عصر خودرو

سوت پایان توزیع بسته حمایتی ناتمام دولت!

عصر بازار- براساس داده‌های وزارت رفاه و به ویژه سازمان تأمین اجتماعی، واریز بسته حمایتی به شاغلان تأمین اجتماعی تمام شد درحالی که هنوز بسیاری از مشمولان این طرح، بسته خود را نگرفته و نسبت به آن معترض‌اند.

سوت پایان توزیع بسته حمایتی ناتمام دولت!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، در روزهای ابتدایی آبان ماه بسته حمایتی دولت از خانوارهای کم درآمد در جلسه هیئت وزیران مورد بررسی و تایید نهایی قرار گرفت و طبق اطلاعیه وزارت رفاه اولین مرحله اجرای طرح حمایت غذایی از اقشار کم درآمد جامعه ، از دوشنبه 21 آبان ماه عملیاتی شد.

    به این ترتیب، مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، تامین اجتماعی، بازنشستگان کشوری و لشکری، بازنشستگان صندوق فولاد و مستمری‌بگیران بنیاد شهید و سایر اقشار از جمله گروه‌های دریافت کننده بسته حمایتی شدند.

    در این مصوبه تاکید شد که همه کارکنان دولت براساس این مصوبه چه رسمی، پیمانی(براساس حکم کارگزینی)، قراردادی یا شرکتی باشند (براساس قرارداد) چنانچه قید شده باشد که زیر 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرند مشمول این طرح می‌شوند.

    براساس سیاست جبرانی دولت، تمام بیمه شدگان تامین اجتماعی در زمره دریافت کنندگان بسته حمایتی هستند و فرقی نمی‌کند که قراردادی باشند یا رسمی، فقط کافی است حقوق‌شان زیر 3 میلیون تومان باشد.البته فقط به سرپرست خانوار تعلق می گیرد و به حساب یارانه‌شان واریز می شود پس به دونفر بیمه شده در یک خانوار 2 بار بسته داده نمی شود.لذا از 13 میلیون بیمه شده ممکن است به نصف افراد تعلق گیرد و سایر افراد خانواده در سایر گروه ها مشمول دریافت بسته شوند.

    همچنین این اطلاعات براساس ساختار خانوار هدفمندی یارانه ها انجام شد.

    مرحله اول واریزی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بود که در زمان معین انجام شد.در این طرح  به ازای هر خانوار و بر حسب بعد خانوار از 100 تا 300 هزار تومان، کارت یارانه سرپرست خانوار شارژ شد. این خانوارها می‌توانستند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح، اقدام به خرید اقلام متنوع مواد غذایی مورد نیاز خود کنند.

    کالاهای هدف این طرح شامل مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، برنج، حبوبات، روغن و سایر مواد خوراکی مورد نیاز خانوارها بود و فروشگاه رفاه، فروشگاه اتکا، فروشگاه افق کوروش، فروشگاه هفت، فروشگاه امکان، فروشگاه اسکاد، فروشگاه فرهنگیان، فروشگاه جانبو، تعاونی مصرف محلی، تعاونی روستایی کشور فروشگاه‌های طرف قرارداد بودند.

    مرحله دوم برای کارمندان دولت بود که برای از آنها از جمله آموزش و پرورش به درستی اعمال شد.

    پس از آن چندی با تاخیر، بسته حمایتی بازنشستگان نیز به حساب مستمری‌شان واریز شد اما بسته کارگران و شاغلان تامین اجتماعی با اما و اگر مواجه شد.

    اما و اگرهایی که بیشتر منوط به تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه شد.

    به همین دلیل پس از کش و مکش فراوان، سازمان برنامه،  1450میلیارد تومان برای واریز بسته حمایتی کارگران مشمول تأمین اجتماعی اقدام کرد و مسئولان سازمان تامین اجتماعی ظرف 2 تا 3 روز واریزها را آغاز کردند.

    طی این مدت، شمار بیمه شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی طبق اعلام مسئولان، به 6 میلیون و 150 هزار نفر رسید و قرار بود عملیات واریز این مبالغ از سوی 28 بانک عامل انجام شود که تا شب گذشته برای چهار میلیون و 653 هزار و 253 بیمه شده انجام شد و طبق گفته معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی با حل مشکل بانک ملی، شب گذشته نیز یک میلیون و 500 هزار نفر باقی مانده نیز مبالغ حمایتی را دریافت کردند و به این ترتیب عملیات واریز به اتمام رسید.

    با این وجود و 4 روز پس از پایان بسته حمایتی هنوز خیلی از افراد می‌گویند مبلغی به حسابشان واریز نشده است درحالی که مسئولان سازمان تأمین اجتماعی گفته‌اند بیمه‌شدگان می‌توانند سوالاتشان را در مورد این بسته با شماره 1420 در میان بگذارند یا با ارسال کد ملی خود به سامانه پیامکی 10001420 از دریافت یا عدم دریافت بسته حمایتی باخبر شوند.

    طی تماس های گرفته شده با سامانه 1420 گلایه بسیاری از مردم این بوده که مثلا ممکن است در سیستم نام‌نویسی متمرکز تامین اجتماعی، نام‌نویسی‌شان انجام نشده یا اینکه استعلام گرفته می شود و نحوه پرداختی آنها مشخص می شودبوده است، خیلی ها نمی دانند با وجود حساب یارانه‌ جدا آیا به آنها بسته تعلق می‌گیرد یا خیر،یا با وجود درآمد کمتر از 3میلیون اما بسته به آنها تعلق نگرفته است.

    همینطور بسیاری از بیمه شدگان گلایه دارند که به دلیل حذف بی حساب و کتابشان از یارانه،بسته ای نگرفته اند در حالی که حقوق زیر 3 میلیون تومان می گیرند.

    رحیم اردلان، معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی در این باره می گوید: آمار افرادی که اطلاعاتشان را در اختیار داشتیم شش میلیون و 150 هزار نفر بودند که از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها، شماره حسابشان در اختیار ما قرار گرفته بود که عینا به بانک‌ها اعلام کردیم.

    وی معتقد است: اگر شخصی احساس کرد مشمول دریافت بسته است یعنی سابقه بیمه پردازی طی هفت ماه گذشته داشت و دریافتی‌اش زیر سه میلیون تومان است اما بسته به حسابش واریز نشده، می‌تواند علت را از طریق تلفن گویای 1420 جویا شود و موارد را گزارش دهد، البته قرار بود که وزارت رفاه سامانه#4*4* را فعال کند که آن هم باید طی امروز و فردا فعال شود؛ البته اطلاع دقیقی در این باره ندارم و وزارت تعاون باید در این زمینه پاسخگو باشد.

    اردلان می گوید: اگر امکان حل مشکل باشد حل می‌کنیم  ما در حال جمع‌آوری این مسائل هستیم و به وزارت رفاه مسائل را انتقال خواهیم داد و قطعاً آنها هم با سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشکلات را در جریان می‌گذارند که این طیف از مردم دریافت نکرده‌اند اگر امکان تأمین مجدد باشد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

    وی ادامه می دهد: آخرین لیستی که به ما داده بودند از تاریخ اول فروردین 97 تا پایان مهر 97 بوده که تا آن زمان افرادی که بیمه شده بودند اسم‌شان به ما داده شده حالا چنانچه افرادی هستند که شرایط دریافت بسته را دارند ولی دریافت نکرده‌اند با 1420 تماس بگیرند ما بررسی می‌کنیم.

    این درحالی است که شماره تماس 1420 ظرف 72 ساعت گذشته به دلیل تماس های فراوان،در دسترس نیست و در نتیجه جوابگوی سوالات مردمی نمی تواند باشد.

    حال باید منتظر باشیم تا ببینیم به گلایه مشمولان تامین اجتماعی در گام سوم بسته حمایتی چگونه پاسخ داده خواهد شد.

    گام چهارم برای گروه دیگر اقشار خواهد بود که شامل خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 30 میلیون ریال در گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان، رانندگان بین‌شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و دیگر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.

    البته در این بین بسته حمایتی به برخی از مشمولان گروه چهارم مانند بیمه شدگان عشایر و روستاییان داده شده است.

    برچسب ها