عصر خودرو

پیش‌بینی وضعیت معاملات پتروشیمی بعد از توافق هسته‌ای

عصر بازار: به گفته کارشناسان بورس کالا،‌ کاهش محدودیت معاملات در بورس کالا، می‌تواند معاملات پتروشیمی را پس از توافق با رونق زیادی روبرو کند.

پیش‌بینی وضعیت معاملات پتروشیمی بعد از توافق هسته‌ای
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، حسن رضایی‌پور، مدیر عامل کارگزاری اقتصادبیدار گفت:‌توافق هسته‌ای قطعا در مواردی که در بورس کالا معامله می‌شود و به خصوص آن محصولاتی که قیمت‌هایشان به نوعی از هزینه‌های وارداتی مثل کارمزد نقل و انتقال پول تابعیت می‌کرد،‌ تاثیر زیادی دارد. البته امکان دارد در کوتاه مدت شاهد ریزش قیمت‌ها و رکود بازار باشیم، اما هرچه جلوتر برویم، تقاضای مواد اولیه برای تولید زیاد خواهد شد و در نتیجه بازار گردش مالی خود را پیدا می‌کند.

    او افزود: البته پس از توافق بیشترین رونق در رینگ صادراتی به وجود می‌آید. پیش از این مهم‌ترین معضل، ‌نقل و انتقال پول در رینگ صادراتی برای مشتریان خارجی بود که مانع از فعالیت آنها می‌شد و شرکت‌ها مجبور بودند از طریق کشورهای واسطه‌ مانند روسیه، هند و امارات این کار را انجام بدهند، اما برداشته شدن تحریم‌ها،‌ تبادل کالایی را آسان‌تر می‌کند.

    رضا مناجاتی، مدیرکالایی کارگزاری صنعت و معدن نیز در این باره گفت: حجم معاملات بورس کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش قابل توجهی روبرو شده‌است. علت این کاهش تقاضا تا به حال بلاتکلیف بودن نتیجه مذاکرات برای فعالان این بازار بود.

    او افزود: تاثیر این توافق در بورس کالا مدت‌ها صرفا تاثیر روانی خواهد بود، زیرا قیمت‌های داخلی تحت تاثیر دلار است و حتی اگر قیمت دلار هم کاهش پیدا نکند، ‌به دلیل تصور کاهش قیمت دلار‌،‌ افراد تصور می‌کنند قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. اما باید توجه کرد که برای مشاهده تاثیر واقعی توافق باید تا شهریور منتظر ماند که این عملیات در مجلس ایران و کنگره آمریکا قطعی شود،‌ پس از این پروسه هم،‌ حداقل یک سال تا 1.5 سال زمان لازم است که تاثیرات واقعی این توافق در بازار سرمایه هویدا شود.

    معاملات پتروشیمی بعد از توافق در بورس کالا
    مناجاتی خاطرنشان کرد:‌ پتروشیمی‌ها یکی از حاشیه‌دارترین محصولات ارائه شونده در بورس کالا هستند. مطمئناً حجم معاملات این گروه‌ها بعد از توافق افزایش پیدا می‌کند، زیرا بحث صادرات آنها جدی تر مطرح می‌شود.

    رضایی‌پور درباره عدم استقبال پتروشیمی‌ها برای معامله در بورس کالا گفت: دلیل اصلی این که پتروشیمی‌ها از بورس کالا استقبال نمی‌کنند،‌ محدودیت‌های قیمتی برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا و سهمیه‌بندی کالاهاست که از زمان آغاز تحریم‌ها در بورس کالا مطرح شده‌بود. به همین دلیل فروشنده‌هایی که قیمت کالاهای آنها در بازار بالاتر از قیمت مصوب در بورس کالا بود،‌ به دلیل هزینه‌هایی که برای شرکت‌ها وجود داشت، ترجیح می‌دادند به جای استفاده از مزیت‌های بورس کالا، کالاها را بازار آزاد عرضه کنند.

    مدیرعامل کارگزاری اقتصادبیدار اظهار‌ کرد: از طرف دیگر برخی از تولیدکنندگان، ‌به واسطه نداشتن توان مالی مناسب و این که شرایط آنها ایجاب می‌کرد قسمتی از نقدینگی را از دلال‌ها و واسطه‌گران تامین کنند،‌ مجبور بودند برای معامله به بازار آزاد برود،‌ که البته این موضوع با ورود نقدینگی جدید به بازار حل می‌شود. نکته دیگر سهمیه‌بندی‌هایی بود که تولیدکنندگان را ناراضی می‌کرد و باعث می شد کالای مورد نیاز برای تولید به آنها نرسد. بنابراین اگر بخواهیم این پروسه به روال سابق برگردد، اجباری کردن عرضه کنندگان،‌ برای حضور در بورس کالا چاره خوبی نیست، تنها راه حل این است که بورس کالا به جای نهاد توزیع کننده کالا، تبدیل به یک بورس کالای بدون محدودیت و سهمیه‌بندی شود که پتروشیمی‌ها هم بتوانند از این بازار استفاده کنند و تولیدکندگان و مصرف کنندگان هم از این بازار منتفع شوند.

    برچسب ها