عصر خودرو

مدیرعامل شرکت کارتن ایران خبر داد:

بعد از رفع مشکلات، به بورس کالا می‌آییم

کارتن ایران پیش به سوی سود آوری

عصر بازار-کارخانه کارتن ایران بزرگترین شرکت فعال در حوزه کارتن ‌سازی است که بیش از ۶۰ سابقه دارد. این شرکت قدیمی‌‌ترین کارتن‌ سازی ایران است و همانند یک دانشگاه بخش اعظم مدیران فعالان صنعت کارتن ‌سازی و کاغذسازی، آموزش ‌دیده همین شرکت هستند.

بعد از رفع مشکلات، به بورس کالا می‌آییم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» ، امیر حسین اسماعیل پور مدیرعامل شرکت کارتن ایران اقدامات صورت گرفته در این شرکت تولیدی را در سال جاری تشریح کرد و در ابتدا اظهار داشت: شایعاتی دست به دست می‌شود، مبنی بر  تغییر محل کارخانه که محل اعرابی ندارد و ما طرح‌های تکمیلی و توسعه‌ مجموعه را در همین محل فعلی اجرا خواهیم کرد.
    وی در مورد حضور در بورس کالا و نگرانی از برخی قیمت‌گذاری‌های صوری در این بازار گفت: به ‌هیچ‌ عنوان به دنبال سواستفاده از فضای بورس کالا برای خود نیستیم و برنامه‌ریزی برای حضور قدرتمند در این فضا بعد از رفع مشکلات تأمین مواد اولیه تولید، تدوین‌ شده است.
    اسماعیل‌پور در مورد کمرنگ شدن حضور کارتن ایران در عرصه صادرات گفت: در مسیر صادرات استراتژی مشخصی داریم. از این‌رو تا زمانی که بتوانیم بر روی تولید و عرضه به بازارهای داخلی تمرکز خواهیم کرد، چراکه بر این باوریم این مهم در آینده به نفع ما خواهد بود. بنابراین تا زمانی که مشکلات تأمین نیاز صنایع داخلی مرتفع نشود ما بر روی صادرات تمرکز زیادی نخواهیم داشت، زیرا به نظر می‌رسد افزایش حجم صادرات فعلی، تنها به دلیل پایین آمدن ارزش پول ایران در مقابل دلار است و بعد از رفع شدن این مشکل وضعیت صادرات عادی خواهد شد.
    وی اظهار داشت: در حال حاضر 74 کارخانه وجود دارد که قادر به تولید 2 میلیون و 125 هزار تن کارتن هستند، اما به دلایل متعددی تنها با 50 درصد ظرفیت خود فعالیت دارند. علت کاهش تولید کاغذ بسته‌بندی در سال‌های گذشته را می‌توان به مقدار آخال ربط داد. درحقیقت جمع‌آوری آخال در کشور حدود یک میلیون تن و ظرفیت کارخانه‌ها دو برابر این مقدار است، بدین ترتیب واردات آخال با ارز آزاد در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر نرخ کاغذ بازیافتی در آغاز سال 1100 تومان بوده که در حال حاضر نرخ آن به مبلغ 5 هزار تومان در هر کیلو رسیده است.
    اسماعیل پور ادامه داد: تولید ورق کارتن در سال گذشته 680 هزار تن بوده که این میزان در 6 ماهه نخست امسال به 340 هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.
    وی با تاکید بر اهمیت تولید داخل گفت: بیشترین نیاز و مصرف بسته‌بندی در صنایع پرمصرفی مانند شوینده‌ها و مواد خوراکی است که گاهی اوقات روی خط تولید به دلیل نبود دسترسی به کاغذ جهت تولید کارتن، مانده بودند. بنابراین انجام صادرات این نوع کالاها بدون تامین نیاز داخلی منجر به ایجاد خسارت و زیان برای داخل کشور می‌شود.
    مدیرعامل کارتن‌سازی ایران خاطرنشان کرد: حدود یک ماه قبل طی نامه‌ای با دستور وزارت صمت صادرات کاغذ منع شد، اما متاسفانه صادرات کاغذ بسته‌بندی و تیشو آزاد و از فهرست ممنوعیت صادرات حذف شد که اغین مهم به تولید برخی از شرکت‌های داخلی صدمه وارد کرد و در نهایت منجر به نوسان قیمت نهایی کالاها برای عموم مردم می‌شود.
    در ادامه این نشست، امیرحسین اسماعیل پور در خصوص وضعیت شرکت کارتن ایران و آخرین اخبار داخلی این شرکت بیان کرد:‌ برخلاف تصور بازار، شرکت کارتن ایران تنها یک شرکت تولیدی نیست. در سال‌های گذشته استراتژی شرکت تناژمحور بوده و در حال حاضر به استراتژی سودمحور تغییر کرده است که این امر موجب  کاهش آسیب‌‌های احتمالی، بهینه سازی انرژی، کاهش نرخ استهلاک و ... شد. همچنین بعد از 17 تا 18 ماه  این شرکت در شهریور ماه به سود عملیاتی رسید.
    وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس شرکت تاکنون مهم‌ترین اتفاقات در سال جاری برای کارتن ایران رقم خورد و آن عقد یک قرارداد بلندمدت برای حضور در صنایع بالادستی است. از سوی دیگر از ابتدای آبان ماه سال جاری، تولیدات کاغذسازی خود را نیز به بازار عرضه خواهیم کرد و این مساله علاوه بر بهبود وضعیت شرکت به صنایع پایین دستی نیز کمک خواهد کرد.
    اسماعیل‌پور در خصوص مطالبات معوق شرکت کارتن‌سازی ایران گفت: با توجه به رسوب مطالبات 26 میلیارد تومانی این شرکت طی 20 سال گذشته، با برنامه‌‌ریزی ‌های صورت‌ گرفته، تاکنون بالغ بر 18میلیارد تومان از این رقم وصول و تمامی اقساط معوق از بانک‌ها نیز تسویه شده است.
    به گفته وی80 درصد مشتریان کارتن‌سازی ایران شرکت‌های معتبر بورسی از جمله شرکت‌هایی همچون پالایش روغن، شوینده‌ها و شرکت‌های غذایی هستند.
    وی درباره واگذاری سهام شرکت حریر خوزستان عنوان کرد: باتوجه به سهم 20 درصدی شرکت کارتن‌سازی ایران در شرکت حریر خوزستان و پافشاری برای تعیین تکلیف درآمد حاصل از فروش حق تقدم فروخته‌شده برای افزایش سرمایه در سال‌های گذشته؛ به نظر می‌رسد، در صورتی که سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی این دارایی را برای واگذاری آگهی کند، با توجه به اعلام قیمت پایه این سهم، حدود 15 میلیارد تومان برای شرکت کارتن‌سازی ایران با سرمایه 18 میلیارد تومانی منفعت داشته باشد. در تاریخ 25 مهر ماه سهام شرکت حریر خوزستان از طریق شستا برای فروش آگهی شده و بعد از این مزایده، دارایی "چکارن" نیز تعیین تکلیف خواهد شد.
    این مقام مسئول در خصوص واگذاری زمین یافت آباد متعلق به کارتن ایران عنوان داشت: تشریفات قانونی برای فروش این زمین که با شرکت سدید به صورت مشاع مالک آن هستیم، انجام شده و به زودی مجددا برای فروش آگهی خواهد شد. قیمت کارشناسی شده این زمین در اردیبهشت ماه با دلار 4 هزار تومانی انجام شده بود و با تفاوت قیمت در شرایط فعلی، به نظر می رسد این رقم بیشتر از قیمت  گذشته کارشناسی گردد.
    وی تاکید کرد: باید وزارت صنعت همچون صنایع فولاد و پتروشیمی که مواد اولیه و برخوردار از ارزش افزوده خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، برای شرکت‌های فعال در صنعت کاغذ نیز به منظور دریافت کاغذ از طریق این بستر و بر اساس تسهیم به نسبت، بتوانند مواد اولیه خود را دریافت کنند. هم اکنون خمیر ویرجین سفید فقط مشمول دریافت ارز دولتی است که مشمول شرکت‌های کارتن‌سازی نمی‌شود.
    وی در خاتمه در رابطه با برنامه افزایش سرمایه شرکت عنوان داشت: در حال حاضر مجموعه کارتن ایران در نظر دارد تا به میزان 100 درصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به هیات مدیره شرکت پیشنهاد دهد تا بعد از تایید هیات مدیره اقدامات لازم صورت پذیرد که این امر از لحاظ نقدینگی کمک قابل توجهی به مجموعه خواهد کرد و همچنین باعث می گردد تا برنامه های دیگر چکارن با سرعت بیشتری پیش روند.

    برچسب ها