عصر خودرو

نحوه انجام قرارداد سلف موازی در بورس کالا

عصر بازار- برای انجام معاملات در بورس کالا و انجام قراردادهای سلف و سلف موازی باید مانند بازار سهام به کارگزاری مراجعه کرد و با دادن مدارک، کد شناسه بورس یا کد معاملاتی دریافت شود.

نحوه انجام قرارداد سلف موازی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، در بورس کالا، قرارداد سلف موازی در دو بازار عرضه اولیه و معاملات ثانویه فعال است. در مرحله عرضه اولیه دارایی‌های پایه به‌صورت مزایده و حراجی به خریداران عرضه می‌شود و خریداران پس از خرید، فروشندگان را موظف می‌کنند تا در زمان مقرر دارایی و کالا را تحویل دهند.

    حال پس از اتمام عرضه اولیه خریداران می‌توانند در نقش فروشنده ظاهر شوند و قراردادهای خود را در قالب قراردادهای سلف موازی به افراد دیگر در بازار ثانویه به فروش رسانند. معمولاً عرضه اولیه چند روز قبل از شروع عرضه، از طریق بورس کالا اطلاع‌رسانی می‌شود.

    عرضه اولیه در چهار بازه زمانی به‌صورت حراجی برگزار می‌شود. اولین آن دوره زمانی سبز است که در حقیقت پیش گشایش بازار بوده و به مدت 60 ثانیه کارگزار فروشنده حجم و نرخ کالا را اعلام می‌کند و کارگزار خریدار نیز حجم مورد تقاضا را ثبت می‌کند.

    در دوره زمانی زرد یا حراجی کارگزاران فروش می‌توانند در 20 ثانیه اول افزایش عرضه دهند و خریداران و فروشندگان می‌توانند نرخ را تغییر دهند. خریداران نمی‌توانند قیمتی بالاتر از قیمت فروشنده پیشنهاد دهند. در دوره زمانی قرمز تنها کارگزارانی حضور دارند که قیمت فروشنده در زمان زرد را پذیرفته باشند و معمولاً این کارگزاران خرید قیمت نهایی خود را در چند ثانیه آخر اعلام می‌کنند زیرا اگر زودتر اعلام کنند، کارگزاران دیگر قیمت بیشتری اعلام می‌کنند.

    به این دوره، دوره رقابت میگویند. دوره زمانی آبی که نتایج نهایی در آن اعلام می‌شود و تنها ناظر تالار بورس صحت معاملات را تأیید و دستور قطعی شدن را می‌دهد.

    همان‌طور که گفته شد بورس کالا دارای قراردادهای گوناگونی است که هرکدام کاربرد خود را در شرایطی خاص دارند. یکی از آن‌ها قرارداد سلف و قرارداد سلف موازی هست که هم به فروشنده و تأمین‌کننده کالا کمک می‌کند و هم خریداران به سود خوبی می‌رساند.

    در قرارداد سلف، خریداران بعد از خرید کالا منتظر می‌مانند تا در زمان مقرر کالا را تحویل گیرند اما در قرارداد سلف موازی خریدار می‌تواند در میانه زمان این قرارداد را به شخص دیگری انتقال دهد. قرارداد سلف موازی توانسته قدرت نقد شوندگی را افزایش دهد و از طرف دیگر از میزان ریسک‌پذیری بکاهد

    برچسب ها