عصر خودرو

رقابت دو شرکت ایرانی برای توسعه میدان گازی توس

عصر بازار- درحالی که شرکت نفت وگاز رضوی با شرکت نفت مناطق مرکزی برای توسعه میدان توس تفاهم نامه امضا کرده بود، هفته گذشته تفاهم نامه دیگری برای مطالعه این میدان بین پتروپارس و شرکت نفت مناطق مرکزی به امضا رسید.

رقابت دو شرکت ایرانی برای توسعه میدان گازی توس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس،  میدان گازی توس که بعد از 28 سال از آخرین کشف  میدان گازی گنبدلی در استان خراسان  کشف شد دارای ذخیره درجای دو هزار و 190 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی است.

    کارشناسان مدیریت امور اکتشاف معتقدند بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 70 تا 75 درصد از گاز این میدان قابل استحصال است و می توان با آغاز بهره برداری از این میدان گازی که ترکمنستانی ها ابتدا معتقد بودند این میدان مشترک است اما کارشناسان صنعت نفت این موضوع را رد کرده و بعد ها نیزبه این موضوع اشاره کردند که این میدان متعلق به ایران است بین 20 تا 25 سال به صورت روزانه 130 تا 140 میلیون فوت مکعب گاز استحصال کرد.

    در خصوص موقعیت جغرافیایی این میدان باید گفت میدان توس در 100 کیلومتری شمال شرق شهر مشهد و جنوب میدان‎های خانگیران و گنبدلی واقع شده است.که در سال 1388 با حفر یک حلقه چاه اکتشافی کشف شد.

    *مراحل توسعه میدان گازی توس

    سال 95 بود که مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق  اعلام کرد: «آستان قدس رضوی با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت نفت مناطق مرکزی امضا کرده، تهیه طراحی تفصیلی و توسعه‌ای میدان توس را انجام داده است.»

    محمد مام‌بیگی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق در همان سال در میان خبرنگاران اعلام کرد: برنامه توسعه میدان‌های جدید را در دستور کار داریم که یکی از این میدان‌ها، میدان «توس» است که امیدواریم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

    وی با بیان اینکه این میدان پتاسیل گاز ترش دارد، ادامه داد: آستان قدس رضوی با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت نفت مناطق مرکزی امضا کرده، کار طراحی تفصیلی و توسعه‌ای میدان توس را انجام داده و اکنون به ‌منظور بررسی به کمیته مخازن ارجاع داده شده است.

    پیشتر شرکت توسعه نفت و گاز رضوی، وابسته به آستان قدس رضوی به منظور توسعه این میدان گازی تفاهم‌نامه همکاری را با یک شرکت ایتالیایی به نام سایپم برای مشارکت در توسعه این میدان گازی امضا کرد.

    همچنین پایگاه اینترنتی شرکت سایپم نیز اعلام کرده بود: در جریان سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران، «استفانو سائو»، مدیرعامل سایپم، با «علی یدقار»، مدیر عامل شرکت توسعه نفت و گاز رضوی، برای همکاری در یک پروژه بزرگ گازی در ایران یادداشت تفاهم امضا کردند.

    امضای این یادداشت تفاهم در پی توافق‌های پیشین سایپم با شرکت ملی گاز ایران، درباره مذاکره برای همکاری احتمالی در پروژه‌های خط لوله و همچنین توافق با شرکت توسعه نفت و گاز پارسیان درباره ارتقا و بازسازی پالایشگاه‌های پارس شیراز و تبریز، محقق می‌شود و گامی جدید در تقویت حضور تاریخی سایپم در ایران است.

    شرکت ایتالیایی سایپم از زیرمجموعه‌های شرکت بین‌المللی اِنی ایتالیاست که در زمینه خدمات حفاری فعالیت می‌کند. پروژه توسعه میدان توس شامل حفاری پنج چاه اصلی و دو چاه احتمالی و همچنین طراحی و ساخت همه تأسیسات بالادستی و پایین‌دستی این میدان است.

    *عدم نیاز انتقال گاز از پارس جنوبی تا شمال شرق ایران

    حمید حسینی عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی پس از امضای تفاهم میان این شرکت ایرانی با شرکت سایپم طی اظهاراتی اعلام کرد: قاعدتا منطقه خراسان، به سبب اینکه در همسایگی ترکمنستان به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دارنده ذخایر گاز، قرار دارد، اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر آنکه عمده ذخایر گازی ترکمنستان در هم‌مرزی با ایران در مناطق «سرخس» و «ماری» قرار دارد؛ بنابراین منطقی است در منطقه خراسان، میادین گازی ‌داشته باشیم.

    حسینی با بیان اینکه آستان قدس رضوی سال‌هاست در حوزه‌های نفت و گاز کشور فعالیت می‌کند و از جمله چهار هلدینگ بزرگ کشور به شمار می‌رود، ادامه داد: به همین دلیل آستان قدس در زمینه توسعه این میدان وارد عمل شده و پذیرفته با یک شرکت خارجی وارد مذاکره شود که با استقبال شرکت ملی نفت مواجه شده است.

    عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از این میادین می‌توانیم بخشی از گاز شرق و شمال ایران را تأمین کنیم و از گاز ترکمنستان بی‌نیاز شویم، خاطرنشان کرد: اگر این میادین به‌خوبی توسعه یافته بودند، اکنون در غیاب گاز ترکمنستان نیازی به لوله‌کشی گاز از عسلویه به استان‌های گلستان و مازندران کشور نداشتیم و اگر بتوانیم این میادین را توسعه دهیم، این شانس را داریم که ضمن خودکفاشدن، نیازی به ارسال گاز از طریق خط لوله با هزینه‌های جانبی گزاف و مشکلات امنیتی از عسلویه به استان‌های شمالی کشور نداشته باشیم.

    حسینی زمان بهره‌برداری از این پروژه‌ها را بسیار کوتاه و مناسب ارزیابی کرده و می‌گوید: پروژه‌های گازی چندان پروژه پیچیده‌ای نیستند و اگر منابع مالی در اختیار باشد، استخراج و شیرین‌سازی گاز ترش، کار چندانی نمی‌برد. برخی از این پروژه‌ها را ایران به‌تنهایی و برخی دیگر را نیز با همکاری شرکت‌های خارجی می‌تواند به انجام برساند؛ بنابراین دور از انتظار نیست که پروژه‌های گازی به ویژه آنها که در خشکی قرار دارند، در دو سال آینده به بهره‌برداری برسند.

    به گزارش خبرنگار فارس در حالی که براساس آخرین اخبار منتشر شده توسط شرکت نفت مناطق مرکزی قرار بود این میدان توسط شرکت نفت و گاز رضوی توسعه یابد اما هفته گذشته خبری منتشر شد که توسعه این میدان گازی به شرکت پتروپارس واگذار شد.

    * توسعه میدان توس به پتروپارس واگذار شد

    سوم دی ماه سال جاری بود که تفاهم‎نامه توسعه میدان توس با هدف تهیه شرح کار توسعه این میدان در مخزن مزدوران و ارزیابی سازندهای کشف‎رود و شوریجه، بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت پتروپارس امضا شد.

    رامین حاتمی، مدیرعامل این شرکت، در نشستی که به این منظور با مدیران شرکت پتروپارس برگزار شد، مدت این تفاهم‎نامه را سه ماه عنوان کرد و گفت: با توجه به توانمندی و سوابق شرکت پترو پارس، انتظار داریم طرح مطالعاتی این پروژه در موعد مقرر به انجام برسد.

    وی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه توسعه میدان‎‏های گازی در شکوفایی و رونق اقتصادی کشور، افزود: توسعه و بهره‌برداری از میدان گازی توس سبب رونق اقتصادی منطقه و تامین پایدار انرژی در شمال و شمال شرق کشور خواهد شد.

    حاتمی با اشاره به موقعیت راهبردی منطقه عملیاتی خانگیران و شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق، ادامه داد: این موقعیت ایجاب می‎کند توجه و اهتمام ویژه‎ای در مسیر انجام پروژه‎های آن صورت گیرد.

    * تفاهم نامه مطالعاتی به منزله واگذاری توسعه میدان نیست

    این تفاهم نامه مطالعاتی در حالی بین شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت پتروپارس منعقد شده است که بنا به گفته مسئولان شرکت نفت و گاز رضوی پیشتر کار مطالعاتی برای توسعه این میدان توسط این شرکت انجام شده است و مشخص نیست به چه دلیل شرکت نفت مناطق مرکزی یک بار دیگر به منظور مطالعه به منظور توسعه این میدان  تفاهم نامه ای را با پتروپارس امضا کرده است و در خبرها نیز هیچ صحبتی از کنار گذاشتن این مجموعه متعلق به آستان قدس منتشر نشده است.

    یک مقام مسئول در شرکت نفت مناطق مرکزی گفت امضای تفاهم نامه مطالعاتی با پتروپارس به منزله واگذاری این میدان به این شرکت نیست و بعد از انجام پروژه مطالعاتی توسط این شرکت و همچنین طرحی که شرکت نفت و گاز رضوی در خصوص این پروژه نوشته است. این دو طرح مورد مطالعه و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

    وی ادامه داد: شرکت نفت و گاز رضوی در خصوص توسعه این میدان تفاهم نامه ای را نیز با شرکت سایپم امضا کرده بود که به دلیل شرایط تحریم این شرکت حاضر به فعالیت در ایران نشد اما شرکت پتروپارس که در گذشته نشان داده است بدون حضور خارجی ها نیز توانایی اجرای پروژه را دارد برای این شرکت یک مزیت محسوب می شود.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هدف شرکت نفت مناطق مرکزی توسعه این میدان در سریعتر زمان ممکن است و فرقی نمی کند که کدام شرکت این میدان را توسعه دهد هرچند که در شرایط فعلی یعنی شرایط تحریم مهم است که این کار با هزینه کمتر و کیفیت بهتر صورت گیرد.

    برچسب ها