عصر خودرو

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که " برنامه وزارت صنعت برای عرضه سیمان صادراتی در بورس کالا" ،" بورس کالا از عوامل توسعه صنعت فولاد پس از انقلاب اسلامی بوده است" ،" شفافیت بورس کالا به عدالت مالیاتی کمک می کند" و " خریداران خارجی زعفران ایران به بورس کالا می آیند" از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، در هفته گذشته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزات صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به سازوکار شفاف بورس کالا برای عرضه سیمان در رینگ صادراتی این بورس برنامه داریم.

    جعفر سرقینی، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از محصولات مهم صنعتی و معدنی در بورس کالا عرضه می‌شود و در مقطعی به دنبال این بودیم که سیمان را نیز به بورس بیاوریم که حال با توجه به شرایط امروز حداقل قصد داریم سیمان صادراتی را در بورس عرضه کنیم زیرا هنر بورس کالا این است که شفاف‌سازی می‌کند و اگر سودی در این چرخه به وجود می‌آید، متوجه تولیدکننده اصلی است.

    وی با بیان اینکه در بحران اخیر بازار فولاد، بورس کالا همکاری خوبی کرد، گفت: امروز با تلاش های صورت گرفته بازار فولاد بدون تنش به کار خود ادامه می‌دهد و بهره‌مند اصلی این بازار هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده هستند.

    بورس کالا از عوامل توسعه صنعت فولاد پس از انقلاب اسلامی بوده است

    رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: بورس کالای ایران در سال های گذشته توانسته با ایجاد بستری شفاف برای معامله انواع محصولات از جمله فولاد در راستای رسیدن سود واقعی به تولید اثرات ویژه ای داشته باشد و بررسی ها نشان می دهد که مکانیسم این بورس از عوامل رشد صنعت فولاد در سال های گذشته بوده است.

    خداداد غریب‌پور با بیان اینکه تقویت بورس کالا همواره در برنامه های مسوولان اقتصادی از جمله ایمیدرو بوده است، عنوان کرد: وقتی محصولی در بورس کالا عرضه می شود، مصرف کنندگان علاوه بر اینکه به شکلی واقعی و شفاف در معاملات حضور ‍ پیدا می کنند، از کیفیت و استاندارد بالای محصول نیز اطمینان به دست می آورند که این روند در بازارهای آزاد و غیررسمی وجود ندارد.

    وی اظهار داشت: در آینده می توان با معرفی ابزارهای مالی همچون قراردادهای آتی برای محصولات فولادی، انواع این محصولات را برای تحویل آینده و با پوشش نوسانات قیمت ها در آینده ناشی از نرخ ارز و سایر عوامل معامله کرد که این اتفاق نیز در بستر بورس کالا یک تحول مناسب در صنعت فولاد ایجاد خواهد کرد.

    بورس کالا بستر حمایت از تولید

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت در بودجه سال آینده نگاه ویژه ای به بازار سرمایه داشته است.گفت: اگر می خواهیم در زمان اعمال فشار تحریم ها بر اقتصاد ایران، شاهد آرامش در بازارهای مختلف باشیم و مواد اولیه براساس عدالت و به دور از دلالی به دست تولید کننده پایین دستی و مصرف کننده نهایی برسد، راهی جز انجام معاملات در بستری شفاف به نام بورس کالا نداریم.

    احمد انارکی محمدی گفت: بازار سرمایه شفاف تر و منطقی ‌تر از هر بازاری است و سهم این بازار از بودجه سال 98 نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است. این بازار با توجه به ظرفیت های بالایی که دارد می تواند در تامین منابع مالی به دولت کمک بسزایی کند.

    وی عنوان کرد: از طریق معاملات زیرزمینی و پنهانی به هیچ عنوان نمی توان از تولیدکنندگان حمایت کرد، همچنین در شرایط غیر شفاف با سخت ترین قوانین و مقررات نیز نمی توان مانع از رفتارهای سوداگری و احتکار شد، از این رو شفافیت و در مبادلات بهترین راه مقابله در برابر التهابات است.

    شفافیت بورس کالا به عدالت مالیاتی کمک می کند

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بازار سرمایه، نظام‌مند و شفاف است و باید از ظرفیت های این بازار در تامین مالی شرکت ها نهایت بهره را برد، گفت: شفافیت مبادلات در بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در عدالت مالیاتی فعالان اقتصادی اثرگذار است.

    محمود بهمنی اظهار داشت: متاسفانه ما همچنان در کشور بانک محور هستیم  و می خواهیم درصد قابل توجهی از مسایل خود را از طریق بانک حل کنیم؛ حال آنکه توان بانک ها محدود است و باید به سرعت ظرفیت های بازار سرمایه – که محور توسعه اقتصادی است - در تامین مالی پروژه ها به  کار گرفته شود .

    وی همچنین به جلوگیری از فرار مالیاتی با عرضه محصولات در بورس کالا به عنوان یک مزیت دیگر اشاره کرد و گفت: شفافیت در بورس کالا می تواند به عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی کمک کند، چراکه همه چیز در این بازار شفاف است و کشف  قیمت، جلوی رانت ها و فسادهای احتمالی را خواهد گرفت.

    لزوم ارائه مشوق برای معامله گران بورس کالا

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، بخش بزرگی از نابسامانی های اقتصاد ما منتج از گسترش بازارهای غیر رسمی است، به طوری که در این بازارها، شفافیتی وجود ندارد، مالیاتی پرداخت نمی شود، تولید آسیب می بیند و تنها به فربه شدن واسطه ها کمک می کند؛ از این رو ایجاد مشوق و جذابیت برای ورود فعالان اقتصادی به بازارهای رسمی همچون بورس کالا باید در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.

    سید کاظم دلخوش عنوان کرد: شرکت هایی که فروش یا خرید محصولات خود را به طور مستمر از طریق بورس کالا انجام می دهند، شفافیت را به جای معاملات پنهانی انتخاب کرده اند که باید برای افزایش حضور این شرکت ها در بورس که قدمی بزرگ در مسیر توسعه اقتصادی کشور برمی دارند، مشوق هایی در قانون پیش بینی کرد.

    وی با بیان اینکه بورس کالا نقش اساسی در شفافیت اقتصادی، عدالت مرتبط با این حوزه و حذف رانت های مختلفی که در مبادلات کالایی وجود دارد، ایفا می کند، اظهار کرد: تقویت بازارهای رسمی، صرفا به صورت دستوری و صدور بخشنامه به نتیجه نخواهد رسید بلکه افزایش محدودیت های مالی برای فعالیت های زیرزمینی در اقتصاد در مقابل ایجاد امتیازاتی برای معامله گران حاضر در بورس کالا که شفافیت را برای فعالیت خود انتخاب کرده اند، رمز موفقیت حمایت از تولید خواهد بود.

    خریداران خارجی زعفران ایران به بورس کالا می آیند

    یک کارشناس بازارهای کالایی گفت: با توجه به روند مطلوب عرضه زعفران در بورس کالا، افزایش میزان آشنایی کشاورزان با این بورس و اقدامات در دست اجرا، در آینده ای نزدیک شاهد حضور مستقیم خریداران خارجی در بورس کالا و همچنین حضور گسترده صادرکنندگان این محصول در تالار بورس خواهیم بود.

    محمد باقری، مدیر کالایی و انرژی کارگزاری بانک کشاورزی اظهار کرد: عرضه محصولات کشاورزی به‌خصوص زعفران در بورس کالا باعث شده تا این محصولات با سازوکار بهتر مورد معامله قرار بگیرد و مکانیسم معاملاتی حاکم بر بورس، کار را هم برای کشاورز و هم خریدار آسان کرده است؛ به عبارت بهتر می توان گفت که زعفرانکاران پس از سال ها محل مطمئنی برای دادوستد محصول خود پیدا کرده اند.

    وی کشف قیمت واقعی را از مزایای مهم عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا دانست و گفت: در دو سال اخیر با راه‌اندازی معاملات فیزیکی و همچنین راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی زعفران در بورس کالا، بازار این محصول به‌تدریج در حال گذار از بازاری سنتی به سمت بازاری مدرن است و کلیه تولیدکنندگان می‌توانند کالای خود را درصورتی‌که از استانداردهای تعریف شده در بورس کالای ایران برخوردار باشد، مستقیم و بدون واسطه در بورس کالا عرضه کرده و کالای خود را پس از کشف قیمت واقعی آن در این بستر معاملاتی، به فروش برسانند.

    برچسب ها