عصر خودرو

یاسر فلاح اعلام کرد:

مانور سازمان بورس و کارگزاری بانک پاسارگاد در قالب معاملات الگوریتمی

بازار سرمایه از الگوهای سنتی عبور می کند

عصر بازار- نخستین دوره مسابقات معاملات الگوریتمی بازار سرمایه ایران از تاریخ ۱۵دی ماه آغاز شده و تا ۱۷بهمن ماه ادامه دارد. این معاملات در بستر معاملات برخط کارگزاری بانک پاسارگاد و همکاری ۲شرکت داتکس و آینده نگاران(آیکو) در حال برگزاری است.

مانور سازمان بورس و کارگزاری بانک پاسارگاد در قالب معاملات الگوریتمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، یاسر فلاح درباره روند این دوره مسابقه گفت: نخستین دوره مسابقات معاملات الگوریتمی بازار سرمایه ایران با حضور 20تیم و در بستر معاملات برخط کارگزاری بانک پاسارگاد در حال انجام است. این معاملات به‎گونه‎ای می‎تواند مانور سازمان بورس و اوراق بهادار با کارگزاری بانک پاسارگاد باشد.
    عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی افزود: در حال حاضر بازار سرمایه با بهره‎گیری معاملات الگوریتمی از الگوهای سنتی عبور و به سمت رفتارهای نوین و دانش بنیان معامله‎گری حرکت کرده است.
    وی ادامه داد: تاکنون سیستم معاملاتی تیم‎ها مشکلی نداشته و مجموعه‎های کارگزاری بانک پاسارگاد، داتکس و آیکو نهایت همکاری را در زمینه فرآهم سازی بستر معاملاتی آنها داشته‎اند و اطلاعات زمانی معاملات در بهترین زمان ممکن به شرکت‎کنندگان رسیده و معامله‎گران به خوبی معاملات خود را انجام می‎دهند.
    مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی کشورها میزان معاملات در سطح معاملات الگوریتمیک تا حدود 85درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: در کشور ما نیز از سال1395 سازمان بورس و اوراق بهادار، بلامانع بودن معاملات الگوریتمی را اعلام کرده است.
    وی یادآور شد: بازار ما نیازمند یک فرهنگ‎سازی بود تا فعالان بازار سرمایه و IT بتوانند از آن بهره ببرند و طی این سال‎ها در مورد این معاملات نشانه‎گذاری خاصی انجام نشده بود. همچنین معاملات الگوریتمی رصد نمی‎شد و اطلاع و میزان دقیقی از تعداد آن وجود نداشت.
    فلاح تصریح کرد: حالا با توسعه و محیا شدن زمینه معاملات الگوریتمی، می‎توان شاهد کاهش میزان جرایم و تخلفات در بازار باشیم. چراکه در پی آن احساسی عمل کردن معامله‎گران و میزان اشتباهات آنها کاهش می‎یابد و در نتیجه خطاهای انسانی به حداقل می‎رسد که در نهایت باعث می‎شود بازار عمق بیشتری پیدا کند.
    وی با بیشتر شدن عمق بازار پیش‎بینی کرد: ثبت سفارش‎های این معاملات افزایش می‏ یابد و شاهد حضور سهامداران با قدرت تصمیم‎گیری بالاتری در بازار خواهیم بود.
    مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس درباره چگونگی استقبال از این معاملات گفت: پس از گذشت 21روز از این مسابقه، شاهد جلب توجه معامله‎گران و فعالان بازار هستیم و مراجعه کنندگان برای انجام این معاملات رو به افزایش است. در این راستا برخی از کارگزاری‎ها نیز اقدام به انجام معاملات الگوریتمی کردند.
    وی افزود: از آنجایی که پیش از این معاملات الگوریتمی نشانه‎گذاری نشده بود، معاملات آن قابل شناسایی نبودند. یکی از اقدام‎هایی که در کنار این مسابقه‏ انجام شد نشانه‎گذاری این نوع معاملات است تا مشکلات آن شناسایی و حل شود و حتی اگر نیازمند قوانین و مقررات خاصی دارد سازمان بورس آن را تهیه کند.
    فلاح معاملات الگوریتمی را موهبتی برای حوزه IT و بازار مالی کشور دانست و ادامه داد: با فراگیر شدن معاملات الگوریتمی، فعالان حوزه IT هم باید به کمک بخش مالی بیایند تا استراتژی‌ها یکی شود و در این معاملات در کنار یکدیگر قرار گیرند. از سوی دیگر شرکت‏های دانش‎بنیان و استارت آپ‎های کشور می‎توانند در حول محور الگوریتم شکل بگیرند. چراکه در پی این نوع معاملات می‌‎توان شاهد برچیده شدن پدیده صف نشینی، تک سهمی برخی سهامداران، سیگنال فروشی و... باشیم.
    وی در پایان اظهار داشت: الگوریتم‎نویسی احتیاجی به مجوز ندارد و تنها به یک برنامه‎نویس لازم دارد که استراتژی مالی را به یک الگوریتم تبدیل کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو