عصر خودرو

مدیرعامل بورس انرژی عنوان کرد؛

لزوم حمایت از تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی

عصر بازار- مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اهمیت ذخایر نفت و گاز ایران در دنیا عنوان کرد: نظم در عرضه و تداوم حجم مشخصی از نفت خام در بورس انرژی می‌تواند به خریداران اطمینان کافی را ارائه دهد.

لزوم حمایت از تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی عصر امرو ز در کارگاه آشنایی با معاملات هیدروکربوری در بورس انرژی گفت: ذخایر نفت و گاز ایران از اهمیت ویژه‌ای در بازارهای بین‌المللی دنیا برخوردار است و این در حالی است که بخش اصلی توسعه در هر کشوری مبتنی بر درآمدهای نفتی است. 

    وی با اشاره به  اهمیت ظرفیت‌های حوزه انرژی به ویژه در بخش نفت و پتروشیمی عنوان کرد: در گذشته دیده می‌شد که امکان ورود عموم مردم و یا دستکم فعالان رسانه‌ای در حوزه معاملات نفتی وجود نداشته و حتی با فضایی بسته مواجه می‌شدند، این در حالی است که با عرضه نفت خام در بورس انرژی جمعی از متخصصان از حوزه معامله‌گری گرفته تا کارشناسی، می‌توانند وارد حوزه انرژی شوند. 

    وی افزود: اهمیت نفت هم‌اکنون به میان گفتمان جامعه آورده شده تا به این ترتیب هم‌پای با مسئولان از نظرهای کارشناسی و تحلیل‌های مختلف تأثیرگذار بتوان استفاده کرد. این در حالی است که با عرضه اخیر نفت خام در بورس انرژی، حتی به میان آمدن خبرگزاری‌های بین‌المللی را نیز در این حوزه شاهد بودیم. 

    حسینی با تأکید بر لزوم نظم در عرضه و تداوم آن و همچنین حجم مشخصی از محموله‌های نفتی در بورس انرژی برای پاسخگویی به نیاز مشتریان گفت: در حال حاضر نقشه تجاری مشخصی برای قانون مصوب کشور در مورد عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود ندارد، اما روند رو به رشد توسعه بورس انرژی و تداوم عرضه محصولات نفتی در این بازار موجب خواهد شد تا به تناسب اقدام‌های مختلف تعامل با رسانه‌ها نیز افزایش یابد. 

    به گفته وی، موضوع تدوین نقشه راه مشخص برای عرضه محصولات نفتی ایران در بورس در حالی از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه دنبال می‌شود که در مجلس نیز با تنظیم پیشنهادها و ایفای نقش پررنگ بورس انرژی تلاش شده تا در بودجه سال آینده کشور برنامه عرضه‌های منظم و متداوم با حجم مشخصی به منظور اطمینان دادن به خریداران تبیین و تصویب شود. 

    مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به طرح پیشنهادها برای توسعه بازار برق در بودجه سال 98 کشور عنوان کرد: کمیته انرژی مجلس در این زمینه خواستار ارائه گزارش‌های سه ماهه از سوی وزارت نیرو شده و می‌توان امیدوار بود که بازار برق به تدریج به سمت آزادسازی قیمت‌ها گام بردارد. 

    حسینی بر اهمیت راهبردی نفت در بورس تأکید کرد و گفت: در چین ذخایر انرژی در حالی محدود است که این کشور همچنان در بازار انرژی پیشروی می‌کند، جایگاه راهبردی بورس نفت در کنار منافع اقتصادی کشور می‌تواند پیوند ایران را با منطقه خاورمیانه افزایش داده و در کنار آن تعاملات را افزایش داد. در این زمینه راه‌اندازی بازار انرژی هرچند با تأخیر، اما هم‌اکنون به نقاط عطف خوبی رسیده و می‌توان از این پس شاهد ورود خریداران جدید به بازار انرژی برای سایر محصولات هیدروکربوری و حتی گاز مایع باشیم.

    در این کارگاه یک روزه ، محمد صالحی فر رئیس عملیات بازار فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در تسویه شرایطی نفت خام چه اقدامی برای تسویه با ارز دلار با توجه به نبود حساب ریالی در شرکت سپرده گذاری صورت خواهد کرفت؟پاسخ داد: در این روش شرکت سپرده گذاری تنها نسبت به 20 درصد وجه ریالی تسویه متعهد است و 80 درصد مابقی وجه ارزی معامله از سوی وزارت نفت  به حساب های خارجی نزد بانک مرکزی واریز می شود، بنابراین در این روش پیش پرداخت باید فقط ریالی باشد.

    برچسب ها