عصر خودرو

یک تحلیلگر نفتی فرانسه مطرح کرد

صعودی شدن قیمت نفت در صورت تشدید تنش‌ها در شرق عربستان

عصر بازار- یک تحلیلگر نفتی فرانسه گفت، اگر خشونت ها در استان شرقی عربستان که اکثر شیعیان و همچنان ثروتمندترین میادین نفتی عربستان در آن قرار دارند بالا بگیرد، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

صعودی شدن قیمت نفت در صورت تشدید تنش‌ها در شرق عربستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، تقریبا همیشه اصل بر این بوده که هرگونه بالا گرفتن تنش دیپلماتیک بین ایران و عربستان به عنوان دو کشور عضو اوپک موجب افزایش قیمت نفت می شده است. اما این بار داستان متفاوت از دفعات گذشته است.

    اینکه افزایش قیمت ها این بار کوتاه مدت بوده و نتوانسته تداوم پیدا کند نشان می دهد که وضعیت در بازار نفت به نحو دیگری رقم خورده است. قیمت نفت برنت این هفته همزمان با وجود مازاد عرضه در بازار و ثبت کندترین رشد اقتصادی چین در طول یک نسل نیم درصد کاهش یافته است. بالا گرفتن تنش بین ایران و عربستان نیز نتوانسته مانع از این افت قیمت شود.
    توشار تارون بانسال، تحلیلگر ارشد نفتی در موسسه مشورتی اف جی ای سنگاپور در این باره می گوید: «وقتی عرضه نفت اختلاف چندانی با میزان تقاضا نداشته باشد، ما واکنش های بزرگتری را به تنش های ژئوپلتیک می بینیم...اکنون که وضعیت بازار وجود مازاد عرضه است، رشد قیمت کاملا موقتی بوده است.»
    زمانی که عربستان روابط خود با ایران را قطع کرد، قیمت نفت تنها برای ساعاتی افزایش یافت، زیرا سرمایه گذاران به جای تمرکز بر این اختلافات بر روی حجم بی سابقه ذخایر و افزایش عرضه متمرکز شده بودند. در حالی که کویت و امارات برای حمایت از ریاض صف کشیده اند، ظاهرا اختلافات درونی در میان اعضای اوپک مانع از آن شده حتی با وجود رسیدن قیمت نفت به پایین ترین رقم 11 سال اخیر، این سازمان اقدامی برای کاهش تولید خود انجام دهد.
    تحلیلگران گروه ماکوئیر گفتند، علت محدود بودن تاثیر تنش بین دو رقیب منطقه ای بر بازار نفت، فزونی عرضه در بازار است. این اتفاقات «ممکن است امکان صلح در کشورهای اطراف را به شدت محدود کند، اما مستقیما تهدیدی برای تولید نفت تلقی نمی شود.»
    یک تحلیلگر نفتی در موسسه آلفا ولیو در پاریس گفت، اگر خشونت ها در استان شرقی عربستان که اکثر شیعیان و همچنان ثروتمندترین میادین نفتی عربستان در آن قرار دارند بالا بگیرد، تاثیر این اتفاق بر قیمت نفت بیشتر خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها