عصر خودرو

مرکز نوآوری آو افتتاح شد؛

آینده ای برای آژانس‌های تبلیغاتی

عصر بازار- مرکز نوآوری آو (AAV Innovation Center) عضو جدید خانواده dnaunion با حضور حسام زند حسامی، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب وکارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

آینده ای برای آژانس‌های تبلیغاتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از روزنامه فناوران اطلاعات،گروه dnaunion که در صنعت خدمات مدیریت بازاریابی، ارتباطات بازاریابی و تحقیقات بازار در ایران فعال است، در راستای هدف «توسعه کسب و کارهای کشور از مسیر توسعه صنعت مارکتینگ»، اقدام به راه اندازی «مرکز نوآوری آو» کرده است. به همین مناسبت، 30 دی ماه در نشستی خبری اهداف و چشم انداز این مرکز تشریح شد. ناصر پاشاپور نیکو، مدیرعامل گروه dnaunion، فریدون کورنگی، مدیرعامل مرکز شتابنده مپس (شریک تجاری استراتژیک مرکز نوآوری آو) و شایان شلیله، مشاور هیات مدیره dnaunion در این نشست حضور داشتند.

    ناصر پاشاپور نیکو در این نشست گفت: مرکز نوآوری آو با تاکید بر نوآوری، سعی در ایجاد و استفاده از سرویس های نسل آتی مارکتینگ با کمک افراد تکنولوژی محور و نوآور دارد. وی با بیان اینکه نزدیک به دو سال پیش، ایده مرکز نوآوری آو را بطور آزمایشی برای یکی از مشتریان گروه dnaunionاجرایی کردیم، افزود: در مرکز نوآوری آو؛ سه هدف را دنبال می کنیم که هدف ارتقای خدمات شرکت های تبلیغاتی و تحقیقات بازار  فعال در گروه  dnaunionیکی از این اهداف است. وی کمک استارتاپ های فعال در حوزه Adtech،Martech  و Market Research و آمادگی ارائه خدمات به روز به مشتریانی که خواهان دریافت سرویس های بهتر و انتقال به نسل آتی حوزه فعالیت خود هستند را دیگر اهداف این مرکز برشمرد. پاشاپور با بیان اینکه در مرکز نوآوری آو فقط در پی اصلاح اکوسیستم استارتاپ ها نیستیم، گفت: قصدمان کمک به شرکت های فعال در حوزه مارکتینگ و تبلیغات نیز است و در تلاش هستیم که نسل آتی شرکت های مارکتینگ و تبلیغات را پایه گذاری کنیم.  پاشاپور درباره علل افتتاح مرکز نوآوری آو در این شرایط اقتصادی گفت: بازار ایران کوچک تر شده و رقبای بزرگی از آن حذف شده اند. چنین شرایطی فضا را برای اجرای فعالیت های جدید مهیا می کند. از طرفی با توجه به شرایط پیش آمده صاحبان فکر نیز در دسترس هستند. البته در شرایط اقتصادی حال حاضر بسیاری از رقبای خارجی هنوز در مورد سرمایه گذاری در ایران دو دل هستند. ولی ما در ایران زندگی می کنیم و شرایط اقتصادی حال حاضر فرصت های مختلفی را ایجاد کرده است. وی افزود: برخی از برندهای ایرانی به محض خروج رقبای خارجی از ایران به فکر گسترش حوزه فعالیت خود افتاده اند. بنابراین اگر بازار 30 درصد کوچکتر شده باشد، 70 درصد باقی مانده و کسب وکارهای ایرانی باید بیش از حال حاضر محصول تولید و عرضه کنند. براین اساس بازار حال حاضر؛ شرایط سرمایه گذاری را دارد، چنین سرمایه گذاری ریسک های خاص خود را  نیز به همراه خواهد داشت. ریسک های که قبلا نیز وجود داشتند اما سرمایه گذاری برندهای خارجی آنها را پرخطرتر کرده بود.  مدیرعامل گروه dnaunion درباره همکاری با مرکز شتاب دهنده ی مپس نیز گفت: توافق نامه ای میان مرکز نوآوری آو و مرکز شتابنده مپس منعقد شده که طبق آن، مرکز نوآوری آو؛ استارتاپ های فعال در حوزه مارکتینگ حاضر در مرکز شتابنده مپس را حمایت و مپس نیز در حوزه تکنولوژی مرکز نوآوری آو را حمایت خواهد کرد.

    فریدون کورنگی مدیرعامل مرکز شتابنده ی مپس نیز در این در نشست گفت: نزدیک به سه سال است که درباره ایجاد جرقه های نوآوری و خلاقیت در بخش های مختلف زیست بودم فناوری و زیست بوم کسب وکار گفت وگو و تبادل نظر کرده ایم. مرکزنوآوری آو نتیجه جلسات متوالی است که در این زمینه داشته ایم. وی افزود: وقتی درباره یک زیست بوم صحبت کنیم، چندین مدل مطرح می شود. در مدل های که در ایران رایج است، تعدادی عوامل کنار یکدیگر قرار می گیرند، عواملی که مجبور هستند با یکدیگر تعامل داشته باشند. این مدل در طولانی مدت نتیجه بخش نیست. زمانی مدل به نتیجه می رسید که مشتری وجود داشته باشد تا از سرویس استارتاپ استفاده کند. مرکز نوآوری آو مشتری را در دسترس دارد و این موضوع قابلیت بزرگی است. تمامی زیست بوم های فعال در ایران و خارج از کشور به دنبال تماس با مشتریان هستند. باید مشتریانی باشند که از نوآوری استفاده کنند. مرکز نوآوری آو؛ این مشتریان را دارد و همین موضوع باعث تفکیک این مرکز نسبت به سایر مراکز می شود. بنابراین مشتریان باعث می شوند که نوآوری و خلاقیت مرکز نوآوری آو بکار گرفته شوند تا مسائل آنها حل شوند. گروه  dnaunionبا توجه به سابقه فعالیت خود یک کانال شفاف میان مرکز نوآوری آو و کسب وکارها ایجاد می کند. در این حالت جوانان با چشم باز وارد این حوزه شده و با فراغ بال و بدون دغدغه یافتن مشتری برای نوآوری خود در مرکز نوآوری آو فعالیت می کنند. کورنگی در پایان گفت: کسانی که گندم کاشته و سود آنی را بدست آورده اند، مملکت را نساخته اند، کسانی که گردو کاشته و در پی سرمایه گذاری بلند مدت هستند، مملکت را ساخته و آن را آباد کرده اند. در حال حاضر فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در مراکز شتابنده ایجاد شده است، چون بسیاری از کسب وکارهای ایرانی متوجه شدند که می توانند از خدمات ارزش آفرین های ایرانی استفاده کنند.

    شایان شلیله مشاوره هیات مدیره گروه dnaunion نیز گفت: مراکز شتابنده بسیاری در ایران فعالیت می کنند. بسیاری از این مراکز عمومی و کل صنعت را رصد و خدمات عمومی ارائه می کنند. معمولا منتورهای حاضر در این مراکز نیز تخصص یک حوزه از بازار را ندارند اما راه اندازی مرکزی تخصصی توسط گروهی که سالها  سابقه فعالیت در حوزه مارکتینگ را دارد و کاملا با این حوزه آشنا هستند، بسیار حائز اهمیت است. وی افزود: مرکز نوآوری آو کمک می کند که تبلیغات و مارکتینگ پیوند محکمی با محصول مشتریان داشته باشند. در نظر داشته باشید که اکثر کسب وکارها در پی تولید و معرفی محصول هستند، حال هر چقدر ارتباط با مشتریان عمیق تر باشد، استارتاپ ها بهتر عمل خواهند کرد. مرکز نوآوری آو به دلیل ارتباطات گسترده با مشتریان و کسب وکارها می تواند، محصولی را خلق کند که گروه مخاطبان بسیاری از آن بهره برداری کنند. اتفاقی که در سایر مراکز رخ نداده و استارتاپ ها مجبور هستند که با همکاری با هر مشتری مسیری تازه ای  را تعریف کنند. شلیله با بیان اینکه از نمایشگاه الکامپ نزدیک به 70 استارتاپ مرتبط با حوزه کار مرکز نوآوری آو مورد بررسی قرار گرفته اند، گفت: در حال حاضر دو تیم در مرکز نوآوری آو مستقر شده اند. چندین تیم دیگر نیز در حال بررسی هستند و به زودی شرایط همکاری با آنها فراهم خواهد شد. شلیله افزود: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم، فضای کاری مرکز نوآوری آو است. فضای کاری به یک شرکت از گروه محدود نشده و تمامی شرکت های فعال در dnaunion امکان دارد، فضای برای کار صاحبان ایده باشند. افراد نوآور و صاحب ایده به خاطر دامنه ارتباطات مرکز نوآوری آو با گروه مشتریان و کسب وکارهای وسیع می توانند آن را انتخاب کنند. مرکزی که به گروهی تخصص متصل است و برای بهتر شدن خدمات و سرویس های کسب وکار نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. گفتنی است که افراد فقط با داشتن ایده خلاق و نوآور در حوزه Adtech، Martech و Market Research حتی بدون داشتن تیم نیز می توانند از خدمات مرکز نوآوری آو استفاده کنند. بر اساس این گزارش، در مجموع خدمات مرکز نوآوری آو را می توان در 6 بند به این شرح خلاصه کرد: یک: سرمایه گذاری بر ایده های خلاقانه و نوآورانه  استارتاپی با رویکرد تکنولوژی در حوزه های مارکتینگ، تبلیغات و تحقیقات بازار. دو: تعریف خدمات جدید با رویکرد تکنولوژی و نوآوری  پس از شناسایی نیاز کسب وکارها. سه: ارائه مشاوره به مشتریان و صاحبان برند در بکارگیری روش های نوین تکنولوژی و نوآوری. چهار: کمک به مشتریان و صاحبان برند در بکارگیری تکنولوژی های نو در درک عمیق نیازهای مصرف کنندگان. پنج: ارائه مشاوره در زمینه  انتقال خدمات فعلی به خدمات نسل آتی. شش: برگزاری رویدادهای متناسب در حوزه فعالیت.