عصر خودرو

شروع مثبت فرابورس در آغاز هفته

عصر بازار- فرابورس ایران، معاملات هفته جاری را در حالی آغاز کرد که پیشتازی نیروی تقاضا نسبت به عرضه در دقایق ابتدایی بازار سهام محسوس بود. روز گذشته بالغ بر سه میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از ۷۴۵ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس دست به دست شد که حاکی از افزایش ورود نقدینگی نسبت به روزهای اخیر کاری است.

شروع مثبت فرابورس در آغاز هفته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، همزمان با بهبود روند معاملات در بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت خام، سهامداران با تمایل بیشتری نسبت به تقاضا شروع به معامله کردند. امری که شاخص کل این بازار را در مسیری افزایشی قرار داد که در میانه روز متعادل شد. به این ترتیب، شاخص کل با افزایش نزدیک به 20 واحد، وارد کانال دو هزار واحدی شد و سطح 2003 واحدی را در اختیار گرفت. این بیشترین مقداری است که آیفکس از دوازدهم آبان ماه تجربه کرده است. شرکت پتروشیمی زاگرس، سهامی بود که بیشترین اثر فزاینده را بر نماگر بازار وارد کرد و حدود هفت واحد به ارتفاع آن افزود. «زاگرس» شنبه هفته جاری، به دنبال معاملات پررونق متانول در بازارهای وارداتی آسیا و افزایش قیمت این محصول، با اقبال سهامداران حقیقی مواجه شد. تولید نیروی برق دماوند و نیز پالایش نفت شیراز از دیگر سهامی بودند که منجر به رشد هرچه بیشتر شاخص کل شدند و در مجموع افزون بر هفت واحد دیگر به نماگر مزبور افزودند. در مقابل سهامی ذوب‌آهن اصفهان با اثر کاهنده تقریبا سه واحدی خود، اندکی از پیشروی بیشتر آیفکس جلوگیری کرد.
    رصد بازار اول و دوم

    روز گذشته در بازار اول و دوم نزدیک به 349 میلیون سهم به ارزش بیش از 137 میلیارد تومان معامله شدند. بیش از نیمی از این نقدینگی در معاملات صنایع عرضه برق و گاز، هتل و رستوران و همچنین فلزات اساسی رقم خورد. در این میان، صنعت عرضه برق و گاز با گردش نقدینگی بیش از 28 میلیارد تومان صدرنشین بود. عامل اصلی اقبال سهامداران، به ویژه حقیقی‌ها از صنعت مزبور به پیشنهاد وزیر نیرو و رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درباره بازپرداخت تسهیلات ارزی بخش خصوصی برمی‌گردد که طی آن خرید تضمینی برق با 5/ 2 برابر قیمت سال 97 به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه شد. همچنین در نامه اخیر وزیر نیرو مبنا قرار دادن دلار 4200 تومان برای بازپرداخت بدهی ارزی مورد تاکید قرار گرفت که همراه با اخبار جدید منجر به معاملات پررونقی در نمادهای برقی به‌خصوص، تولید برق ماهتاب کهنوج شد. «بکهنوج» با جذب نقدینگی بیش از 27 میلیارد تومان، پرمعامله‌ترین نماد بازار اول و دوم شناخته شد. رشد تقاضا در نماد مزبور به قدری بود که پس از اتمام روز کاری نیز ادامه یافت و صف خرید بیش از سه میلیارد تومانی را رقم زد.  استقبال معامله‌گران از بازار دیروز، اکثر نمادهای معاملاتی را سبزپوش کرد که منجر به افزایش متوسط قیمتی 14 صنعت فرابورسی شد. صنعت هتل و رستوران با رشد شاخص نزدیک به هفت درصدی، پربازده‌ترین صنعت روز شناخته شد. سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی روز گذشته، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر افزایش سرمایه 100 درصدی از 300 میلیارد به 600 میلیارد تومان، از ابتدای معاملات روند افزایش قیمتی را تجربه کرد که در پایان روز، منجر به رشد چشمگیر بیش از هفت درصدی آن شد. از این رو، «سمگا» با کسب نقدینگی بیش از 25 میلیارد تومان و صف خرید بیش از چهار میلیارد تومانی روز معاملاتی خود را سپری کرد. از دیگر صنایع رشد یافته دیروز می‌توان به عرضه برق و گاز و سپس زراعت اشاره کرد که هرکدام افزایش متوسط قیمتی بیش از چهار درصدی را تجربه کرده بودند. صنایعی همچون محصولات پالایشی و پتروشیمی و همچنین استخراج کانه‌های فلزی نیز در میان صنایع مثبت قرار گرفتند. در مقابل، 11 صنعت فرابوس روز گذشته با چرخش به مدار منفی قیمت‌ها، متوقف شدند. پیمانکاری صنعتی با ثبت بیشترین زیان روزانه در قعر این رتبه‌بندی قرار گرفت.
    همگام با بازیگران

    شنبه هفته جاری بیش از 182 میلیون سهم به ارزش حدود 13 میلیارد تومان، از جانب سهامداران حقوقی به سوی سهامداران حقیقی جابه‌جا‌ شد. این دومین روز معاملاتی متوالی بود که بازار با حمایت معامله‌گران حقیقی روز کاری خود را پشت سر می‌گذاشت. صنایعی همچون عرضه برق و گاز و همچنین هتل و رستوران بنا به دلایلی که پیش‌تر اشاره شد، از بیشترین خالص خرید سهامداران خرد بازار برخوردار شدند. تغییر مالکیت صورت گرفته تنها در صنعت عرضه برق و گاز بیش از 14 میلیارد تومان محاسبه شد که نماد معاملاتی «بکهنوج» نقش مؤثری در حصول آن داشت. نماد معاملاتی «سمگا» نیز پس از «بکهنوج» در کانون توجهات سهامداران خرد قرار گرفت و با خالص خرید بیش از دو میلیارد تومانی آنها مواجه شد.در مقابل، مرور صنایعی که تحت حمایت سهامداران حقیقی معاملات خود را به سرانجام رساندند، نشانگر صدرنشینی گروه‌های فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی بود. در مجموع بیش از دو میلیارد تومان از سهام مزبور، از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهامداران حقوقی جابه‌جا‌ شد. در میان نمادها نیز پتروشیمی غدیر به‌عنوان انتخاب اول معامله‌گران حقوقی ثبت شد. «میدکو» و «مادیرا» نیز در مراتب بعدی قرار گرفتند.
    چه خبر از سایر بازارها؟

    روز گذشته، بازار اوراق تسهیلات مسکن در حالی‌که فشار عرضه آن کاهش یافته بود روز خود را به پایان رساند. از این رو در چنین روزی، افزایش قیمت اغلب سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن محقق شد. امری که در بازار مزبور قابل توجه بود نقدینگی کمتر از یک میلیارد تومانی آن بود که کاهش چشمگیری نسبت به روز چهارشنبه داشت. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیش از یک میلیون و 500 هزار ورقه به ارزش افزون بر 126 میلیارد تومان داد‌و‌ستد شد. در این میان، بیش از یک میلیون و 300 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش بیش از 107 میلیارد تومان معامله شد. شماری از اوراق در بازار بدهی با فشار فروش در مدار منفی قیمت قدم برداشتند که بیشترین افت قیمتی متوجه ورقه اسناد خزانه اسلامی به نماد معاملاتی «اخزا703» شد. در این روز، متوسط نرخ سود مؤثر با رشد آرام 2/ 0 واحد درصدی بر سطح 5/ 21 درصدی قرار گرفت.

    برچسب ها