عصر خودرو

بورس در سربالایی رشد استراحت کرد

عقب‌نشینی موقت از کانال ۶۳هزار واحدی

عصر بازار- بازار سهام امروز در حالی نود و پنجمین جلسه معاملاتی خود را آغاز کرد که پس از تجربه رشد ۱.۵درصدی شاخص کل و نیز ۴.۵ درصدی رشد شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته گذشته امروز با اصلاح موقت قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی مواجه بود.

عقب‌نشینی موقت از کانال ۶۳هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه 19 دی ماه 94، با 22 واحد افزایش به رقم 62هزار و 655واحد رسید.

    شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز با کاهش  8 واحدی به عدد 10 هزار و 78 واحد رسید.

    شاخص سهام آزاد شناور اما با 71واحد افزایش به عدد 69 هزار و 372 واحد دست یافت.

    شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 117 واحدی به عدد 43هزار و 114 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 547واحد کاهش رقم 141 هزار و 279 واحد را تجربه کرد.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس بدون تغییر همچنان روی عدد 702 واحد ایستاد.

    بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 92 واحد، گروه مپنا با 70 واحد و پتروشیمی مبین با 43 واحد رشد، بالاترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس تهران بر جای گذاشتند.

    در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 121واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذرای امید با 40 واحد و مخابرات ایران با 18واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه نماگر ثبت کردند.

    بر اساس این گزارش ، ارزش کل معاملات بورس تهران امروز به بیش از 197 میلیارد و 676میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 883 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 63 هزار و 193نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پارس سرام، صکوک اجاره «صدانا»، بانک گردشگری، لیزینگ ایرانیان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های زرین معدن آسیا، حق تقدم خرید سهام پخش البرز، حق تقدم خرید سهام توسعه صنایع بهشهر، چرخشگر، صنعتی و سرمایه‌گذاری سپنتا بازگشایی شدند.

    بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در نماد معاملاتی حفاری شمال شاهد معاملات انتقالی میان کدهای تابعه سهامدار حقوقی با حجم 130میلیون سهمی به ارزش بیش از 44میلیارد و 983 میلیون تومانی بود.

    در نماد معاملاتی کود شیمیایی اوره لردگان اما امروز 320 میلیون سهم به طور بلوکی با رشد بیش از 25 درصدی قیمت سهم میان دو حقوقی وابسته تهاتر شد.

    در نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز امروز 10میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و 900 میلیون تن از سوی سهامدار حقوقی کد به کد شد.

    براساس این گزارش، بازار سهام پس از پشت سر گذاشتن یک هفته خاطره‌آمیز امروز شاهد اصلاح موقت نماگرهای منتخب خود بود.

    بورس تهران امروز در حالی آغاز به کار کرد که با دنده سنگین بر روی سربالایی رشد، ترجیح داد تا با وجود عبور از ایستگاه 63 هزار واحدی کمی در سربالایی شیب صعودی خود استراحت کند. عقب‌نشینی موقت شاخص کل بورس از محدوده 63 هزار واحدی فرصتی برای معامله‌گران اغلب حقیقی بازار بود تا با شناسایی بازدهی کوتاه مدت در گروه‌های کوچک معاملاتی و بازار دومی، به دنبال خریداری سهام شرکت‌های بزرگ و متوسط روی دامنه نزولی قیمت‌ها به تکاپو بیفتند.

    بر اساس این گزارش ،‌ در این میان بازارگردانی سهام از سوی برخی بزرگان بازار در نمادهای معاملاتی شاخص‌سازی همچون هلدینگ خلیج فارس، مخابرات ایران و برخی خودرویی‌ها برای کشیدن ترمز موقت شاخص کل بورس در شیب صعودی جالب توجه بود.

    امروز لیدرهای بازار سهام پس از تجهیزاتی‌ها و خودرویی‌ها، بانک‌ها و برخی‌ گروه‌های پتروشیمی بودند.

    در این میان انتشار برخی خبرها مبنی بر آماده شدن بازار برای استقبال از فضای انتخاباتی پیش‌رو علی‌رغم وجود ناامیدی‌ها از گزارش‌های عملکردی 9 ماهه شرکت‌ها به افزایش انگیزه‌های خرید و تداوم رشد بازار در روزهای آینده افزوده است.

    به نظر می‌رسد بازار سهام با توجه به کف‌های قیمتی‌ بسته شده و در عین حال حمایت‌های صورت گرفته در حول‌وحوش قیمت‌های پایانی سهام شرکت‌های بزرگ، همسو با تقویت حجم و ارزش معاملات در روزهای آینده همچنان با رشد مواجه باشد.

    بر اساس این گزارش ، امروز در میانه بازار برخی خبرها حاکی از تعدیل منفی 20 درصدی «وتوصا» در گزارش‌های عملکردی این شرکت حکایت داشت.

    د ر نماد معاملاتی «والقدر» امروز برخی خبرها حاکی از افزایش سرمایه 200 درصدی این شرکت از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود.

    در گروه بانک‌ها نیز با وجود اظهارنظرهای مختلف اما خبرهای رسیده حاکی از کاهش نرخ سود بین بانکی تا 20درصد است.

    در این میان برخی موسسات اعتباری دستور کاهش نرخ‌های سود حساب‌های ویژه را صادر کرده‌اند. از جمله موسسه عسگریه که اقدام به کاهش نرخ سود 24درصدی سپرده یک ساله به 22 درصد را در طرح یاس به شعب خود ابلاغ کرده است.

    در گروه پتروشیمی‌ها نیز امروز اعلام شد تا 3ماه دیگر غول‌های پتروشیمی به ایران باز می‌شوند، در این گروه همچنان شایعاتی مبنی بر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به کمتر از 10 سنت برای سال جاری به گوش می‌رسید. هر چند که در این زمینه وزارت نفت مخالف جدی است.

    در گروه فولادی‌ها نیز ا مروز برخی خبرها حاکی از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات فولاد حکایت داشت. به طوری که گفته می‌شود تعرفه شمش تا 10 درصد، تعرفه مقاطع تخت فولادی 15 درصد و مقاطع طولی 20 درصد خواهد بود.

    در گروه روغنی‌ها اما، موضوع قطع روابط تجاری با صافولا علی‌رغم تیره شدن روابط سیاسی با عربستان شفاف‌سازی شده است.

    در نماد معاملاتی آذرآب نیز برخی شنیده‌ها حاکی از سهم 10 درصدی این شرکت از قرارداد 2.1 میلیارد یورویی پالایشگاه اراک به گوش می‌رسد.

    این شرکت در عین حال قرارداد ساخت کارخانه سیمان تفرش را نیز برنده شده است.

    در نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان نیز علی‌رغم برخی شایعه‌ها مبنی بر انتشار مجوز افزایش سرمایه این شرکت در روزهای آینده، اما همچنان طرح توجیهی این افزایش سرمایه در دست حسابرس قرار دارد.

    در مجموع بازار سهام بازاری پرحجم و پرتحرک بود که به دلیل نیاز شاخص‌های بورس به استراحت موقت تکنیکالی با کاهش قیمت‌ها مواجه بود بازاری که برای معامله‌گران اغلب حقیقی با عنوان فرصت خرید سهام شرکت‌های بزرگ به ویژه شرکت‌هایی که با کاهش قیمت سهام به نرخ کمتر از قیمت اسمی مواجه بودند، تلقی می‌شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها