عصر خودرو

بازگشت آیفکس به مسیر صعودی

عصر بازار- فرابورس ایران روز دوشنبه، مسیر متفاوتی را نسبت به دو روز آغازین هفته برگزید. با این حال همچنان کانون توجهات به سوی صنایع داخلی و کوچک‌ فرابورسی بود.

بازگشت آیفکس به مسیر صعودی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همزمان با شروع معاملات سهام، نیروی تقاضا شاخص کل فرابورس ایران را به مراتب بالاتری سوق داده و با غلبه کلی بر سمت عرضه منجر به رشد بیش از 8/ 0 درصدی نماگر مزبور شد. بالغ بر 936 میلیون برگه بهادار به ارزش بیش از 434 میلیارد تومان در بازارهای مختلف فرابورس معامله شد که نسبت به خرید و فروش‌های روز یکشنبه، افزایشی نسبی رقم خورده بود.

    روز گذشته با وجود بازگشایی منفی بازار جهانی، انتظار برای انتشار گزارش‌های مثبت از عملکرد فصلی شرکت‌های کالایی، قدری از فشار فروش بر سهام صادرات‌محور کاست. به‌طوری که شماری از آنها به رشد قیمتی دست یافتند. نمادهای مرتبط از جمله نمادهای بزرگ و تأثیرگذار بر شاخص کل سهام محسوب می‌شوند. ورود آنها به محدوده مثبت، مسیری صعودی را برای نماگر بازار رقم زد و منجر به رشد نزدیک به 16 واحدی آن شد. در این میان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص وارد کرد و حدود هفت واحد به آن افزود. فولاد هرمزگان جنوب نیز با اثر فزاینده بیش از پنج واحد، پس از «میدکو» قرار گرفت. با وجود این، تعدادی از نمادهای کالایی به دنبال غلبه عرضه بر تقاضا، افت قیمتی را تجربه کرده و عامل فشاری بر شاخص کل شناخته شدند. پتروشیمی مارون و سهامی ذوب‌آهن اصفهان از جمله این نمادها بودند که اثر کاهنده‌ای بر آیفکس داشتند و در مجموع موجب عقب‌نشینی تقریبا هفت واحدی آن شدند.
    رصد بازار اول و دوم

    در سومین روز هفته جاری، بیش از 478 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 140 میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شدند. بخش عمده این نقدینگی در معاملات صنعت فلزات اساسی به گردش درآمد که معادل بیش از 31 میلیارد تومان بود. گروه بانک‌ها و همچنین محصولات غذایی و آشامیدنی نیز از دیگر صنایع پرمعامله دیروز شناخته شدند. در مقابل، کمترین نقدینگی در معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات به گردش درآمد. مروری بر نمادها از منظر نوسان قیمتی حاکی از ورود اکثریت آنها به سوی مدار مثبت بود. از این رو، طی معاملات روز گذشته اکثر صنایع فعال فرابورسی با رشد شاخص روزانه همراه شدند. در صدر صنایع با بازده مثبت، صنعت منسوجات صدرنشین بود و صنایعی همچون فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز در این دسته قرار گرفتند. در مقابل، هشت صنعت با افت روزانه به روز خود پایان دادند که گروه خرده‌فروشی در قعر آنها ثبت شده بود. صنایع خودرو و ساخت قطعات و همچنین محصولات پتروشیمی نیز در پایان معاملات روز دوشنبه وارد مدار منفی شدند.  روز گذشته، سهامی ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان پربیننده‌ترین نماد معرفی شد. طی این روز نیز «ذوب» همانند روزهای پیشین هفته جاری افت قیمتی را ثبت کرد، اما تفاوتی که وجود داشت کاهش نسبی فشار عرضه بر آن بود. نماد مزبور همچنین بیشترین نقدینگی روز گذشته را رقم زد که افزون بر هشت میلیارد تومان بود. نگاهی به نمادها با بیشترین تقاضا، نشانگر صدرنشینی سهم کشت و صنعت دشت خرم‌دره بود که یکشنبه هفته جاری پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس، به روش ثبت سفارش عرضه شد. به این ترتیب تعداد شرکت‌های زراعی که در سال 97 روی تابلو ‌معاملات فرابورس رفته‌اند، به چهار عدد رسید. در این عرضه اولیه، 15 درصد از نماد «زدشت» با حجم 103 میلیون و 500 هزار سهمی به ارزش بیش از 20 میلیارد تومان دست به دست شد و قیمت آن در مقدار 195 تومان کشف شد. روز گذشته نیز همچنان استقبال از «زدشت» ادامه یافت و نماد مزبور در انتهای معاملات با صف خرید بیش از 28 میلیارد تومانی مواجه شد.
    همگام با بازیگران فرابورسی

    روز گذشته، بازار با حرکت غالب سهام به پرتفوی سهامداران حقیقی به کار خود پایان داد. طی این جابه‌جا‌یی بیش از 27 میلیون سهم به ارزش افزون بر 9 میلیارد تومان از سبد سهام حقوقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. صنایع فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی بیشترین خالص خرید این دسته از معامله‌گران را به سوی خود جذب کردند. طی معاملات روز گذشته در دو صنعت نامبرده، در مجموع تغییر مالکیت بالغ بر هشت میلیارد تومانی صورت گرفت. تولید محصولات کامپیوتری نیز در این میان، سومین صنعتی بود که از بیشترین حمایت سهامداران حقیقی برخوردار شده بود. مروری بر نمادها نیز خبر از چرخش غالب توجهات فعالان خرد بازار به سوی نماد معاملاتی «میدکو» بود که با خالص خرید بیش از پنج میلیارد تومانی این دسته از سهامداران مواجه شده بود. در مقابل، سهام سنگ‌آهن گهرزمین به‌عنوان انتخاب برتر سهامداران حقوقی معرفی شد. نزدیک به چهار میلیون سهم «کگهر» به ارزش حدود سه میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام حقوقی‌ها جابه‌جا‌ شد. به این ترتیب در میان صنایعی که با خالص خرید مثبت بازیگران عمده بازار روز خود را سپری کرده بودند، صنعت استخراج کانه‌های فلزی صدرنشین بود. صنایع محصولات کاغذی و فرآورده‌های نفتی نیز تحت حمایت این دسته از سهامداران روز کاری خود را به پایان رساندند.
    چه خبر از سایر بازارها؟

    دوشنبه هفته جاری، بیش از یک میلیون ورقه به ارزش افزون بر 138 میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت دست به دست شد. معاملات اوراق خزانه اسلامی نیز با داد و ستد بیش از یک میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 101 میلیارد تومان، به گردش درآمد. نسبت به روز یکشنبه، تعداد بیشتری از اوراق نامبرده تحت فشار عرضه، افت قیمتی را تجربه کردند. از این رو متوسط نرخ سود موثر اوراق خزانه با رشد اندک 1/ 0 واحد درصدی، در سطح 2/ 21 درصد ایستاد. در بازار تسهیلات مسکن نیز روند قیمتی اکثر اوراق صعودی بود و از این منظر، نماد‌ «تملی706» با رشد چهار درصدی و اختلاف فاحشی صدرنشین بود. در مقابل اوراق تسهیلات مسکن به نماد «تملی707» با افت بیش از سه درصدی قعرنشین بود. نزدیک به 60 هزار برگه در این بازار دست به دست شد که در پایان روز، نقدینگی بیش از سه میلیارد تومانی را رقم زد.

    برچسب ها