عصر خودرو

وعده‌ها و اتهامات تکراری فرانسه در سومین سالگرد اجرایی شدن برجام

عصر بازار- دولت فرانسه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه به مناسبت سومین سالگرد اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران صادر کرده به تکرار وعده‌ها و اتهامات گذشته پرداخته است.

وعده‌ها و اتهامات تکراری فرانسه در سومین سالگرد اجرایی شدن برجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، دولت فرانسه، به عنوان یکی از دولت‌های اروپایی طرف ایران در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) امروز چهارشنبه به مناسبت سومین سالگرد اجرایی شدن این توافق بیانیه‌ای صادر کرد.

    فرانسه با تکرار ادعای «حمایت کامل از برجام»، این توافق هسته‌ای را «عنصری کلیدی از نظام عدم اشاعه و عاملی مهم برای امنیت بین المللی و منطقه‌ای» توصیف کرده و گفته پاریس تا زمانی که ایران به کلیه تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد به حمایت از آن ادامه خواهد داد.

    در این بیانیه که متن آن روی وب‌سایت سفارت فرانسه در تهران قرار گرفته آمده است: «26 دی‌ماه 1397 سومین سالگرد اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام است. به این مناسبت، فرانسه مجدداً بر حمایت کامل خود از برجام تأکید می‌نماید. این توافق که توسط قطعنامه 2231 به اجماع از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تأیید قرار گرفته است، عنصری کلیدی از نظام عدم اشاعه و عاملی مهم برای امنیت بین المللی و منطقه‌ای می باشد.»

    در ادامه این بیانیه آمده است: «چنانکه آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورخ 21 آبان 1397 بر آن صحه گذاشته، برجام با تضمین صلح آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران، کلیه اهدافش را به طور کامل تحقق می‌بخشد. فرانسه تا زمانی که ایران به کلیه تعهدات هسته ای خود پایبند بماند، به حمایت از این توافق ادامه خواهد داد.»

    کشورهای اروپایی، و از جمله فرانسه بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی و اثرگذاری برای حفظ این توافق انجام نداده‌اند.

    اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه اولین رئیس یک کشور اروپایی بود که بعد از مواضع ترامپ ضد توافق هسته‌ای با مواضع ضدایرانی او همراه شد و بحث «توافق مکمل برجام» با ایران برای تحدید برنامه موشکی تهران را به میان آورد.

    فرانسه در بیانیه روز چهارشنبه بار دیگر ادعاها درباره فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را تکرار کرده و گفته که متعهد به «رویکردی جامع» در قبال ایران است. در این بیانیه آمده است: «فرانسه ضمن اولویت بخشیدن به حفظ برجام در رویکرد خود، یادآوری می کند که متعهد به رویکردی جامع است. این رویکرد از سوی تروییکای اروپایی پیشنهاد شده و دربرگیرنده چارچوب بندی درازمدت برنامه هسته‌ای ایران، محدودسازی برنامه موشکی و نیز فعالیت‌های منطقه‌ای ثبات زدایش می‌باشد.»

    دولت فرانسه در بیانیه روز چهارشنبه همچنین بار دیگر طبق روال سابق وعده رفع تحریم‌ها علیه ایران، پس از خروج دولت آمریکا از آن را داده و مدعی شده به دنبال «تسهیل معاملات و اطمینان از برخورداری مردم ایران از مبادلات اقتصادی» است.

    در این بیانیه آمده است: «فرانسه همچنین بر اهمیت رفع تحریم‌ها به شکل پیش بینی شده در توافق و بر عزم خود مبنی بر حفاظت از آزادی عمل فعالان اقتصادی متعهد به مبادلات تجاری مشروع با ایران، مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت و نیز قوانین اروپایی، تأکید می‌ورزد. بدین منظور، فرانسه از تصویب فعال سازی دوباره "قانون مسدودسازی" از سوی اتحادیه اروپا استقبال نموده، تعهد فعالانه خود در چارچوب تروییکای اروپایی و در ارتباط با اتحادیه اروپا به منظور ایجاد یک سازوکار جبرانی ویژه تبادلات (Special Purpose Vehicle-SPV) را یادآوری می‌نماید. هدف از این سازوکار، تسهیل معاملات و اطمینان از برخورداری مردم ایران از مبادلات اقتصادی است.»

    فعال کردن ساز و کاری موسوم به «قوانین مسدودساز تحریمی» و وعده‌ها برای راه‌اندازی یک «ساز و کار ویژه مالی» دو راهکاری هستند که دولت‌های اروپایی ادعا می‌کنند از طریق آنها قصد ایستادگی در برابر تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا یا تسهیل مبادلات با ایران دارند.

    قوانین مسدودساز تحریمی که اتحادیه اروپا از چند ماه پیش آنها را فعال کرد یک روند حقوقی است که به ادعای اتحادیه اروپا می‌تواند از شرکت‌های اروپایی در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا محافظت کند. با این حال، فعال کردن این ساز و کار تا کنون اثری فراتر از یک اقدام نمادین نداشته است. بروکسل هنگامی که «سوئیفت» در آبان‌ماه سال جاری دسترسی برخی بانک‌های ایران را تعلیق کرد واکنشی به این اقدام نشان نداد، حال آنکه می‌توانست از این قانون برای جریمه کردن این سامانه پیام‌رسان بانکی استفاده کند.  (بیشتر بخوانید)

    کشورهای اروپایی در ماه‌های گذشته فعال کردن کانالی ویژه برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران را محور مانورهای تبلیغاتی خود در جهت اقدامات لازم برای حفظ برجام قرار داده‌اند. اروپایی‌ها در راه‌اندازی این کانال هم تا کنون از حد وعده‌های لفظی فراتر نرفته‌اند و تا کنون چارچوب‌های زمانی مختلفی برای آغاز به کار آن تعیین کرده‌اند.

    راه‌اندازی این کانال، چندی پیش به دلیل امتناع کشورهای اروپایی از میزبانی آن به مشکلی جدی برخورد. بعد از آنکه گزارش شد که آلمان و فرانسه برای راه‌اندازی آن پا پیش گذاشته‌اند خبرگزاری رویترز گزارش داد این کانال ممکن است فروش نفت با ایران را پوشش ندهد و تنها مبادله کالاهای کمتر حساس مانند کالاهای انسانی و غذا را در برخواهد گرفت.

    «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در تیرماه سال 1394 بین ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) مورد توافق قرار گرفت. این توافق از 26 دی‌ماه همان سال اجرایی شد.

    دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

    ترامپ سرانجام سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

    او شامگاه 15 مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز 14 آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

    دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای 8 کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد.

    تصمیم ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی به مخالفت با آن برخاسته‌اند.

    برچسب ها