عصر خودرو

با گذشت ۲ سال از آغاز ریزش‌های بازار سهام

بورس به دوران رونق باز می‌گردد؟

عصر بازار- بورس تهران در حالی در سالگرد ریزش تاریخی خود قرار دارد که بعد از دو سال رکود و رخوت و زیان، نشانه‌هایی از رونق مجدد را از خود بروز داده و بارقه‌های امید را در دل سهامداران خود زنده کرده است.

بورس به دوران رونق باز می‌گردد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، 16 دی ماه سال 1392 روزی بود که بورس تهران به بهانه تصویب یک مصوبه از روزهای اوج خود خداحافظی کرد و برای دو سال در رکود و ناامیدی فرو رفت.به طوری که ریزش های مداوم بورس تهران از 16 دی ماه سال 1392 و از افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها آغاز شد و تا امروز به بهانه‌های مختلف خارجی و داخلی ادامه پیدا کرد.

    امری که منجر شد تا اعتماد و نقدینگی به صورت نسبتا کامل از بورس تهران برود و متغیرهای های مهم بورس افت های سنگین و جبران ناپذیری را تجربه کند.به این ترتیب روزهای رویایی بورس و کسب سودهای بالای 100 درصدی در حالی به پایان رسید که در این مدت شاخص بورس تهران افت 30 درصدی را تجربه کرد و از نیمه 89 هزار واحد به کانال 61 هزار واحدی رسید.

    همچنین با کاهش شدید قیمت ها و افزایش فشار فروش در بازار سرمایه، ارزش بازار نیز افتی نزدیک به 40 درصد را تجربه کرد و از 438 هزار میلیارد تومان به 265 هزار میلیارد تومان کاهش یافت؛ موضوعی که منجر به زیان هنگفت سهامداران به خصوص تازه وارد ها و سلب اعتماد کامل آنها از بازار سرمایه شد.

    علاوه بر افزایش خوراک شرکتهای پتروشیمی که جرقه رکود بورس را روشن کرد، ادامه سیاست های انقباظی دولت برای کاهش تورم و همچنین افزایش نرخ سود سپرده بانکی این آتش را شعله ور تر کرد و باعث شد تا اهالی تالار حافظ نسبت به سیاست های دولت انتقاد کرده و دولت را به اعتقاد نداشتن به بازار سرمایه متهم کنند.

    این روند با آغاز رکود اقتصادی در کشور و همچنین کاهش قیمت های جهانی و ابهامات سیاسی و مشخص نشدن نتیجه مذاکرات هسته ای شدت گرفت و موجب شد تا بورس تهران با کمبود شدید نقدینگی مواجه شود و علی رغم موفقیت های حاصله در پرونده هسته‌ای، چیزی جز زیان برای سهامداران خود نداشته باشد.

    اما اکنون با وجود اینکه همچنان عوامل اقتصادی و خارجی بر سر بورس تهران سایه انداخته اند و بی اعتمادی و کمبود نقدینگی در تالار حافظ مشاهده می شود، بازار سرمایه درست در دومین سالگرد ریزش تاریخی، روند افزایشی خود را آغاز کرده و با مثبت شدن متغیرهای خود، بارقه هایی از امید را در دل سهامداران خود روشن کرده است.

    به این ترتیب و در حالی که همچنان نرخ سود سپرده بانکی، نرخ خوراک پتروشیمی، کاهش قیمت جهانی نفت و رکود اقتصادی از نگرانی های مهم اهالی بازار سرمایه است، اما بورس تهران بعد از سپری کردن 24 ماه رود، رشد قابل توجهی را در حال تجربه کردن است که این امر می توان نقطه عطفی برای برگشت مجدد رونق به بازار سرمایه باشد.

    به طوری که در روز گذشته و امروز بورس تهران در روندی بی سابقه در ماه های اخیر رشد 600 واحدی را تجربه کرد و با افزایش شدید تقاضا و رشد قیمت در اکثر گروه های بورسی مواجه شد، با این حال اگرچه به دلیل طولانی شدن روند منفی بازار سرمایه هنوز نمی توان با اطمینان گفت که روند مثبت بورس مجددا آغاز شده است، اما می توان رشد قیمت و تقاضا و همچنین افزایش ارزش و حجم معاملات را نشانه‌ای برای افزایش مجدد بورس و پایان زیان سهامداران و ورود نقدینگی به این بازار دانست.

    به این ترتیب اگرچه بورس تهران یکی از طولانی ترین دوران رکود خود را سپری کرده و هزینه‌های سنگینی را برای این رکود پرداخت کرده است که اکنون بعد از دو سال روند متفاوت تری را نسبت به دی ماه 1392 و 1393 در پیش گرفته و در حال ورود به مرحله ای تازه است. مرحله ای که موجب جلب توجه دوباره به تالار شیشه‌ای شده و به دلیل کاهش شدید قیمت ها و ارزندگی سهام می تواند زمینه برگشت مجدد بورس به روزهای اوج خود را فراهم کند.

    کارشناسان دلیل مثبت شدن دوباره بورس را نزدیک شدن به زمان اجرای برجام و لغو تحریم های بین المللی و همچنین ورود سرمایه گذاران خارجی می دانند و معتقدند که در کنار این موارد، زمزمه های کاهش سود سپرده بانکی و افزایش نرخ دلار می تواند محرکی برای آغاز روند رو به رشد بورس و تحریک طرف تقاضا باشد.

    البته عده ای دیگر معتقدند که روند حرکتی بازار سرمایه از تابستان سال 1395 آغاز می شود و با توجه به چالش‌های موجود، قضاوت در خصوص روند مثبت بورس زود است و باید منتظر ماند و دید که آزاد شدن منابع، اجرایی شدن برجام و همچنین مشوق های دولت در بسته خروج از رکود چه میزان در بازار سرمایه اثرگذار است.

    با این حال کارشناسان می‌گویند روند مثبت کوتاه مدت بورس در دی ماه و با نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن برجام قابل پیش بینی بود، اما تداوم روند صعودی به اتخاذ تصمیمات سیاسی و اقتصادی همچون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، سرنوشت نرخ ارز، تعیین تکلیف نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی و اتخاذ سیاست های انبساطی دولت و همچنین نحوه اجرایی شدن برجام و قیمت های جهانی و اثرگذاری برجام بر صنایع مختلف بستگی دارد و تعیین تکلیف این موارد می تواند زمینه رشد مجدد بورس را فراهم کند و منجر به تقویت انگیزه و همچنین ورود نقدینگی به بازار سرمایه شود.

    موضوع دیگر مربوط به گزارش‌های 9 ماهه شرکتها است که همانطور که کارشناسان می گویند با توجه به شرایط اقتصادی و افت قیمت ها انتظار نمی رود که گزارش های مطلوبی ارائه شود علاوه بر اینکه بحث های مربوط به بازار سرمایه در بودجه 1395 نیز می تواند روند بازار را متاثر کند.

    در این میان فعالان بازار معتقدند اگر نرخ سود سپرده بانکی کاهش یابد و رفع تحریم‌ها به انعقاد قراردادهای جدید منجر شود،نه تنها روند مثبت کنونی تداوم خواهد یافت، بلکه بازار سرمایه زیان‌های ابتدای سال را نیز جبران می‌کند.

    با این حال با بروز نشانه های مثبت در بورس تهران و رشد قیمت ها و افزایش تقاضا می توان به آغاز روند صعودی بورس امیدوار بود، زیرا بازاری که در ماه های گذشته نسبت به اخبار مثبت ایزوله شده و هیچ واکنشی نشان نمی داد و در عوض به کوچکترین اخبار منفی واکنش شدیدی نشان می داد، اکنون با وجود ایجاد تنش های دیپلماتیک در منطقه، رویه ای دیگری در پیش گرفته و علاقمند به آغاز مجدد بورس با بهبود و تثبیت شرایط است.

    امری که با توجه با رسیدن قیمت ها به کمتر از ارزش ذاتی و ارزندگی سهم دور از انتظار نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها