عصر خودرو

۵ کشور واسطه شدند؛

ماجرای سفر ترامپ به تهران

عصر بازار- در میزگرد ویژه چهل‌سالگی انقلاب ایران در شبکه المیادین، از درخواست ترامپ برای سفر به تهران و پیام‌های متعدد او به ایران خبر داده و گفته شد که پنج کشور به طور همزمان از طرف امریکا در حال وساطت هستند.

ماجرای سفر ترامپ به تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، شبکه خبری المیادین لبنان در برنامه «ایران والعالم» (میزگرد ساعت 14 تا 15 روز جمعه) ویژه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که از استودیو تهران پخش شد، بعد از بررسی «40 سال رابطه ایران-فلسطین» و «40 سال رابطه ایران-امریکا»، این بار به بررسی «40 سال رابطه ایران-اروپا» پرداخت اما موضوع برنامه باز هم به روابط ایران و امریکا کشیده شد.

    «امیر موسوی» دیپلمات سابق ایرانی در استودیو تهران، «توفیق شومان» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی لبنان در بیروت و «خطار ابو دیاب» استاد رشته روابط بین‌الملل دانشگاه پاریس و عضو مرکز مطالعات ژئوپلوتیک، در فرانسه میهمانان این میزگرد بودند.

    دو میهمان این برنامه از وساطت پنج کشور (عربی، اروپایی و آسیایی) خبر دادند که از جانب امریکا پیام‌های متعددی به تهران رسانده‌اند مبنی بر اینکه دونالد ترامپ آماده گفت‌وگوی مستقیم و سفر به تهران است.

    هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده و احتمال آن هست که در ساعات یا روزهای آینده، این خبر واکنش‌هایی در پی داشته باشد.

    به گفته میهمانان این برنامه، رئیس‌جمهوری امریکا با آنکه از توافق هسته‌ای خارج شده اما او بشدت به دنبال گرفتن موافقت ایران برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم است اما تهران به امریکا اعتماد ندارد و می‌داند که واشنگتن به دنبال مذاکره برای مذاکره است و با این کار به دنبال مشروعیت‌بخشی به خود در منطقه است. جزییات متعدد این خبر را در گزارش زیر از ویژه برنامه شبکه المیادین در تهران دنبال کنید.

    امیر موسوی در نیمه دوم برنامه در پاسخ به این سوال که در مقابل اقدامات اروپا ایران چه می‌تواند بکند و چه اهرم‌های فشاری در اختیار دارد، گفت، ایران مسائل مختلفی را در روابط ایران و اروپا دیده و تجربه کرده است. از ابتدا ایران هیچ‌گاه بر اروپایی‌ها تکیه نکرده و خود اروپایی‌ها نیز دچار مشکل بوده و هستند و به همین دلیل ایران همیشه راه‌های جایگزینی برای خود باقی گذاشته است.

    امریکا دنبال مذاکره است

    موسوی توضیح داد: اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین چیزی است که امام خامنه‌ای بر آن تأکید می‌کند و بعد از آن روابط متعدد. (المیادین پرسید: روابط به کدام سو؟ و موسوی پاسخ داد) به سوی منطقه و سطح بین‌المللی. (المیادین: روسیه و ترکیه و..) روسیه، ترکیه، چین، هند، امریکای لاتین. فکر می‌کنم که می‌شود راه‌های جایگزین پیدا کرد. ایران از شدیدترین تحریم‌ها قبلا به سلامت عبور کرده و فراموش نکنیم که امریکا هم در تحریم‌های کنونی چندان جدی نیست. به دلیل. یک اینکه برخی کشورهای را معاف کرده (المیادین: برای شش ماه). حالا یا شش ماه یا هشت ماه، اینها بازی سیاسی است. دوم اینکه همزمان با این کارها، تلاش می‌کند به ایران پل ارتباطی بزند.

    المیادین پرسید: چگونه این کار را می‌کند؟ موسوی پاسخ داد: از طریق فرستادگانش به مسقط و برخی مناطق دیگر. شاهدیم که پیام‌هایی از او به تهران می‌رسد. المیادین پرسید، چه پیام‌هایی رسیده؟ و موسوی پاسخ داد: پیام‌هایی مبنی بر گفت‌وگو مستقیم میان (دونالد) ترامپ و آقای (حسن) روحانی.

    ترامپ گفته آماده است به تهران بیاید

    المیادین پرسید، چنین اتفاقی ممکن است بیفتد؟. موسوی ادامه داد: طبق اطلاعی که دارم هفته گذشته پیامی از واشنگتن (از طریق واسطه‌هایی) رسید برای گفت‌وگوی مستقیم با آقای روحانی. حتی آقای ترامپ اعلام آمادگی کرده که به تهران سفر کند.

    ترامپ در سه ماه گذشته سخت تلاش کرده است که چنین دیداری در سطح سران اتفاق بیفتد.

    المیادین پرسید: آیا ترامپ اعلام آمادگی کرده که به تهران بیاید؟. موسوی ادامه داد: بله اما تهران چنین درخواستی را رد می‌کند. المیادین سوال کرد، این پیام را چه کسی آورده است و موسوی پاسخ داد، برخی هستند که واسطه شده‌اند.

    المیادین پرسید: عُمان؟. موسوی گفت، یکی از واسطه‌ها عمان است. المیادین پرسید، آلمان هم ارتباطی دارد؟. موسوی گفت، دو کشور اروپایی هستند و المیادین ادامه داد: فرانسه و آلمان؟ و موسوی ادامه داد، بهتر است که اسمی ذکر نشود. دو کشور اروپایی و دو کشور عربی و یک کشور در جنوب شرق آسیا.

    پنج کشور هم‌زمان واسطه پیام‌های ترامپ شده‌اند

    موسوی تصریح کرد: پنج کشور الان تلاش می‌کنند فضا را برای ترامپ (جهت تماس با ایران) آماده کنند. پیام‌ها هم از شخص ترامپ و داماد او [جرد کوشنر] به تهران می‌رسد.

    المیادین پرسید: آن یک کشور عربی کدام است. قطر؟ عمان با چه کشوری؟ موسوی پاسخ داد: مسقط برای همه معروف است. اجازه دهید نام دوم را ذکر نکنیم که (در این گونه امور) معروف نیست و شاید ذکرش نوعی غافلگیری باشد. الان تلاش زیادی دارد می‌شود تا فرصتی ایجاد شود برای گفت‌وگوی ترامپ و...

    امریکا الان دنبال گرفتن عکس یادگاری است نه مذاکره

    المیادین با قطع سخن موسوی پرسید: (مذاکره) در مقابل چه چیزی؟ و موسوی پاسخ داد: مشکل [امریکا] همین‌جاست. ایران برای مذاکره شرط مهمی دارد و آن عدم مذاکره به خاطر مذاکره است.

    امریکا اصلا نمی‌خواهد با ایران رویارو شود. دولت این کشور دنبال این است که این مرحله را تا قبل رسیدن به انتخابات آتی، به سود خود تمام کند

    یعنی مذاکره صرفا برای گرفتن عکس یادگاری نباشد. این چیزی است که الان دولت امریکا به ریاست ترامپ دنبال آن است. ایران مذاکره را برای حل مسائل کلان و راهبردی می‌خواهد. مهم‌ترین شرط الان این است که ترامپ به توافق هسته‌ای که از آن خارج شد برگردد.

     

    برچسب ها