عصر خودرو

افت بازار با چاشنی هیجان

عصر بازار- بورس اوراق بهادار پس از چند هفته تعادل، دیروز با کاهش ۲/ ۲ درصدی شاخص کل تن به سنگین‌ترین افت خود از دهم آذرماه داد.

افت بازار با چاشنی هیجان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، معامله‌گران که از روز شنبه تحت تاثیر شایعات مربوط به تنش‌های سیاسی به‌خصوص احتمال خروج ایران از توافق برجام شاهد افزایش عرضه‌ها بودند، فشار عرضه‌های سنگین را در ابتدای معاملات دیروز در نمادهای بانکی و خودرویی تجربه کردند که این مساله با تشکیل صف‌های فروش در نماد بانک‌های ملت و تجارت و همچنین نمادهای ایران خودرو و سایپا در بازار نمود بیشتری یافت. با تشکیل صف‌های فروش در این نمادها که ناشی از عدم تحقق انتظارات بازار در گزارش‌های 9ماهه این شرکت‌ها بود، هیجانات منفی بقیه نمادها را نیز درگیر صف‌های فروش کرد و حتی شرکت‌های پالایشی، معدنی –فلزی و پتروشیمی به‌رغم گزارش‌های مطلوبشان با افزایش عرضه مواجه شدند و در نهایت شاخص سهام تن به افت 3 هزار و 652 واحدی داد. دیروز شاخص با این کاهش به رقم 161هزار و 922واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با کاهش 618 واحدی عدد 28 هزار و 716 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 4056 واحدی به رقم 176 هزار و 389 واحد دست یافت. تغییر مالکیت روزانه بورس تهران نیز بعد از 11 روز متوالی غلبه حقیقی‌ها در سمت خرید، به سمت معامله‌گران عمده بازار چرخید. به این ترتیب 82میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.

    در بازار دیروز زمان قطعی عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان مشخص شد. در پی برگزاری جلسه معارفه تأمین سرمایه لوتوس پارسیان فردا، 500 میلیون سهم «لوتوس» با محدوده قیمتی 195 تا 205 تومانی هر سهم در بازار دوم معاملات بورس تهران روانه میز فروش می شود.در این رویداد سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی حداکثر 2000 سهم و با سرمایه 415 هزار تومانی تعیین شده که با توجه به تجارب گذشته و استقبال متقاضیان، این سهمیه تغییر خواهد کرد. در بازار دیروز در گروه برقی سازمان خصوصی‌‌سازی «آلومینیوم المهدی»را به «مپنا» داد. سازمان خصوصی‌‌سازی شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال را بدون برگزاری مزایده و از طریق مذاکره به شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) واگذار کرد.

    در گروه غذایی، شهد خوی دیروز از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد براین اساس سرمایه شرکت از مبلغ 201 میلیارد و 300 میلیون ریال به مبلغ 400 میلیارد ریال (99 درصد) از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی افزایش خواهد یافت.در گروه خودرویی نیز برنامه افزایش سرمایه ایران خودرو از محل تجدید ارزیابی زمین اعلام شد.هیات مدیره ایران خودرو در گزارش تفسیری مدیریت اعلام کرد برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین را در دستور کار دارد اما درصد آن مشخص نیست، ولی احتمالا بین 250 تا 500 درصد و در صورت تصویب، سال آینده عملی خواهد شد.

    در گروه خودرویی همچنین مدیرعامل جدید سایپا در اولین اظهارنظر، اقدام به اعلام اولویت‌های اصلی کرد و گفت: برنامه‌ها را اولویت‌بندی و بر اساس سیاست‌های وزارت صنعت اقدام خواهیم کرد. میرجواد سلیمانی که دیروز در رویدادی غیر‌منتظره جانشین محمدرضا سروش بعد از 4 ماه مدیریت شد در جلسه معارفه خود گفت: اولویت اول در سایپا، مشتری‌مداری است که در این زمینه مشکل داشتیم و باید با همت و تلاش در جهت رفع مشکل تاخیر در تعهدات تلاش کنیم و رضایت همه مشتریان را به‌دست آوریم. وی افزود: بحث دوم افزایش تیراژ تولید است و باید با همکاری زنجیره تامین بر اساس برنامه‌ریزی دقیق، تولید را افزایش و برنامه‌های سایپا و سیاست‌های وزارت صنعت را پوشش دهیم.سلیمانی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مشکل تنوع محصول است که باید با برنامه‌ریزی، نیاز مشتریان را برطرف کنیم. در این راستا با همکاری مرکز تحقیقات سایپا و دانشگاه‌ها در دو مبحث افزایش عمق داخلی‌سازی و تولید محصولات با تکنولوژی روز فعالیت خواهیم کرد.

    در این گروه همچنین مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل از شماره‌گذاری و تحویل 63 دستگاه اتوبوس درون‌شهری به سازمان اتوبوسرانی شیراز و در جریان بودن قراردادهای جدید خبر داد.مهدی یونسیان اعلام کرد: 63 دستگاه اتوبوس درون‌شهری تحویل‌ شد که آخرین محموله از تعهد تحویل محصولات در قرارداد شرکت ایران خودرو دیزل با سازمان اتوبوسرانی شیراز است که بخش عمده آن پیش از این تحویل شده و درحال فعالیت در خطوط اتوبوسرانی است.وی افزود: با وجود تکمیل قرارداد ایران خودرو دیزل با سازمان اتوبوسرانی شیراز، مذاکرات دیگری درخصوص امضای قراردادهای جدید و استفاده از سایر محصولات این شرکت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی در جریان است.

    این مقام مسوول خاطرنشان کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان عنصری کلیدی در راستای ارتقای سطح زندگی مردم باید مورد توجه قرار گیرد و شرکت ایران خودرو دیزل برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی و تولید محصولات مورد نیاز آمادگی کامل دارد.یونسیان ادامه داد: طبق آمارهای منتشره بیش از 17 هزار دستگاه اتوبوس درون‌شهری فرسوده در خطوط اتوبوسرانی درحال فعالیتند و ایران خودرو دیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده خودروهای تجاری با توجه به برخورداری از توان تولید محصولاتی با استانداردهای روز دنیا در طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی سهیم است.در این گروه همچنین در جریان جلسه روز گذشته مجلس، گزارش کمیسیون صنایع در مورد طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو مطرح شد که با موافقت 104 نماینده به تصویب رسید.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به رقم 565میلیارد تومان و در فرابورس به 464میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها