عصر خودرو

دولت سکان بازار ارز را به دست می‌گیرد

عصر بازار- بازار متشکل ارزی به زودی راه‌اندازی می‌شود و در صورت اجرای درست این بازار، بساط دلالان از بازار ارز برچیده خواهد شد و دولت سکان بازار ارز را در دست خواهد گرفت.

دولت سکان بازار ارز را به دست می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، در شرایط حساس سیاسی و اقتصادی، همواره حاشیه گریبان بازار ارز را گرفته و نوسان‌های ناگهانی و افزایش قیمت‌های لجام گسیخته، آرامش بازار را برهم زده و از سوی دیگر، مردم نیز علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در بازار ارز پیدا می‌کنند.

    یکی از مهم‌ترین معضلاتی که بازار ارز با آن دست و پنجه نرم کرده، حضور فعال دلالان و قدرت آن‌ها در این بازار است و با وجود اینکه بارها برخوردهایی با آن‌ها انجام شده، اما کماکان این موضوع ادامه دارد؛ تا جایی که در شرایط حساس، بسیاری از این دلالان به عنوان بازی‌گران اصلی بازار ارز وارد عمل شده و حتی با ایجاد تاثیرات روانی بر بازار، قیمت‌ها را تغییر می‌دهند.

    در همین راستا، بانک مرکزی در این دوره به دنبال ایجاد بازار متشکل ارز است تا بتواند بازیگران اصلی را از دلالان به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز تغییر دهد.

    شورای پول و اعتبار، 18 دی‌ماه مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی را تصویب کرد تا بر اساس این مصوبه، به‌منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، بازار متشکل معاملات ارزی تشکیل ‌شود و ارزها در آن به‌طور نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن، در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

    حسن معتمدی، رییس پیشین بانک اقتصاد نوین درباره تاثیرات این بازار با بیان اینکه بازار متشکل ارزی در واقع یک بورس است که سازوکارها طوری در آن طراحی شده که هم خرده‌فروشی و هم عمده فروشی را دربرمی‌گیرد، به ایسنا گفته بود: این طرح قبلا نیز در قالب یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده است.

    وی با اشاره به ویژگی‌های یک بازار متشکل ارزی، گفت: این بازار در واقع عملیاتی و سامانه‌ای است و یک سامانه برخط عملیاتی ایجاد می‌شود که این سامانه ارزی در واقع بین‌ بانکی است و به افراد و معامله‌گران نیز اجازه خرید و فروش ارز را می‌دهد.

    این کارشناس بانکی با بیان اینکه در این بازار معاملات عمده و بزرگ بین بانک‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: در این میان خرده‌فروشی‌های ارز نیز دست صرافی‌هاست و خود صرافی‌ها اگر بخواهند معاملات بزرگ انجام دهند، با بانک‌ها این معاملات را انجام می‌دهند.

    معتمدی با بیان اینکه در این بازار باید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که رقابت و مدیریت ایجاد شود، اظهار کرد: این بازار در این صورت می‌تواند به ثبات نرخ ارز کمک کند و وارد چارچوب مشخصی خواهد شد.

    وی با اشاره به اهمیت این بازار درجهت کمک به صادرات، واردات و تولید، گفت: صادرکننده‌ها در این بازار می‌توانند ارز خود را به راحتی بفروشند و طبیعتا واردکننده نیز مشکلی برای تامین ارز خود نخواهد داشت و می‌توانند ارز موردنیاز خود را از طریق این بازار تامین کنند.

    اما چندی پیش، پناهی، معاون ارزی بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این بازار بازیگران اصلی، صرافان و بانک‌ها هستند و معاملات ارزی به شکل نقدی انجام می‌شود.

    حال بنا بر خبرهای رسیده، زیرساخت‌های ایجاد بازار متشکل ارزی در حال کامل شدن است و این بازار به زودی راه‌اندازی می‌شود و آن‌طور که کارشناسان می‌گویند با راه‌اندازی این بازار، عملا افسار کار از دست دلالان گرفته شده و بازیگران اصلی بازار ارز، بانک‌ها و صرافی‌ها خواهند بود که به این شکل دولت می‌تواند تا حد زیادی، قیمت دلار را کنترل کند.

    از سوی دیگر، در صورتی که پشتوانه این بازار، بانک‌ها باشند، با توجه به منابع ارزی آن‌ها، بازار ثبات بیشتری پیدا می‌کند و مردم نیز می‌توانند برای تامین ارز موردنیاز خود از طریق این بازار عمل کنند و اگر این بازار به شکل درست ایجاد شود، بساط دلالان تا حد زیادی جمع خواهد شد.

    برچسب ها