عصر خودرو

مدیرعامل سمات:

بین المللی شدن نهادهای بورسی، نقطه عطف جذب خارجی ها

عصر بازار- عضویت نهاد ناظر بازار سرمایه ایران در آیسکو و حضور سمات در گروه سپرده گذاری های آسیا و اقیانوسیه، می تواند نقطه عطفی در اعتماد سرمایه گذار خارجی برای ورود به بازارهای ایران باشد.

بین المللی شدن نهادهای بورسی، نقطه عطف جذب خارجی ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در خصوص زمینه های جذب سرمایه گذاری خارجی و همکاری های مشترک بین ایران و دیگر کشورها توضیح داد.

    وی در ابتدا به لزوم حصول به استانداردهای بین المللی اشاره کرد و گفت: برای جذب سرمایه گذار خارجی باید ساختار بازارها، خدمات و سرویس دهی مطابق با استانداردهای بین المللی شناخته شده باشد.

    فهیمی در ادامه بیان کرد: سرمایه گذار خارجی در بدو ورود به ایران، به اولین نکته ای که توجه می کند وجود نهاد ناظر در بازار سرمایه آن کشور است. وجود نهادناظر شناخته شده می تواند اولین مولفه برای جذب خارجی ها مد نظر قرار بگیرد.

    وی افزود: با توجه به اینکه نهاد ناظر بازار سرمایه ایران چندی قبل به عضویت سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادا (آیسکو)، درآمده است و دیگر ارکان بازار مانند سپرده گذاری و تسویه وجوه عضو WFC است، به نظر می رسد شرایط برای جذب خارجی ها تا حد زیادی آسان شده است.

    مدیرعامل شرکت سپرده گذاری در ادامه افزود: در چنین شرایطی  است که سرمایه گذار خارجی به این باور می رسد، در بورس ایران استانداردهای اولیه برای ثبت اوراق، نگهداری بهینه از اوراق، استانداردهای تسویه و پایاپای به خوبی و در حد جهانی رعایت می شود.

    فهیمی دومین موضوع مهم در خصوص ورود خارجی ها به بازار سرمایه ایران را ارائه خدمات در کشور مقصد بیان کرد و گفت: ارائه خدمات در کشور محل اقامت سرمایه گذار نیز بسیار مهم است. در بسیاری از بازارها، کشور مقصد هدف اصلی برای جذب سرمایه گذار در نظر گرفته می شود، که لازمه برقراری چنین مکانیسمی ارتباط مستمر با کارگزارهای خارجی است.

    وی در این زمینه توضیح داد: برای ایجاد چنین مکانیسمی، باید ارتباط ارکان مختلف بازار سرمایه ایران با کارگزارهای خارجی به نحوی باشد که اگر سرمایه گذار به کارگزاری مراجعه کرد، در میان اوراق دیگر کشور ها، اوراق بهادار ایران نیز موجود باشد.

    مدیرعامل سمات افزود: در حال حاضر زیرساخت های لازم در این خصوص را نداریم. لازمه این کار همکاری تجاری یک سپرده گذاری خارجی با یک نهاد مالی مانند بانک ها، تامین سرمایه  و کارگزاری در ایران است.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر عدم همکاری نهادهای مالی بین المللی با ایران به عنوان یک حلقه مفقوده در این زمینه مشاهده می شود. در نتیجه هم اکنون انتشار اوراق بهادار شرکت های ایرانی در خارج از کشور مهیا نیست.

    وی افزود: یکی دیگر از مزایای بین المللی شدن نهادهایی نظیر سمات؛ ایجاد زمینه های همکاری های مشترک با نهادهای مالی معتبر دنیاست. ما می توانیم علاوه بر حضور در اجلاس و کنگره های سالانه به دست آوردهای مثبتی در زمینه جذب سرمایه گذاران برسیم.

    عضو هیأت مدیره سمات با تأکید بر اینکه ایران پتانسیل های بسیاری برای سرمایه گذاری دارد، گفت: ایران انبوهی پروژه در زمینه های مختلف دارد. به عنوان مثال در بورس 40 صنعت از بانکداری و بیمه گرفته تا شرکت های خدماتی و پیمانی و صنعتی و معدنی فعالیت می کنند که با محدودیت منابع مواجه اند.

    وی ادامه داد: پتانسیل خوبی برای جذب منابع در ایران وجود دارد و هدف گذاری کشور برای رشد 8 درصدی اقتصادی شاید به نقدینگی بسیاری نیاز داشته باشد که بخش قابل توجهی از آن باید از طریق فاینانس و سرمایه گذار خارجی تأمین شود.

    برچسب ها