عصر خودرو

نخستین محموله تجاری از بندر نینگو چین وارد منطقه آزاد انزلی شد

عصر بازار- با حضور استاندار گیلان در منطقه آزاد انزلی نخستین محموله تجاری از مبدا بندر نینگو چین به صورت حمل و نقل ترکیبی وارد مجتمع بندری کاسپین شد.

نخستین محموله تجاری از بندر نینگو چین وارد منطقه آزاد انزلی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، با دستور استاندار گیلان و با حضور معاون مناطق آزاد کشور و رییس هیات مدیره مدیرعامل منطقه آزاد انزلی عملیات تخلیه کالاهای حمل شده از بندر نینگو چین در بندر کاسپین آغاز شد.

    «مصطفی سالاری» در حاشیه مراسم ورود اولین محموله تجاری از بندر نینگو چین به بندر کاسپین در جمع با خبرنگاران، این اتفاق را برای کشورمان بسیار مبارک ارزیابی کرد و گفت: این محموله از طریق قطار از کشور چین و سپس قزاقستان و نیز در ادامه از  بندر آکتائو به صورت دریایی بندر کاسپین حمل شده است.

    وی کریدور جدید تجاری چین-قزاقستان-ایران را یک فرصت برای ایران اسلامی عنوان کرد و با تقدیر از تلاشهای سازمان منطقه آزاد انزلی برای فعالسازی این کریدور اظهار کرد: محدودیت های جدی که بعضاً بنادر جنوبی با آن مواجه می شوند در این مسیر وجود ندارد.

    نماینده عالی دولت در گیلان حمل کالا از این مسیر را یک ظرفیت بزرگ برای بنادر شمال کشور دانست و افزود: امیدواریم بتوانیم ظرفیت تجارت خارجی شامل صادرات و واردات را از طریق کریدور جدید افزایش و در تکمیل آن انتقال محموله ها به دیگر کشورها در سمت شمال و غرب را توسعه دهیم تا شاهد مثبت تر کردن تراز تجاری کشور باشیم.

    استاندار گیلان با بیان اینکه بنادر کاسپین، انزلی و آستارا می توانند نقش جدی تر و سهم بیشتری در تجارت خارجی ایفا کنند گفت: خوشبختانه این آمادگی در بین بنادر گیلان روز به روز در حال افزایش و توسعه است.

    وی با اشاره به اینکه حمل کالا در مسیرهایی همچون چین به قزاقستان متکی به جاده نیست، افزود: حمل کالا در این مسیر از طریق خط آهن به بنادر متصل می شود.

    سالاری به نقش موثر تکمیل خط ریلی رشت-انزلی در کاهش هزینه و سهولت جابجایی کالاها اشاره و خاطرنشان کرد: با این اقدام رغبت صاحبان کالاها در استفاده از این مسیر افزایش می کند.

    وی تکمیل راه آهن رشت-آستارا را نیز در فرآیند جابجایی کالا مهم ارزیابی کرد و گفت: اولویت ها جابجایی کالاها براساس ارزان بودن، به ترتیب حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی است که به حداقل رسیدن بخش جاده‌ای با اتصال به خط ریلی توسعه تجارت گیلان را به دنبال دارد.

    وی اظهار کرد: تکمیل کریدورها مزیت رقابتی را تقویت می‌کند تا قیمت جابجایی کالا و مدت آن کاهش پیدا کند.

    گفتنی است محموله های قبلی این کریدور از مرکز و غرب چین به ایران حمل شده بود و اهمیت این محموله جدید به دلیل مبدا آن در شرق چین است که نشان دهنده مزیت این مسیر برای انتقال کالا از چین به ایران نسبت به مسیرهای فعلی است.

    مزایای کریدور جدید ایران و چین که پس از چندین سال پیگیری از سوی منطقه آزاد انزلی راه اندازی شده در گسترش مبادلات دو کشور و توسعه تجارت در دریای خزر بسیار حائز اهمیت است و نسبت به مسیر های موجود از طریق دریای زرد، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب ، در کاهش مدت زمان و کاهش هزینه ها تاثیر گذار است که این موضوع از مهم ترین ویژگی های این کریدور است و با توجه به اینکه منطقه آزاد انزلی نزدیک ترین منطقه آزاد به پایتخت بوده کالاهای وارداتی در کوتاه ترین زمان ممکن در پایتخت توزیع می شود.

    مسیر ترانزیتی چین(اروم چی)، قزاقستان (بندر آکتائو)،ایران (بندر کاسپین) به منظور ایجاد مسیرهای جدید ترکیبی میان ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی، افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در دریای خزر است و با شروع فعالیت این کریدور امکان ترانزیت 10 میلیون تن کالا فراهم شده است.

    نینگبو شهری در شمال شرقی استان ججیانگ چین در 25 کیلومتری دریای شرقی چین و به عنوان یکی از بنادر صنعتی و تجاری مهم این کشور از قرن هفتم تا به امروز شناخته می شود و آن را نمونه کوچکی از شهر شانگهای در اقتصاد چین قلمداد می کنند و بندر نینگبو از لحاظ توان عملیاتی در ارسال محموله های بازرگانی رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است.

     

    برچسب ها