عصر خودرو

فرش‌های دستباف ایرانی شناسنامه‌دار می‌شود

عصر بازار- مرکز ملی فرش ایران طبق تفاهم‌نامه‌ای موظف شد، اقداماتی برای شناسنامه‌دار کردن فرش‌های دستباف ایرانی انجام دهد.

فرش‌های دستباف ایرانی شناسنامه‌دار می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، امروز صبح تفاهم نامه‌ای بین سازمان بین المللی سیتی وان(کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت) و مرکز ملی فرش ایران، به منظور شناسنامه‌دار شدن فرش‌های دستباف ایرانی امضا شد.

    بر اساس این تفاهم نامه که بین احمدی مقدم، مدیرعامل سازمان بین‌المللی سی‌تی‌وان و فرشته دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران به امضا رسید، پس از سال‌ها، طبق مفاد این تفاهم‌نامه، زیرساخت‌های فنی لازم برای صدور شناسنامه معتبر بین‌المللی برای فرش‌های دستباف ایران توسط سیتی‌وان یا همان سازمان  بین‌المللی سیتی وان ( کیفیت، سلامت، حلیت و کیفیت ) ایجاد خواهد شد.

    فرشته دست پاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران، در این مراسم گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف ایرانی جزو الویت‌های این مرکز بود، اما در این سال‌ها بنا به دلایل مختلف این اتفاق مهم نیفتاد تا آنکه با توجه به فعالیت‌های بین‌المللی سی‌تی‌وان و ارتباطات جهانی که این سازمان دارد، از آن‌ درخواست شد که در این مسیر به ما کمک کنند.

    دست پاک با اشاره به اینکه فرش دستباف ایرانی نماد ظهور و بروز فرهنگ ایرانی است، اظهار داشت: فرش دستباف، صنعتی است که با کمترین سرمایه‌گذاری تحقق پیدا می‌کند، در حال حاضر 2 تا 2.5 میلیون نفر ( معادل 6 تا 8 میلیون نفر خانوار ) در کشور از طریق این صنعت امرار معاش می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه بزرگترین وارد کننده فرش دستباف ایرانی، کشور آمریکا است، بیان کرد: به همین دلیل اولین کالایی که توسط آمریکا تحریم شد، فرش دستباف ایرانی بود.

    بر همین اساس، دولت در سال آینده موضوع صادرات فرش دستباف را جزو اولویت‌های خود قرار داده است و از سازمان بین‌المللی سیتی‌وان هم خواسته شد که در این امر مهم به ما کمک کنند.

    در ادامه احمدی مقدم، مدیرعامل سازمان بین المللی سیتی‌وان نیز گفت: پیگیری مرکز ملی فرش ایران برای شناسنامه‌دار شدن فرش‌های دستباف ایرانی، کار پر دردسری است، اما امیدواریم دولت، مجلس و اصناف در این راه، این مرکز را حمایت کنند.

    وی در مورد فعالیت‌های سازمان بین‌المللی سیتی وان گفت: این سازمان 37دفتر در 37 کشور دنیا دارد و تنها سازمان صادرکننده پروانه بین‌المللی  استاندارد محصولات و خدمات در بخش‌های کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت است.

    احمدی مقدم در پایان افزود: این سازمان بین‌المللی علاوه بر آنکه عضو اتحادیه روسای دانشگاه‌های جهان(IAUP) است، عضویت سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) را نیز دارد، به همین دلیل عملا امکان تحریم این سازمان در عرصه بین‌المللی نیست.

    برچسب ها