عصر خودرو

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد

توانمندی ایران برای تبدیل شدن به مرکز تجارت جهانی انرژی

عصر بازار- دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بر امکان تبدیل ایران به مرکز تجارت جهانی انرژی به سبب برخورداری از موقعیت راهبردی و بزرگ ترین ذخایر گازی دنیا، آن هم با وجود فعالیت بازیگران تازه مانند آمریکا، استرالیا، آفریقا، چین، ژاپن و سنگاپور تاکید کرد.

توانمندی ایران برای تبدیل شدن به مرکز تجارت جهانی انرژی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمدحسین عادلی در میزگرد چشم انداز بازار جهانی گاز در پرتو چالش های جاری گفت: ایران دارای بزرگترین ذخایر گازی دنیا بوده و در موقعیت استراتژیکی قرار دارد که می تواند به مرکزی برای تجارت جهانی انرژی و گاز تبدیل شود.
    عادلی تاکید کرد ایران قابلیت تجارت گاز از طریق خط لوله و به صورت گاز مایع فشرده (ال.ان.جی-LNG) را دارد و به دلیل دسترسی مناسب به شرق و غرب می تواند به یک بازیگر بسیار مهم انرژی جهان تبدیل شود.
    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه داد: اگرچه جایگاه ایران در بخش نفت با افت روبرو شده اما موقعیت ما در عرصه تجارت جهانی گاز در حال تقویت است و ایران می تواند به تامین کننده بزرگ منابع انرژی جهان تبدیل شود.
    وی اضافه کرد: باید حواس ایران جمع باشد تا طرح های صادرات گاز در سایر کشورها ظرفیت های صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار ندهد.
    عادلی تاکید کرد گاز یکی از منابع قدرت ایران است و افزود: مصرف گاز در ایران بسیار بالاست که باید از آن برای مصارف بهتر استفاده کرد.

    ** آمریکا، استرالیا، آفریقا، چین، ژاپن و سنگاپور؛ بازیگران تازه گازی
    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز به پیشینه تشکیل مجمع کشورهای صادر کننده گاز اشاره کرد و گفت: پایه تشکیل این مجمع در سال 2001 میلادی در ایران گذاشته شد و فعالیت آن پس از سال 2008 میلادی با تشکیل دبیرخانه توسعه یافت.
    به گفته او، شمار اعضای مجمع به 19 کشور افزایش یافته است و 67 درصد ذخایر گاز جهان، 64 درصد تجارت از طریق خط لوله و 66 درصد صادرات ال.ان.جی را در اختیار دارد.
    وی درباره بروز چالش هایی برای تجارت جهانی گاز در آینده به سبب کاهش رشد اقتصادی دنیا و گسترش تجارت به شیوه ال.ان.جی هشدار داد.
    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد ورود تک محموله های ال.ان.جی بازار جهانی گاز را دچار تغییر خواهد کرد.
    عادلی گفت: اکنون سه منطقه آمریکای شمالی، خاورمیانه و اعضای اتحادیه کشورهای همسود (سی.آی.اس- CIS) مهمترین تولیدکنندگان گاز در دنیا به شمار می روند اما به زودی کشورهای دیگری مانند آمریکا، استرالیا و برخی کشورهای آفریقایی به جمع آنها اضافه می شوند.
    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز آمریکا، استرالیا و کشورهای آفریقایی را از بازیگران تازه در عرصه تجارت جهانی گاز دانست و اضافه کرد: توسعه صنعت شیل گس در آمریکا این کشور را از واردکننده به صادرکننده انرژی تبدیل خواهد کرد که این موضوع چالش بزرگی برای سایر کشورهای صادرکننده گاز به شمار می رود.
    وی گفت: برخی کشورها مانند چین، ژاپن و سنگاپور در پی ایجاد بورس مبادلات گازی اند و می خواهند به یک مرکز جهانی در این بخش تبدیل شوند.
    عادلی درباره چشم انداز بازار گاز تا سال 2040 میلادی گفت: افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی و توسعه صنعت میزان تقاضا برای انرژی به ویژه گاز را افزایش خواهد داد.
    وی اضافه کرد: رشد تقاضا برای مصرف انرژی در خاورمیانه بسیار زیاد خواهد بود؛ به طوری که برخی کشورهای صادرکننده مجبور به خروج از این عرصه خواهند شد.
    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بزرگ ترین مصرف کننده این ماده در جهان را «نیروگاه ها» دانست و ادامه داد: در سال 2040 میلادی سهم نیروگاه ها از مصرف گاز، به 40 درصد افزایش خواهد داشت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها