عصر خودرو

واردات در ازای صادرات رسماً مجاز شد

عصر بازار- سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که واردات کالاهای اولویت‌دار رسماً برای صادرکنندگان آغاز شده و آنها می‌توانند در این حوزه فعالیت خود را آغاز کنند.

واردات در ازای صادرات رسماً مجاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام این سازمان صادرکنندگان مجاز خواهند بود این کالاهای اولویت دار را بدون رعایت سقف واردات و همچنین بدون نیاز به سابقه واردکنندگی به داخل کشور بیاورند.

    این امکان جدید که به نظر می‌رسد درخواست لااقل گروهی از صادرکنندگان برای تسهیل شرایط کاریشان در ماه‌های گذشته و به دنبال گسترش تحریم‌ها بوده پس از آن به مرحله اجرا رسید که در صورت‌جلسه کمیته بازرگانی ستاد تنظیم بازار در 11 بهمن سال جاری ابلاغ شد.

    به این ترتیب رسماً و پس از ابلاغ این مجوز جدید، انجام واردات در مقابل صادرات در سامانه جامع تجارت و سامانه نیما امکان‌پذیر شد.

    طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته صادرکنندگانی که قصد دارند به جای اجرای تعهدات ارزی حاصل از صادرات، اقدام به ثبت سفارش و واردات کنند باید مجوز لازم را از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود اخذ کرده و سپس وارد فرایند اجرا شوند.

    به گزارش ایسنا، به دنبال تحولاتی که در نرخ ارزهای خارجی در بازار ایران رخ داد و قیمت آنها در طول چند ماه به شکل قابل توجهی افزایش داد، دولت به منظور برقراری تضمینی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات دستورالعمل‌هایی را صادر و اعلام کرد که صادرکنندگان بسته به میزان صادراتشان باید بخشی از ارز را به شکل تعهدی به کشور بازگردانند.

    به دنبال این دستورالعمل و با توجه به مشکلاتی که تحریم‌ها برای فعالان اقتصادی به وجود آورد از چند هفته قبل بحث برای به وجود آمدن یک امکان جدید مطرح شد که صادرکنندگان بتوانند به جای بازگرداندن ارز خود، کالاهای اولویت‌دار را وارد کنند.

    برچسب ها