عصر خودرو

افزایش نرخ یورو چه چشم‌انداز تجاری‌ای دارد؟

سیگنال تجاری گرانی یورو برای تجار ایرانی

عصر بازار- افزایش چهار درصدی نرخ یورو تنها در یک ماه چه تأثیری بر تجارت ایران می‌تواند بگذارد و این نوسان چه پیامی برای تجار ایرانی دارد؟

سیگنال تجاری گرانی یورو برای تجار ایرانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اخیرا نرخ یورو روندی صعودی به خود گرفته است، به گونه‌ای که بررسی دوره دهه اول آذر ماه تا دهه اول دی ماه نشان می‌دهد که این نرخ بیش از چهار درصد رشد افزایش یافته است.اما رشد این ارز چه پیامی برای بخش تجاری ایران دارد؟ آیا با این افزایش، تغییری در وضعیت تجارت ایران و اروپا رخ خواهد داد؟

    رضی میری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره تأثیر رشد چهار درصدی یورو بر تجارت ایران گفت: فکر می‌کنم در غیاب توجه دولت نسبت به نرخ واقعی ارز، افزایش نرخ یورو برای اقتصاد ایران یک فرصت است.حالا حداقل یورو بالا رفته و ما می‌توانیم به اروپا صادرات داشته باشیم.

    او همچنین اظهار کرد: نرخ فعلی دلار در ایران واقعی نیست؛ نرخی است که به صورت تصنعی به ما تحمیل می‌شود؛ نرخی است که دولت و در واقع نفت به ما تحمیل می‌کند. این موضوع تبعات بسیار منفی دارد که بارها هم راجع به آن صحبت شده است. ما همواره خواسته‌ایم که اجازه بدهند نرخ ارز واقعی شود و حتی اگر نمی‌توانند نرخ ارز را به نرخ کاملا واقعی برسند، حداقل دستور برنامه چهارم و پنجم را مبنی بر اینکه نرخ ارز را مطابق مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی بالا ببرند، رعایت کنند. در حال حاضر این کار هم به درستی انجام نمی‌شود.

    میری در ادامه گفت: ارزهای دنیا با هم مرتبط هستند وقتی ما راجع به دلار حرف می‌زنیم، همین اتفاق راجع به یورو هم می‌افتد، اما چون ایران دلارمحور است و سعی می‌کند نرخ دلار را ثابت نگه دارد، وقتی در برابری بین‌المللی، نرخ یورو نسبت به نرخ دلار بالا می‌رود، در ایران هم همین اتفاق می‌افتد. در نتیجه تجارت ما با کشورهای اروپایی که با یورو کار می‌کنند، در بخش صادرات امکانات بهتری پیدا می‌کند، البته به شرط اینکه فکری برای سایر مسائل صادراتی‌مان کرده باشیم.

    او درباره تأثیر افزایش نرخ یورو بر صادرات محصولات ایران، گفت: اینکه این موضوع بر صادرات کدام نوع از محصولات ما تأثیر داشته باشد، به نیاز خارجی‌ها به آن محصولات بستگی دارد. به عنوان مثال اگر ما مشتریانی برای صنعت پتروشیمی در اروپا داشته باشیم که با یورو معامله کنند، بدیهی است که باید در این زمینه رشد کنیم. در زمینه واردات نیز با افزایش نرخ یورو قیمت تمام‌شده کالای وارداتی از اروپا بالا می‌رود، اما این دردی را از قیمت تمام‌شده کالای وارداتی از چین دوا نمی‌کند. چون ما بیشتر از چین واردات داریم تا از اروپا. جنس چینی نیز با دلار یا یوآن معامله می‌شود. به همین دلیل فکر نمی‌کنم بالا رفتن نرخ یورو در واردات ما چندان تأثیری داشته باشد.

    میری همچنین تأکید کرد: به نظر من بالا رفتن نرخ یورو مجموعا برای صادرات ایران مفید است.

    پول ما به دلار وابسته است نه یورو
    اما بر خلاف رضی میری، محمدرضا نجفی‌منش معتقد است: افزایش چهار یا پنج درصدی یورو هم عددی نیست که اثر قابل توجه و تأثیر خاصی بر تجارت ما داشته باشد.

    عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و فرانسه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره نرخ ارز اظهار کرد: کلا اعتقاد من این است که نرخ ارز باید نرخی واقعی باشد. نرخ واقعی هم موقعی حاصل می‌شود که دولت کمترین دخالت را در آن داشته باشد؛ یعنی بگذارد واردات هم با همان ارزی که با آن صادرات می‌شود، صورت بگیرد و نرخ ارز را نیز بازار تعیین کند. اگر ارز تک نرخی شود، هم صادرات ما رشد بهتری خواهد داشت، هم واردات منطقی‌تر می‌شود و واردات کالاهایی که واقعا به آنها نیاز داخلی نداریم یا در داخل تولید می‌شوند، کمتر می‌شود.

    نجفی‌منش درباره نوسانات ارزی و افزایش نرخ یورو گفت: نوسانات ارزی همیشه بوده، هست و خواهد بود. اما پول ما بیشتر تحت تأثیر دلار است و از سایر ارزهایی هم که با دلار نوسان می‌کنند تأثیر می‌پذیریم. به عنوان مثال اگر دلار سه هزار و 600 تومان شود و نرخ برابری یورو به دلار 1.1 باشد، به طور طبیعی مثلا یورو هم چهار هزار تومان می‌شود یا اگر نرخ برابری یورو به دلار 1.2 باشد، یورو نیز چهار هزار و 400 تومان می‌شود. یعنی آنچه برای ما ثابت است، دلار است و بقیه ارزها با دلار تغییر پیدا می‌کنند.

    او افزود: ما مستقیم با دلار نوسان داریم و نرخ سایر ارزها هم نسبت به دلار تغییر می‌کنند، در نتیجه ما هم از آنها تأثیر می‌پذیریم، ولی ارتباط مستقیمی بین ریال ایران و یورو وجود ندارد. افزایش چهار یا پنج درصدی یورو هم عددی نیست که اثر قابل توجه و تأثیر خاصی بر تجارت ما داشته باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو