عصر خودرو

ابهامات موجود، نقطه ضعف بازار محصولات پلیمری است

سایه روشن رونق و آینده‌ای مبهم

عصر بازار- بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر شرایط نسبتا با‌ثباتی داشته ولی از رونق چندانی برخوردار نیست. این در حالی است که هم اکنون سیگنال‌های مهمی از دورنمای بهبود در بازار تجربه می‌شود ولی برای ورود به یک فاز رونق به زمان بیشتری نیاز داریم.

سایه روشن رونق و آینده‌ای مبهم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، آینده مبهم بازار، عدم وجود چشم‌اندازی روشن از آینده دلار یا قیمت نفت خام، انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در بورس کالا در هفته آینده، ضعف نقدینگی و همچنین کاهش حجم تولید را باید مهم‌ترین‌ و تاثیرگذارترین ویژگی‌های بازار به‌شمار آورد.

    روز گذشته شاهد عرضه گسترده محصولات پلیمری در بورس کالا بودیم در حالی که رونق موردانتظار فعالان بازار، باز‌هم در این معاملات دیده نشد. ضعف حجم تولید در صنایع پایین‌دستی را باید مهم‌ترین‌ دلیل کاهش حجم معاملات در بورس کالا دانست تا جایی که کاهش قیمت‌های پایه در هفته گذشته نیز نتوانست رونقی ممتد را در بازار ایجاد کند. نگاهی به تابلوی معاملات پلیمرها در بورس کالا نشان می‌دهد که به جز چند کالای خاص اغلب گریدهای تولیدی از کم‌رونقی محسوسی برخوردار بودند. توجه به عرضه انواع OFF، کاهش التهاب در بازار پلی‌استایرن‌ها هرچند که هنوز هم با رقابت معامله می‌شود، توجه بازار به گریدهای سبک فیلم که نشان‌دهنده تغییر شرایط تولید و مخصوصا معاملات در بازار داخلی است، رشد جذابیت گرید EX3 و نوع OFF آن در کنار بالابودن تقاضای گریدهای لوله حتی انواع OFF آن که نشان‌دهنده آمادگی بازار برای تولید لوله‌های انتقال آب بخش کشاورزی در آغاز فصل کاشت است، توجه بازار به گریدهای پیشرفته، وجود تقاضا برای پلی‌پروپیلن‌های نساجی، ضعف نقدینگی در بازار، ورود حجم بزرگی از عرضه‌ها به مچینگ، کم‌توجهی برخی از فعالان بازار به رخدادهای پیش‌رو، حفظ جانب احتیاط در بازار، انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در بورس کالا در هفته آینده، ابهام نسبت به آینده بازار در کنار ترس از بروز رخدادهای پیش‌بینی نشده و همچنین فعالیت مجدد برخی از واسطه‌ها در بورس کالا را می‌توان برخی از ویژگی‌های مهم معاملات در روز گذشته دانست.

    هنوز معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا رونق پیشین را به‌دست نیاورده ولی باز‌هم در مسیر بهبود و تقویت حجم معاملات گام بر‌می‌دارد. به نظر می‌رسد در سال جاری باید منتظر رونق زودهنگام بازار باشیم هرچند که هم‌اکنون هنوز پیشقراول این بهبود مشهود نشده است. در هر حال باید منتظر روزهای بهتری باشیم هرچند که حجم معاملات صورت گرفته در مچینگ شاید بتواند از حجم کل معاملات در روزهای پیش‌رو حمایت کند.


    بازار آزاد و ابهامات پیش‌روی آن

    در بازار داخلی پلیمرها شاهد کاهش مجدد قیمت‌ها در روز گذشته بودیم که البته پس از رشد نسبی بخش بزرگی از این قبیل محصولات در روزهای پیش از آن رخ داد. این در حالی است که در بازار آزاد شاهد رخداد خاصی نیستیم و وضعیت نسبتا ضعیف پیشین هنوز بر روند معاملات حاکم است. از طرف دیگر رشد قیمت‌ها در ابتدای هفته را باید به دلیل خودنمایی مجدد تقاضا به‌شمار آورد که در ضعف عرضه‌ها، با برتری تقاضا بر عرضه به رشد محدود بهای مواد اولیه پلیمری منجر شد که احتمال بهبود تقاضا را تقویت می‌کند. در هر حال با ورود عرضه‌های جدید به بازار آزاد که با محوریت معاملات نقدی هفته گذشته رخ می‌دهد و البته به کمک کاهش قیمت‌های پایه و افت نرخ‌ها در بورس کالا، شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم که به معنی ادامه روند طبیعی بازار به‌شمار می‌رود. با توجه به بالابودن حجم معاملات در هفته گذشته که به کف روانی و فنی معامله 40 هزار تنی پلیمرها در بورس کالا نزدیک بود، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم که این روند می‌تواند تا پایان هفته ادامه یابد. به عبارت ساده‌تر بازار هم‌اکنون با قیمت‌های نزولی رو‌به‌رو است، بنابراین خریداران ممکن است برای استفاده از نرخ‌های پیشنهادی پایین‌تر در روزهای پیش‌رو، حجم خرید خود را کاهش دهند که به تعمیق روند نزولی نرخ‌ها منجر خواهد شد.

    نکته دیگر را باید در شتاب کاهش قیمت‌ها در روز گذشته به‌شمار آورد که افت قابل‌ملاحظه‌ای داشت تا جایی که اغلب گریدهای پلیمری با کاهش قیمت‌های جدی رو‌به‌رو شدند که البته رکورددار افت نرخ‌ها را باید BL3 پتروشیمی مارون با کاهشی بیش از 4 درصد دانست. با توجه به این شرایط و در کنار دورنمای قیمت‌ها در بازار داخلی می‌توان هفته جاری را هفته‌ای کاهشی به‌شمار آورد تا جایی‌که حتی دلار بیش از 3700 تومان نیز از این بازار حمایت نخواهد کرد.

    در نهایت کاهش قیمت‌ها در بازار آن هم در اواسط دی ماه را باید بسیار جدی و البته مطلوب ارزیابی کرد زیرا می‌تواند محرک موثری برای بهبود حجم تولید در صنایع پایین‌دستی به‌شمار بیاید آن هم در زمانی که احتمال کاهش حجم تولید وجود دارد. با توجه به زمان تقاضای فصلی محصولات نهایی در روزهای پایانی سال و همچنین زمانبر بودن فرآیند تولید، حمل و نهایتا فروش محصولات نهایی شاید کاهش قیمت‌ها در روزهای جاری که می‌تواند متاثر از افت قیمت‌ها در بورس کالا باشد، بتواند به بهبود شرایط تولید منجر شود.

    نکته دیگر در بازار آزاد را باید ابهام یا بدبینی نسبت به شرایط پیش‌رو دانست زیرا مشخص نیست با اجرایی شدن برجام بهای نفت به چه سمتی متمایل شده یا دلار چه تغییر قیمتی خواهد داشت. این دو فاکتور که در نهایت قیمت پلیمرها را در بورس و بازار تعیین خواهد کرد هم‌اکنون ابهام بزرگی را در بازار ایجاد کرده بنابراین برخی از خریداران ترجیح می‌دهند تا روشن‌تر شدن اوضاع صبر کرده و حتی‌المقدور از خرید یا انعقاد قرارداد جدید خودداری کنند. از سوی دیگر ابهامات سیاسی و همچنین مناسبات تجاری با کشورهای همسایه یا ترس از نوسان جدی قیمت نفت مواردی است که به این تردید دامن می‌زند. در آینده و با روشن‌تر شدن سیگنال‌های موثر بر قیمت پلیمرها پس از برجام، به رمزگشایی از رخدادهای پیش‌رو اقدام خواهیم کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها