عصر خودرو

معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

بازنگری ۲ دستور العمل مهم در دستور کار سازمان بورس

عصر بازار- معاون نظارت بر بورس ‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از بازنگری دو دستورالعمل مهم خبر داد و عنوان کرد: شرایط اقتصادی که محصول نوسانات نرخ ارز بود سال پر فراز و نشیبی برای بازار سرمایه رقم زد.

بازنگری ۲ دستور العمل مهم در دستور کار سازمان بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به عوامل موثر بر بازار طی 9 ماهه گذشته، چشم انداز بورس تا پایان سال را ترسیم کرد و به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: همه جای دنیا تغییرات نرخ ارز عملکرد شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و در کشور ما با توجه به تحریم شدت تاثیر تغییرات نرخ ارز بیشتر است، بنابراین مهمترین مساله اقتصاد ما در سال جاری تغییرات نرخ ارز بود.

    وی با بیان اینکه بخش مهمی از عملکرد شرکت ها وابسته به نرخ ارز است، افزود: در بازار سرمایه ما صنایع مختلفی حضور دارند و میزان تاثیرپذیری این صنایع از تغییر نرخ ارز متفاوت است. بدیهی است که عملکرد مالی شرکت های صادرات محور با شرکت هایی که بخش عمده فعالیت آنها داخل کشور است، تفاوت دارد. در تکانه های ارزی و  محدودیت ها، انتقال پول برای هر دو گروه، چگونگی تامین مواد اولیه برای شرکت های واردات محور و نحوه فروش و حمل کالا برای شرکت های صادرات محور اهمیت دارد.

    معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده و به رغم محدودیت ها در شش ماهه اول، وضعیت سودآوری شرکت ها مناسب بود. نوسانات نرخ ارز موجب شد تا بازار سرمایه رشد خوبی را از نظر حجم و ارزش معاملات تجربه کند. بر همین اساس شاهد بودیم که بخشی از پول های سرگردان وارد بازار سرمایه شد.

    امیری با تاکید بر اینکه آنچه عامل رشد بازار سرمایه می شود، سودآوری شرکت ها است، افزود: روند تولید و فروش شرکت ها قیمت سهام را تعیین می کند. اکنون نیز گزارش های میان دوره ای و ماهانه مناسب است اما نباید انتظار رشد های هیجانی از بازار داشت.

    وی  به عوامل مثبت تاثیر گذار بر بازار اشاره کرد و گفت: تنوع ابزارها مخاطبان مختلفی را جذب بازار سرمایه کرد. طی سنوات گذشته سازمان تلاش کرده در حوزه ابزارهای اسلامی و همچنین در حوزه ابزارهای نوین مالی، اقداماتی را انجام دهد که منجر به نوآفرینی و تحول در بازار سرمایه شود. به گونه ای که فعالان بازار بتوانند راحت تر تصمیم گیری کرده و فرصت های مناسب سرمایه گذاری را شناسایی کنند. این موضوع مخاطبان بیشتری را جذب بازار سرمایه کرد.

    امیری افزود: سعی ما این است که تنوع ابزارها به عنوان یک فرایند دایمی و پیوسته انجام شود و تلاش می کنیم ابزارهای متنوع جدیدتری نیز به بازار سرمایه وارد کنیم و در حال حاضر تقریبا تمامی ابزار های کلاسیک بازار سرمایه در دسترس فعالین بازار سرمایه است.

    به گفته عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار هر چه تعاملات بین المللی در عرصه اقتصاد کشور بیشتر باشد، شرایط برای بازار سرمایه نیز بهتر می شود. تغییر جایگاه ایران در آیسکو هم یکی از اقدامات مهم در عرصه بین المللی است که قطعا در آینده نتایج مثبت آن بیشتر نمایان می شود.

    معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران در پایان گفتگو با سنا به دو اقدام مهم در دستور کار سازمان اشاره کرد و گفت: اکنون در حال بازنگری دستور العمل نحوه پذیرش، افشا و معاملات بازار پایه هستیم و بازنگری کاملی در این رابطه صورت گرفته و این دستورالعمل نهایی شده و در انتظار تصویب هیات مدیره است.

    وی افزود: موضوع بعدی که در مرحله کارشناسی قرار دارد، بحث بازنگری دستورالعمل پذیرش در بورس و فرابورس است.  احتمالا در ترکیب هیات های پذیرش و همچنین فرایندهای مربوط به پذیرش بازنگری هایی انجام می شود. در این که چه شرکتی می تواند در تابلوی فرابورس و چه شرکتی می تواند بر تابلوی بورس قرار بگیرد بازنگری می شود. همچنین احتمالا فرایند بازاریابی و معرفی شرکت تا عرضه اولیه مورد بازنگری قرار می گیرد.

    برچسب ها