی در نظر گرفته شود، پروسه برداشته شدن تحریم ها بسیار طول می کشد، همچنین دولت آنچنان درآمد ندارد که بتواند اینچنین پروژه های سنگینی را به اجرا درآورد. ایشان با بیان اینکه سقوط نفت تا 25 دلار هم خواهد رسید، درآمد های دولت نیز کاهش شدید پیدا خواهد کرد. ایشان در مورد همکاری با شرکت های خارجی پس از برداشته شدن تحریم ها عنوان کرد که هیچیک از شرکت های خارجی(به غیر از شرکت های چینی) در بودجه هایی که برای سال مالی 2016 ارائه دادند، حرفی از فعالیت در کشور ایران نزده اند، بنابراین باید انتظار داشته باشیم که در سال 2017 ممکن است که همکاری های بین المللی شرکت های ایرانی بیشتر شود نه به این زودی.  ایشان همچنین در مورد پروژه 50 میلیون یورویی عنوان کرد این پروژه به صورت کامل 50 میلیون یورو می باشد، اگر فاراک 20 میلیون یورو از این پروژه را هم برنده شود شاهکار کرده است. همچنین ایشان در مورد پروژه ساختمانی بابلسر عنوان کرد که با توجه به اینکه شرکت تولید کننده مقاطع فولادی است اما باز هم اسکلت این پروژه بتون آرمه است نه فولادی که استهلاک کمتری دارد و با توجه به آب و هوای آن منطقه مناسب تر است. در واقع این یکی از اشتباهات شرکت در مورد این پروژه بوده است. ایشان در یک صحبت غیر منتظره عنوان کرد که صحبت های امیدوارکننده ای که آقای افتخاری می گوید به دلیل پایین نیامدن قیمت سهام شرکت می باشد و گرنه واقعیت طور دیگری است.

    -         در مورد پروژه پالایشگاه اعتراض شد که بازار ندارد و زیان ده است و شرکت توانایی انجام آن را ندارد. مدیرعامل پاسخ داد که پالایشگاه در نظر گرفته شده قیر است، قیر در بین محصولات پالایشگاهی نسبت به دیگر محصولات از بازار خوبی برخوردار بوده است و برعکس بسیاری از محصولات نفتی در سال اخیر بازار خود را حفظ کرده است. همچنین تامین مالی این پروژه داخلی است و حدود 100 میلیون دلار از آن انجام شده است. همچنین مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک به عنوان مثال بیان کرد که مناقصه ای را شرکت فاراک شرکت کرده بود که متریال مورد نیاز آن 150 میلیارد تومان بوده است، که مواد چینی می باشد. شرکت نیز برای شرکت در این مناقصه مبلغ 192 میلیارد تومان را پیشنهاد داده بود، نفر بعد شرکت کننده در این مناقصه مبلغ 217 میلیارد تومان را پیشنهاد داده بود، اما شرکتی با مبلغ 119 میلیارد تومان برنده مناقصه شد. در واقع این گونه شرکتها برای ماندن در بازار حاضرند زیان بدهند که شرکت فاراک از این دسته نیست. ایشان در مورد شرایط قرارداد EPCF پروژه 50 میلیارد تومانی عنوان کرد که با بانک ملت برا تامین 20 تا 30 میلیون یوروی این پروژه توافق شده است.

    سود نقدی

    سود نقدی 20 تومان توسط علیمرادی نماینده فرهنگیان پیشنهاد شد که به تصویب رسید.

    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی

    رایا رهیافت به عنوان حسابرس رسمی شرکت مشخص گردید

    روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی

    حق حضور اعضای هیئت مدیره مبلغ ناخالص 1.1میلیون تومان به تصویب رسید

    پاداش هیئت مدیره با کاهش 150 میلیون تومانی نسبت به سال گذشته به مبلغ 450 میلیون تومان به تصویب رسید

    جمع بندی
    سود نقدی 20 تومان از 50 تومان سود هر سهم سال گذشته به تصویب رسید که کمتر از 50 درصد سود هر سهم و کمتر از 25% سود قابل تقسیم می باشد. پروژه های بسیاری توسط مدیرعامل بیان شد که شروع عملیات قطعی آن ها هنوز مشخص نشده است. شرکت پروژه قابل توجه جدید در حال انجامی برای سال 1395 ندارد. بنابراین با توجه به صحبت های فائقی انتظار سود آوری بیش تر از سال 1394 یا 1393 برای شرکت نمی رود. البته لازم به ذکر است که شرکت در لیست تحریم های شورای امنیت بوده که انتظار می رود با برداشته شدن تحریم ها وضعیت مناسبی خصوصا از لحاظ شرکت فرعی خارجی خود داشته باشد. در واقع این موضوع باعث مثبت شدن جو مجمع تا حدودی شده است

    با توجه به صحبت های انجام شده نتیجه گیری در خصوص مثبت یا منفی باز شدن سهم بسیار مشکل به نظر می رسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها