عصر خودرو

ریزش شاخص های جهانی بورس، اقتصاد ایران را تحت تاثیر می گذارد؟

عصر بازار- کارشناسان می گویند: اگر ریزش سهام در بورس های دنیا ادامه پیدا کند،احتمال بحران اقتصادی از جنس بحران ۲۰۰۸ در اقتصاد جهانی تکرار خواهد شد از همین رو اقتصاد ایران باید آماده باشد.

ریزش شاخص های جهانی بورس، اقتصاد ایران را تحت تاثیر می گذارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، در حالی که بازارهای بورس جهانی هنوز از تعطیلی روز پنج شنبه بورس چین در شوک به سر می برند،شاخص بورس اوراق بهادار تهران بدون توجه به ریزش بورس های جهانی مسیر رشد را درپیش گرفته است.

    بر اساس این گزارش، در نخستین روز معاملات بورس اوراق بهادار شاخص کل بورس  امروز با معامله 883 میلیون سهم در شروع معاملات رشد قابل توجهی داشت.شاخص کل روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نیز مجموعا نزدیک به 900 واحد رشد داشته است.این رشد در شرایطی اتفاق افتاده که  بورس چین روز پنج شنبه در بدو گشایش 7 درصد رشد منفی  داشت و مقامات دولت چین به سرعت بورس این کشور را تعطیل کردند. در حال حاضر شوک جدید چینی نه تنها کشورهای شرق آسیا بلکه بازارهای بورس اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

    شاهین شایان آرانی کارشناس بورس می گوید:«اقتصاد ایران،اقتصادی بسته است و به دلیل آنکه تعاملی با دنیای بیرون ندارد،از همین رو تحولات اقتصاد جهانی با شدتی که اقتصادهای دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد،با اقتصاد ایران رابطه معقولی  برقرار نمی کند. ریزش شاخص های بورس در کشورهایی مثل چین به این معنا نیست که تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد،اما شدت آن مثل بقیه کشورها نیست.»

    این کارشناس بورس با اشاره به رشد چند روز اخیر بورس عنوان کرد:« رشد چند روز اخیر شاخص کل بورس چندان قابل توجه نیست و مثبت شدن شاخص به دلیل حمایت دولت و ارگانهایی است که تصمیم هایشان بر بورس تاثیر می گذارد،زیرا اگر این حمایت نباشد اقتصاد ایران به دلیل شرایط ناشی از رکود،کاهش بهای نفت و تحریم ها قاعدتا نمی تواند چندان مثبت باشد.»

    شایان آرانی معتقد است:« رشد امروز شاخص بورس تنهای 1.5 درصد است و در نتیجه نمی توان گفت اتفاق خاصی در بورس اتفاده بلکه این روال عادی است  و به اعتقاد من شاخص به کف رسیده است.»

    هشدار به دولت

    ریزش بورس های دنیا که این بار از چین آغاز شده به دنبال کاهش نرخ برابری یوان چین در مقابل سایر ارزها بود که سبب شد اقتصاد دنیا از جمله آمریکا غافل گیر شود.رشد اقتصادی چین در سال 2015 رشد قابل قبولی نداشته و البته رکود موجود در اقتصاد جهانی رشد اقتصادی بیشتر کشورها از جمله چین را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

    مرتضی ایمانی راد تحلیل گر مسایل اقتصاد بین الملل در گفت وگویی که چندی پیش داشت تاکید کرده بود در بحران اقتصادجهانی که در سال 2008  اتفاق افتاد، چین  را خیلی تاثیر قرار نداد؛اما در رکود بزرگی که طی دو سال آینده اتفاق خواهد افتاد ، دیگر چین کنار گود نیست بلکه یکی از علل ایجاد بحران نظام جهانی است.»

    او تاکید کرده بود:«مسائلی که من را نگران می کند، این است که مسئولین به این موضوع توجه ندارند و همگی درباره توفیقات پساتحریم صحبت می کند. اگرچه ممکن است توفیقی در پساتحریم اتفاق بیفتد و گشایشی ایجاد شود، اما باید توجه داشت در شرایط فعلی یک رکود جدی در اقتصاد جهان وجود دارد شرایط اقتصاد جهانی هم می تواند برای ما فرصت و هم تهدید باشد.»

    شاهین شایان آرانی نیز در این رابطه می گوید:«اگر رشد اقتصاد چین کاهش یابد و بورس این کشور ریزش کند،تقریبا تمام اقتصادهای دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و بر ایران هم به سرعت تاثیر می گذارد زیرا حجم مراودات تجاری ایران با چین سنگین است و حتما اقتصاد ایران از این نوسانات تاثیر می پذیرد.»

    به گفته این کارشناس بورس  دولت باید برای هر گونه اتفاقی آماده باشد و اولین راهکار کاهش وابستگی اقتصاد ایران به چین است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها