عصر خودرو

عضو شورای عالی بورس مطرح کرد:

عرضه‌ گسترده حقوقی‌ها در بورس پس از اعلام توافق منطقی نبود

عصر بازار: به گفته یک عضو شورای عالی بورس، عرضه گسترده حقوقی ها پس از توافق به نفع اقتصاد کشور نبود و ادامه آن ممکن است جو ناامیدی در بازار سرمایه ایجاد کند. مسوولان بازار سرمایه باید توضیح بدهند که پشت پرده عرضه های گسترده حقوقی‌ها یک روز بعد از اعلام توافق هسته ای چه بود.

عرضه‌ گسترده حقوقی‌ها در بورس پس از اعلام توافق منطقی نبود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد حسن نژاد اظهارکرد: تا چند هفته پیش روزهای زیادی بازار در شاخص 63 هزار واحدی درجا می زد،‌ اما در نتیجه موج خوشبینی به مذاکرات که در نهایت به توافق منجر شد، حدود 5 هزار واحد رشد کرد.

    این عضوشورای عاای بورس خاطرنشان کرد: پیش بینی من این بود که بعد از اعلام خبر نهایی،‌شاخص یک رشد جهنده خواهد داشت، اما شاید سیاست مسوولان بازار سرمایه این بود که از رشد جهشی جلوگیری کنند. به هر حال عرضه‌های گسترده حقوقی ها در این روزها منطقی نبود.

    او تصریح کرد: اکنون که توافق اعلام شده،‌این عرضه گسترده نه از لحاظ اقتصادی کار درستی است و نه به لحاظ روانی. زیرا باعث گسترش جو نا امیدی در بازار سرمایه می شود. مسوولان بازار سرمایه باید توضیح بدهند که پشت پرده عرضه های گسترده حقوقی‌ها یک روز بعد از اعلام توافق هسته ای چه بود.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اعلام توافق و برداشته شدن تحریم ها، آینده اقتصاد را بسیار روشن خواهد کرد. همچنین بحث آزاد شدن پول های بلوکه شده، از تحریم خارج شدن شخصیت های حقیقی و حقوقی نیز به رشد بورس در روزهای آینده کمک می کند. پیش بینی من اینست که پس از تعطیلات  بازار حدود 10 تا 15 درصد رشد کند.

    حسن نژاد درخصوص گمانه زنی های ایجاد حباب در حالت هیجانی بورس گفت: این رشد در بازار سرمایه ایجاد حباب نمی کند. زیرا وقتی در اثر توافق، قیمت دلار پایین می آید، واردات مواد اولیه برای شرکت های بورسی بیشتر می‌شود.

    همچنین باز شدن تحریم های بانکی،‌ نقل و انتقالات را روان تر می کند،‌ در این صورت هزینه شرکت ها کمتر می شود و به تبع آن ارزش سهام آن ها زیاد می شود. به همین علت نمی‌توان گفت این رشد، حاصل از حباب است. بلکه دلایل واقعی دارد.

    عضو شورای عالی بورس خاطر نشان کرد: در حال حاضر صنایعی مثل صنعت بانکداری، پتروشیمی و پالایشگاهی و بیمه که بیشترین آسیب ر از تحریم ها دیده اند،‌ با بیشترین میزان رشد مواجه می شوند.

    حسن نژاد در توصیه به سهامدران بورس  گفت: ‌سرمایه گذاری در بورس، یعنی سرمایه گذاری با ریسک. بهترا ست سرمایه گذاری به صورت سبدگردانی باشد و سرمایه گذاران به قصد بلند مدت وارد بورس شوند و نکته مهمتر این که باید سرمایه ای وارد بورس شودکه سرمایه مازاد است، نه سرمایه ای که به طور مثال از فروش خانه و زندگی به دست آمده است. این موضوع ربطی به امروز و دیروز و شرایط تحریم و غیر تحریم ندارد و همیشه باید مد نظر باشد.

    برچسب ها