عصر خودرو

برگزاری اجلاس داووس در میان افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی

عصر بازار- بزرگترین گردهمایی سالانه‌ ثروتمندان و قدرتمندان جهان در داووس امسال در حالی برگزار می‌شود که چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی تیره و تار است.

برگزاری اجلاس داووس در میان افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در آستانه برگزاری اجلاس داووس در سوئیس صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های ماه اکتبر خود را اصلاح کرده و گفته است که وضعیت اقتصادی در جهان چندان به‌سامان نیست.

    "بعد از دو سال رشد مناسب، آهنگ رشد اقتصاد جهانی در حال کند شدن است و ریسک‌های اقتصادی در حال افزایش هستند،" این را مدیر صندوق بین‌المللی پول کریستین لاگارد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، اما وی در عین حال ریسک یک رکود فراگیر مانند سال 2008 را منتفی دانست.

    لاگارد ولی هشدار داد که احتمال یک افت شدید در رشد جهانی نسبت به گذشته افزایش یافته و سیاستگذاران را تشویق کرد تا آماده یک رکود نسبی باشند.

    گزارش چشم‌انداز جهانی اقتصاد که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد که صندوق، پیش‌بینی‌های خود را برای رشد اقتصاد جهانی برای سال‌های 2019 و 2020 به ترتیب 0.2 درصد و 0.1 درصد کاهش داده است. صندوق انتظار دارد که اقتصاد جهانی در سال جاری 3.5 و در سال آتی 3.6 درصد رشد کند.

    کارشناسان معتقدند رشد آهسته اقتصاد جهانی ناشی از اتفاقات مختلفی است که در سرتاسر جهان در حال وقوع است  که می توان در این میان به جنگ تجاری چین و آمریکا ، بحران برگزیت در انگلستان و نشانه‌های ضعف اقتصادی در اروپا اشاره داشت.

    رویترز در این میان به اقتصاد شکننده اروپا اشاره داشت و بیان کرد؛ اقتصاد آلمان در یک تا دو سال آینده از استانداردهای جدیدی که در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت خودروها وضع شده زیان خواهد دید؛ همین طور اقتصاد ایتالیا نیز به دلیل اختلاف نظرهایی که رُم با اتحادیه اروپا بر سر بودجه دارد تحت فشار است.

    از سوی دیگر، در تحقیقاتی که اخیرا توسط نهاد پی‌-دبلی-سی انجام شده، حدود 29 درصد از مدیران عاملی که مدیریت شرکت‌های بزرگ جهانی را به عهده دارند پیش‌بینی کرده‌اند که رشد اقتصادی در جهان ظرف یک سال آینده کاهش خواهد یافت. این بیشترین اظهار نظر منفی از سمت مدیران از سال 2012 تا کنون بوده است. بیش از 1400 مدیر ارشد در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

    پیش‌بینی‌های منفی در آمریکا نیز در اقتصاد جهانی تأثیرگذار بوده است تا جایی که فدرال رزرو آمریکا پس از کند شدن آهنگ رشد اقتصادی در چین تصمیم گرفت چرخه‌ افزایش نرخ بهره خود را متوقف کند. پیش‌بینی رشد اقتصادی در آمریکا برای سال 2019 حدود 2.5 درصد است. این پیش‌بینی تحت تاثیر گزارشاتی است که می گوید رشد اقتصادی چین در سال 2018 به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به سه دهه گذشته رسیده است.

    در نظرسنجی که رویترز انجام داده ژاپن نیز احتمال دارد به زودی دچار مشکلات شدید شود. به گزارش رویترز احتمال دارد اقتصاد ژاپن، به دلیل فشاری که دولت به بانک مرکزی وارد می کند تا طرح محرک بزرگ اقتصادی (تزریق پول به اقتصاد) را ادامه دهد، وارد رکود جدیدی شود.

    برچسب ها