عصر خودرو

مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری مطرح کرد:

رتبه‌بندی؛ راهکار توسعه و تعمیق نظام تأمین مالی کشور

عصر بازار- رتبه‌بندی اعتباری، زمینه بهره‌گیری مطلوب از ابزارهای مالی و در نتیجه توسعه و تعمیق بازار سرمایه را فراهم خواهد آورد.

رتبه‌بندی؛ راهکار توسعه و تعمیق نظام تأمین مالی کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، قاسم محسنی، مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری با بیان این مطلب گفت: حجم اوراق صکوک منتشره در کشور، حکایت از آن دارد که تأمین مالی از طریق صدور اوراق شرکتی و تأمین مالی پروژه‌محور از توسعه اندکی برخوردار بوده‌ است. حال آنکه تخصیص رتبه اعتباری به اوراق بدهی و به تناسب آن حذف هزینه ضامن و در حالت ایده آل، تنظیم نرخ سود اوراق بهادار متناسب با ریسک اعتباری و سایر ریسک های مرتبط، برخورداری از جایگاه اعتباری مناسب را برای بنگاه‌های اقتصادی، پروژه‌ها و اشخاص به یک ارزش مبدل کرده است .

    مدیرعامل برهان افزود: ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی و سایر الزامات مرتبط از سوی سازمان بورس نیز، نیاز به رتبه بندی شرکت ها از نظر حاکمیت شرکتی را در مرکز توجه قرار داده است.

    وی توضیح داد:  در این نوع رتبه بندی، میزان تطبیق نظام حاکمیت شرکتی در یک شرکت با تجربیات بهینۀ جهانی (Best Practice) مقایسه و نتایج به عموم سرمایه گذاران اعلام می شود.

    محسنی، درجه بندی (Ranking) صندوق های سرمایه گذاری از نظر عملکرد را یکی دیگر از خدمات موسسات رتبه بندی ذکر کرد و گفت:  در اینجا، عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در دوره های زمانی مختلف پس از تعدیل نسبت به ریسک با سایر صندوق های مشابه بررسی شده درجه بندی می شوند؛ یعنی مشخص می شود کدام صندوق ها عملکرد بالاتر، پایین تر یا در حد متوسط داشته اند.

    مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری اظهار داشت: این اطلاعات می تواند برای قضاوت راجع به صندوق های سرمایه گذاری و تصمیم گیری برای انتخاب این صندوق ها، مورد استفاده سرمایه گذاران قرار گیرد.

    وی خدمت دیگر موسسات رتبه بندی را ارزیابی و رتبه بندی مدیران سبد (سبدگردان ها و مدیران صندوق های سرمایه گذاری) از نظر کیفیت مدیریت دارایی  دانست و اضافه کرد:  این رتبه بندی نشان می دهد کدام یک از مدیران دارایی که دارایی های سرمایه گذاران را مدیریت می کنند، سازوکار لازم و مناسب را برای ایفای این مهم به نحو مطلوب تری فراهم کرده اند.

    محسنی اظهار داشت: با توجه به قدمت طولانی فعالیت مؤسسات رتبه بندی اعتباری در دنیا، اهمیت و ضرورت شکل گیری و توسعه این نهاد و تأثیر آن بر توسعه بازار سرمایه بر هیچ کس پوشیده نیست؛ این موضوع تاحدی است که تعاملی دو طرفه میان توسعه بازارهای مالی و صنعت رتبه بندی اعتباری در دنیا برقرار شده و تقریباً هیچ تعهد مالی در دنیا بدون دریافت رتبه اعتباری در مرحله آغازین و پایش مستمر آن شناخته شده نبوده و به عنوان مرحله آغازین شناخت و اعتباردهی به متقاضی محسوب می شود.

    مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری توضیح داد: در واقع با تخصیص رتبه، نوعی مهندسی اعتباری صورت گرفته و سهولت و هزینه تأمین مالی به تناسب اهلیت اعتباری متقاضیان تخصیص می یابد. از این رو دارا بودن یک رتبه اعتباری مناسب یک ارزش محسوب شده و دارندگان آن، تمامی تلاش خود را برای حفظ آن معطوف می کنند.

    وی با بیان اینکه ضرورت این موضوع، مدت هاست که در اقتصاد ایران نیز احساس شده و در قوانین مختلف بر لزوم راه اندازی آن تأکید شده است، افزود: دولت، مؤسسات عمومی، بنگاه های اقتصادی متوسط و بزرگ، کسب وکارهای دانش بنیان، اوراق بهادار، پروژه ها، انواع نهادهای مالی از قبیل بانک ها، بیمه ها، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تأمین سرمایه، کارگزاری ها، سبدگردان ها و هر نوع تعهد مالی خاص قابل رتبه بندی توسط مؤسسات رتبه بندی هستند. 

    محسنی گفت: در حال حاضر تکنولوژی‌های تأمین مالی در دنیا به دو بخش عمده تکنولوژی تأمین مالی مبتنی بر وثیقه و تأمین مالی مبتنی بر رتبه اعتباری تقسیم‌بندی می‌شوند، به این معنا که در تأمین مالی بر اساس ضمانت و وثیقه بیشتر به کیفیت و ارزش ضمانت ارائه شده توجه می‌شود که این روش در کشورهای فاقد سازوکار مستقل رتبه‌بندی اعتباری فراگیری بیش‌تری پیدا کرده است.

    مدیرعامل برهان ادامه داد:  این در حالی است که در کشورهای دارای سازوکار رتبه‌بندی اعتباری، ارزیابی ریسک به عنوان بخش اصلی فرایند تأمین مالی متقاضیان به شمار رفته و ساختار و مشخصات تأمین مالی بر اساس آن شکل می‌گیرد.

    به گفته محسنی، با شکل گیری و فعالیت مؤسسات رتبه بندی اعتباری، می توانیم شاهد جایگزینی تدریجی رتبه اعتباری با ضمانت و وثیقه، به خصوص در مورد آن دسته از متقاضیان تامین مالی باشیم که از سطح مناسبی از رتبه بندی برخوردار هستند.

    وی تحقق این امر را نیازمند ایجاد الزامات قانونی و بهره گیری از رتبه های اعتباری در انتشار اوراق بدهی بازار سرمایه یا در اعطای تسهیلات توسط بانک ها و کاربست آنها در تعیین ترکیب وثایق مورد نیاز دانست و اضافه کرد: مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در اختیاری دانستن ضامن برای ناشران با رتبه اعتباری مناسب، می تواند گامی به سوی فراگیری استفاده از خدمات رتبه بندی اعتباری توسط متقاضیان تأمین مالی باشد.

    محسنی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس اصلاحات اخیر ، صدور دسته چک توسط بانک ها نیز منوط به تعیین رتبه یا سنجۀ اعتباری متقاضیان شده است. همچنین اهتمام ویژه ای در سایر بازارهای مالی از جمله نظام بانکی و بیمه برای بهره گیری از خدمات رتبه بندی در سامان دهی بازارها شکل گرفته است که در آینده می تواند منشأ تحول و رونق باشد.

    برچسب ها