عصر خودرو

قیمت نفت در طولانی مدت قابل پیش بینی نیست

عصر بازار- قیمت نفت در دراز مدت قابل پیش بینی نیست و تمام کارشناسانی که ادعا دارند می توانند قیمت این کالا را در درازمدت پیش بینی کنند، غالبا اشتباه می کنند.

قیمت نفت در طولانی مدت قابل پیش بینی نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، نرسی قربان، دبیر کمیته محیط زیست و انرژی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل، در خصوص قیمت نفت در بازارهای جهانی و عوامل اثرگذار بر آن گفت: قیمت نفت به عوامل مختلفی وابسته است از جمله رشد اقتصاد جهانی، مقدار عرضه در بازار و مقدار مازاد تولید. البته مسائل و تنش های سیاسی و بین المللی منطقه ای هم بسیار بر قیمت این کالا در بازار تأثیرگذار هستند. این مسائل تأثیرگذار در بازار نفت بوده و هیچ یک قابل تخمین زدن نیستند به همین دلیل باید گفت که قیمت نفت را نمی توان در دراز مدت پیش بینی کرد.

    قربان با اشاره به محدوده قیمت نفت در معاملات بازارهای جهانی گفت: محدوده قیمت بین 60 تا 70 دلار از آن دسته رقم هایی است که بیشتر کارشناسان آن را معقول ارزیابی می کنند.

    وی در خصوص اتفاقات جدید حوزه نفتی در بازارهای جهانی گفت: پیدا شدن میدان نفتی جدید در آمریکا هنوز نمی تواند یک اهرم تأثیرگذار بر قیمت نفت باشد به این دلیل که این میدان نفتی تا توسعه و تولید راه بسیار طولانی دارد و از دایره تأثیرگذاری خارج است.

    قربان افزود: تعطیلی میدان نفتی لیبی نیز از عوامل تأثیرگذار بر بازار نخواهد بود به این دلیل که تولیدات این میدان نفتی آن قدر در روند عرضه و تقاضا در بازار موثر نبوده و نیست .

    وی به مسئله اوپک اشاره داشت و گفت اوپک اعلام کرده که روزانه تا سقف بیش از یک میلیون بشکه کاهش میزان تولیدات خواهد داشت اما باید به این مسئله توجه کنیم که تصمیمات اوپک الزام آور نیست و اراده ملی کشورها همیشه بالاتر از تصمیمات این نهاد است.

    دبیر کمیته محیط زیست و انرژی کمیته ایرانی ادامه داد: فروش نفت ایران به دلیل تحریم ها در قالبی غیرشفاف انجام می شود که اگر این اقدامات و راهکارها رسانه ای شود به طور حتم مسیر آن به بن بست می خورد پس به همین دلیل به نظر نمی رسد که شفاف سازی آن در راستای تحقق منافع ملی باشد.

    وی در خصوص تأثیر قیمت نفت بر صنعت پتروشیمی داخلی گفت: صنعت پتروشیمی ما مستقیما مربوط به نفت نیست . برخی از پتروشیمی ها به نفتا که یکی از محصولات نفت است مربوط می شوند. اما بیشتر محصولات پتروشیمی بر مبنای قیمت گاز محاسبه می شوند. درست است که قیمت گاز در جهان با تغییرات نفت، نوسان پیدا می کند اما بازار پتروشیمی تحت تأثیر گاز با روند صعودی و نزولی مواجه می شود.

    قربان با ذکر مثالی بیان داشت: در ژاپن قیمت گاز سه برابر آمریکا است اما قیمت نفت به این شکل نیست و در نهایت با حمل و نقل دریایی به تعادل می رسد اما گاز چون با محدودیت در نقل و انتقال همراه است، قیمتی منطقه ای دارد .پتروشیمی ها نیز بر مبنای گازی که دریافت می کنند قیمتی منطقه ای دارند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو