عصر خودرو

افت ۷۳ درصد شاخص های جهان در سال میلادی گذشته؛

تهران، پربازده ترین بورس آسیایی در سال ۲۰۱۸

عصر بازار- بیشتر بورس های جهان سال ۲۰۱۸ میلادی را سرخ رنگ به پایان بردند. از بین ۱۰۰ شاخص مورد مطالعه، تنها ۲۷ شاخص توانستند بازه زمانی یک ساله را در مدار مثبت به پایان ببرند.

تهران، پربازده ترین بورس آسیایی در سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، طبق این آمار، از میان 10 بورس آفریقایی، شاخص چهار بورس (40 درصد) بالا رفت و از این رو قاره سیاه، بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشت.

    در ادامه،  10 شاخص از 33 شاخص بورس ‌های آسیایی (33 درصد)، و پنج شاخص از 16 شاخص مورد مطالعه بورس‌ های قاره آمریکا (31 درصد) مثبت شدند.

    این در حالی است که، بازارهای اروپایی بدترین عملکرد را در این مدت از خود به جای گذاشتند و تنها هشت شاخص از 41 شاخص مورد مطالعه (20 درصد)، سبز رنگ بودند.

    در این میان، شاخص بورس ونزوئلا با رشد حدود 127 هزار درصد، همچون سال ‌های گذشته، از نظر بازدهی در صدر بورس‌ های جهان قرار گرفت. با توجه به تورم میلیونی این کشور آمریکای لاتین، رشد عجیب این شاخص دور از ذهن نبود.

    در ادامه، بورس اوکراین هم با حدود 78 درصد رشد، بهترین بورس اروپایی و دومین بورس پربازده دنیا بود. در رتبه سوم هم بورس تهران با افرایش حدود 68 درصدی، پربازده ترین بورس آسیا نام گرفت.

    10 شاخص برتر و پربازده بورس های دنیا

    بنا بر آمار منتشر شده، شاخص بورس ونزوئلا با حدود 127 هزار درصد در رتبه اول، شاخص PFTS بورس اوکراین با حدود 78 درصد رشد در رتبه دوم، شاخص TEDPIX بورس تهران با حدود 68 درصد، رتبه سوم، شاخص MBI 10 بورس مقدونیه با حدود 37 درصد رشد، رتبه چهارم و شاخص JSE بورس جامائیکا با حدود 32 درصد، با رتبه پنجم برترین بازارهای دنیا در سال 2018 بودند.

    پس از این بازارها، شاخص QE بورس قطر با حدود 21 درصد رشد در رتبه ششم قرار گرفت و شاخص بورس تونس با حدود 16 درصد رشد در رتبه هفتم ایستاد. شاخص IBOVESPA بورس برزیل با حدود 15 درصد رشد توانست رتبه هشتم را کسب کند و شاخص MOEX بورس روسیه با حدود 12 درصد، نهمین بورس پربازده دنیا نام گرفت و دهمین رتبه نیز به شاخص بورس ابوظبی با حدود 12 درصد رشد اختصاص یافت.

    بازارهای زیان ده در سال 2018 میلادی

    نکته جالب در این میان، افت شدید شاخص بورس دوبی با وجود رشد 12 درصدی شاخص ابوظبی است. به این ترتیب که، بور دوبی با زیان 25 درصدی، سومین بورس زیانده جهان نام گرفت.

    این موقعیت برای دو بورس اصلی روسیه یعنی MICEX و RTS هم به چشم می‌خورد. بورس  MICEX (رتبه 9 دنیا) با بازده 12 درصدی همراه شد و بورس RTS این کشور با زیان حدود 7.7 درصدی، پنجاهمین بازار منفی دنبا لقب گرفت.

    اما ، بازار سرمایه چین بدترین عملکرد را در بین تمام بورس‌های دنیا داشت. هر دو شاخص اصلی بورس‌ های چین، یعنی مرکب شانگ های و CSI 300 (که ترکیبی از عملکرد دو بورس شانگ های و شنژن کشور است) به ترتیب بیش از 25 و بیش از 26 درصد افت کردند.

    با توجه به این آمار، 10 بازار منفی و زیان ده دنیا نیز به این ترتیب معرفی شدند. شاخص CSI 300 چین با حدود (26.5) درصد زیان ده ترین بازار در سال گذشته میلادی نام گرفت و شاخص مرکب شانگهای چین با حدود (25.5) درصد بازدهی منفی، دومین رتبه را به خود اختصاص داد.

    پس از این دو بازار،  شاخص بورس دوبی با حدود 25 درصد و شاخص مرکب Athex بورس یونان با حدود 23.5  درصد بازدهی منفی در رتبه های سوم و چهارم ایستادند.

    رتبه پنجمین بازار زیان ده در جهان نیز به شاخص بورس ایرلند با حدود 22 درصد بازدهی منفی تعلق گرفت و شاخص BCT بورس کاستاریکا با حدود 21 درصد بازدهی منفی به عنوان ششمین بازار منفی جهان نام گذاری شد.

    رتبه هفتمین و هشتمین بازار منفی نیز به شاخص BIST 100 بورس استانبول با حدود 21 درصد کاهش و شاخص LuxX بورس لوکزامبورگ با حدود 19.5 درصد کاهش، تعلق گرفت.

    در این میان، شاخص ATX Prime بورس وین (اتریش) با حدود 19.5 درصد، نهمین بازار منفی و شاخص KOSPI بورس کره جنوبی با حدود 18.5 درصد دهمین بازار منفی نام گرفت.

    شاخص بازار ژاپن نیز در رده متغیرهای منفی قرار گرفت و به این ترتیب شاخص نیکی ژاپن با کاهش 15.2 درصدی یکی از شاخص های منفی دنیا نام گرفت. از سوی دیگر، بازار لندن نیز در این مدت مشابه با روند منفی شاخص فوتسی همراه شد و این متغیر با افت 12 درصدی همراه شد .

    در ادامه، شاخص کک فرانسه نیز یک سال میلادی گذشته را با بازدهی منفی به پایان برد و روزهای معاملاتی سال 2018 میلادی را با بازدهی منفی 8.8 درصدی به پایان برد.

    نزدک آمریکا نیز در میان متغیرهای منفی دنیا قرار گرفت و با بازدهی منفی 5.4 درصدی پرونده یک سال معاملاتی گذشته را مختومه کرد.

    برچسب ها