عصر خودرو

گزارش روز ۱۹ دی ماه:

تاثیر تحولات بین الملل بر بازار داخلی

عصر بازار- با نزدیک شدن به زمان عملیاتی شدن لغو تحریم ها، انتظار میرفت روند صعودی آغاز شده طی هفته گذشته ادامه داشته باشد، چرا که در شرایط فعلی، بازار به عوامل اثر گذار بر اقتصاد کشور نسبت به عوامل سیاسی، وزن بیشتری می دهد.

تاثیر تحولات بین الملل بر بازار داخلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، تنش ایجاد شده بین دو تولید کننده بزرگ نفت در منطقه، یعنی ایران و عربستان، ممکن است باعث ایجاد اختلال در عرضه نفت در بازارهای جهان شود اما تأثیر این عوامل بر بازار سرمایه ایران زیاد نخواهد بود و نمی توان از آن به عنوان مانعی برای رشد بورس یاد کرد. در بازارهای بین المللی ادامه انتشار اخبار منفی از اقتصاد چین و ریزش شاخص بورس آن کشور، سبب کاهش شدید قیمت های جهانی نفت (قیمت سبد نفتی اوپک برای اولین بار از سال  2004 به کمتر از 30 دلار رسید) و کاهش قیمت فلزات پایه و در نهایت باعث افزایش تقاضا و رشد قیمتی طلا شد که از نگرانی سرمایه گذاران بین المللی حکایت دارد.

    در شرایط فعلی با توجه به افزایش حجم معاملات در روز های پایانی هفته اخیر، برخی سهامداران به دلیل ضررهای زیادی که تاکنون متحمل شده اند، همانطور که پیش بینی می شد با اندک رشد قیمت سهامشان اقدام به عرضه کرده  و این خود مانع از ادامه رشد محسوس شاخص امروز شد. بطوریکه در پایان معاملات امروز با افزایش فشار فروش شاهد ریزش اکثر نماد های پر تقاضای بازار بودیم.

    در گروه بانکی بانک گردشگری که در دو روز کاری اخیر با افزایش تقاضا و معاملات مثبتی مواجه شده بود ، به دلیل تغییر با اهمیت پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 1394 متوقف شد. از طرفی سیستم بانکی کشور تعداد زیادی تقاضای گشایش اعتبار اسنادی را آماده کرده که در همان روز اجرایی شدن برجام (Implementation Day) شاهد گشایش این پرونده‌ها خواهیم بود.در این گروه بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد های وبصادر ، وتجارت، وبملت و وحکمت بود بطوریکه اکثر نماد های این گروه با فشار فروش در قیمت های منفی بکار خود پایان دادند.
    در بین نمادهای گروه انبوه سازی نمادهای ثشرق و ثمسکن با افزایش تقاضا و صف خرید مواجه شدند و نماد های ثفارس،ثاباد،ثنوسا،ثپردیس،ثتران و ثغرب بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
    در گروه پتروشیمی و شیمیایی شایعات و گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه احتمالا طی روز های اخیر نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در محدوده قیمتی 8.5 سنت به ازای هر متر مکعب از سوی وزارت نفت اعلام خواهد شد.  در این گروه شاهد معاملات پرتقاضا، مثبت و همراه با صف خرید در نمادهای زاگرس ، شدوص ، شفارس ، شلعاب و شتوکا بودیم و نماد شتوکا با صف خرید پرحجم 18 میلیونی در قیمت 170 تومان ، بیشترین حجم تقاضا را در این گروه به خود اختصاص داد.همچنین نماد های شکربن، شمواد، شپلی، شفارا، فارس و وپترو با افت قیمت باعث کاهش شاخص این گروه شدند.
    در گروه های فلزی و معدنی نمادهای کنور، فمراد، هرمز و فلوله همچنان مثبت و مابقی اکثراً منفی دنبال شدند. با توجه به کاهش قیمت مس در بازار های جهانی این گروه نیز مورد استقبال خریدادان قرار نگرفت و اکثر نماد ها بصورت منفی مورد معامله قرار گرفتند.
    در گروه سیمانی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره قطع ارتباط سیاسی و اقتصادی عربستان با ایران و تاثیر آن بر صنعت سیمان گفت: اخیرا یک محموله سیمان سفید به حجم 1000 تن به مقصد عربستان که بارگیری هم شده بود، متوقف شدمعاملات امروز این گروه کم حجم و منفی دنبال شد بطوریکه بجز نماد سکرما بقیه نماد ها با افت قیمت مواجه شد.
    گروه قند و شکر که با تغییر جهت حرکت بازار با استقبال خریداران مواجه شد و در نهایت اکثر نماد های آن با صف خرید متوقف شدند. در این گروه بجز نماد قنقش و قهکمت بقیه نماد ها با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند.
    در گروه سبزپوش کاشی و سرامیک خبرهایی مبنی بر اختصاص وام به تولید کنندگان کاشی و سرامیک جهت خروج این صنعت از رکود و همچنین جایگزینی ایران بجای سایر کشورها در بازار مصرف روسیه باعث افزایش تقاضا در این گروه شد. نمادهای کهرام ، کساوه ، کترام ، کلوند با صف خرید روبرو شدند .
    در گروه محصولات غذایی نماد غبشهر همچنان تحت تاثیر خبر درگیری میان ایران و عربستان، با صف فروش و افت قیمتی مواجه بود. در این بین شرکت سعودی صافولا که (مالک ٧٢ درصدی شرکت صنایع غذایی بهشهر) می باشد، در خبر ها اعلام کرده، علیرغم مشکلات میان ایران و عربستان، همچنان در بازار ایران باقی خواهد ماند.
    در گروه خودرویی که برخلاف معاملات روز پایانی هفته گذشته با فشار عرضه بیشتری روبرو شد بطوریکه اکثر نماد های این گروه بصورت متعادل و منفی مورد معامله قرار گرفتند. نماد های خساپا،خفناور،خوساز،خمهر،ختوقا و خدیزل با بیشترین افزایش قیمت و نماد های خزامیا،خاهن،خمحرکه،خاذین،خریخت،خفنر،خکمک و ختراک با افت قیمت روبرو شدند.

    سایر گروه ها
    عرضه اولیه در هفته جاری؛ نماد «اتکام» در فرابورس کشف قیمت می‌شود . بر اساس اطلاعات کسب شده طی این هفته شرکت بیمه اتکایی امین برای کشف قیمت از طریق شرکت فرابورس عرضه می‎شود. این شرکت در نماد «اتکام» روز 23دی‌ماه در تابلوی فرابورس باز خواهد شد. لازم به ذکر است؛ سرمایه این شرکت یک هزار و 550 میلیارد ریال است.
    شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 22 واحد افزایش در رقم 62655 واحد جای گرفت . بیش از 37 درصد از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به 738 میلیون سهم، ارزش معاملات به 142 میلیارد تومان و ارزش بازار به 271 هزار میلیارد تومان رسید .
    شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، بدون تغییر نسبت به روز کاری قبل در رقم 702 واحد جای گرفت . بیش از 41 درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به 136 میلیون سهم، ارزش معاملات به 41 میلیارد تومان و ارزش بازار به 47 هزار میلیارد تومان رسید .
    بیشترین اثر مثبت بررشد شاخص نیز توسط نمادهای معاملاتی پارسان ، رمپنا ، مبین ، وغدیر، وصندوق رقم خورد و در مقابل نمادهای معاملاتی فارس ، وامید با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص بودند.
    در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و قطعات ساخت، محصولات شیمیایی و بانکها و موسسات اعتباری به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند . نماد خدیزل نیز در پایان معاملات روز جاری رکوردار بیشترین ارزش معاملات بوده است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها